Nowi właściciele, nazwa, plany. Wejście na rynek najmu instytucjonalnego mieszkań (PRS) było szybkie i mocne: sprzedaliście funduszowi Heimstaden 2,5 tys. mieszkań za 1,4 mld zł. PRS w Polsce przyspiesza, choć dominowała narracja, że deweloperzy stronią od hurtowej sprzedaży, bo to obniża marżę.
Najem instytucjonalny będzie się rozwijać, takie są trendy w Europie. Stąd uważam, że PRS powinien się znaleźć w strategii spółki deweloperskiej, zwłaszcza że rynek sprzedaży mieszkań jest cykliczny. Z jednej strony duże transakcje mogą oznaczać niższą marżę niż w przypadku sprzedaży detalicznej, ale z drugiej dają pewność przepływów finansowych. Cieszymy się, że możemy współpracować z jednym z największych graczy PRS w Europie, to pozwoli nam na szybkie nauczenie się tego rynku.
Jak wygląda struktura tej umowy?
Obu stronom zależało, żeby współpraca była szeroka. Sprzedaliśmy projekty, w których dopiero wybudujemy mieszkania. Najwięcej w Warszawie (ok. 800) i Krakowie (ok. 600), a także we Wrocławiu, Gdańsku i Poznaniu. Pierwsze mieszkania oddamy pod koniec przyszłego roku, docelowo cały pakiet znajdzie się w portfelu funduszu w 2024 r.
Czy nie myśleliście o powołaniu własnej platformy najmu?