Reklama

Apartament w kurorcie zamiast lokalu w stolicy

Kryzys na rynku dotknął także segment tzw. drugich domów. Nie oznacza to jednak, że ich ceny będą spadać, a przynajmniej deweloperzy się do tego nie przyznają, choć są już tacy, którzy zawieszają działalność

Publikacja: 26.01.2009 02:07

Apartament w kurorcie zamiast lokalu w stolicy

Foto: Rzeczpospolita

Nieruchomości wakacyjne w Polsce są obecne zaledwie od trzech – czterech lat, podczas gdy w Europie ten segment rynku rozwija się od ponad pół wieku. Na razie jest tylko kilku graczy na rynku, m.in. Stark Development. Firma ogłosiła niedawno wstrzymanie budowy swoich dwóch projektów.

[srodtytul]Nie pomógł Depardieu[/srodtytul]

Stark Development SA, deweloper z Katowic, aby promować swe inwestycje, nawiązał nawet współpracę ze znanym francuskim aktorem i koneserem wina, dzięki czemu spółka mogła wykorzystywać wizerunek Gérarda Depardieu przy promocji apartamentów. Dodatkowo uznany francuski aktor miał wybrać kolekcję wykwintnych gatunków wina dla przyszłych właścicieli piwniczek, które będą znajdowały się w apartamentach realizowanych przez Stark Development.

Deweloper podpisał umowę ze spółką Dom Wina, która specjalizuje się w imporcie win i reprezentuje Gérarda Depardieu w Polsce. Dom Wina uzyskał status wyłączności na opracowanie zestawu tych trunków i dostaw tzw. pakietów startowych do piwniczek, które miały się znajdować w budowanych przez Stark Development apartamentach. Inwestycjami, w jakich miały znaleźć się winoteki, są Punkt Jarzębata oraz Bukowe Atelier w Wiśle. Niestety, oba projekty zostały wstrzymane.

– W sprzedaży są tylko apartamenty w inwestycji Wiślany Brzeg w Ustroniu. Kryzys robi swoje, ale nie zamierzamy obniżać cen – mówi Paweł Cegła, prezes zarządu Stark Development.

Reklama
Reklama

W okresie boomu w latach 2006 – 2007 r. także drugie domy sprzedawały się bardzo dobrze. Na przykład drugi etap inwestycji Baltic Park Plaża w Świnoujściu, czyli 197 apartamentów w siedmiu willach miejskich.

– Wszystkie mieszkania sprzedaliśmy w ciągu kilku dni. Zainteresowanie było tak duże, że na niektóre apartamenty ogłaszaliśmy wirtualne licytacje na eBay – twierdzi Jacek Twardowski, dyrektor handlowy Kristensen Group, firmy, która wywodzi się z Danii.

[srodtytul]Riwiera dla Islandczyków[/srodtytul]

Popyt na nieruchomości wakacyjne wówczas znacznie przewyższał podaż. Zanim mieszkania zostały wybudowane, zmieniła się sytuacja na rynku. Przyszedł kryzys, z transakcji wycofało się około 20 klientów.

– W Polsce niektóre osoby nie mogły skonsumować przyznanej wcześniej promesy kredytowej na zakup lokalu. Wśród rezygnujących byli też np. mieszkańcy Islandii. Pierwotnie polskie wybrzeże dla Islandczyków było prawdziwą riwierą. Kiedy wyspę dotknął kryzys, tamtejsi klienci musieli zaniechać inwestycji – opowiada Twardowski.

Pomimo zastoju na rynku duńska firma nie zamierza obniżać cen.

Reklama
Reklama

– Byłoby to nieuczciwe wobec naszych klientów, którzy kupili apartamenty wcześniej. Nasze ceny będą wręcz rosnąć, gdyż oferujemy produkt o bardzo wysokiej jakości – mówi Jacek Twardowski.

Dziś w świnoujskim projekcie wolnych jest sześć apartamentów. W ciągu ostatnich trzech miesięcy sprzedało się kilkanaście mieszkań, w grudniu – sześć lokali w Świnoujściu i Wiśle.

Cen nie zamierza też obniżać Przedsiębiorstwo Budowlane Margo, które buduje w Krynicy Morskiej kompleks apartamentowo-hotelowy Continental.

– Sprzedaż rzeczywiście ostatnio zamarła, ale jeszcze się tym nie przejmujemy, gdyż zawsze tak jest w okresie jesienno-zimowym. Kiedy przychodzi ciepła pora roku, z nią nadchodzi ożywienie – usłyszeliśmy w Margo.

[srodtytul]Wypróbuj, zanim kupisz[/srodtytul]

Na razie Margo z Gdańska nie myśli też o stosowaniu żadnych promocji. Inaczej jest w Kristensen Group, gdzie sprzedaż mają pobudzić dwie promocje. Pierwsza – „Wypróbuj, zanim kupisz” – umożliwia spędzenie trzech dni (trzech noclegów) w wybranym apartamencie w Karpaczu, Wiśle, Świnoujściu lub Pasymiu na koszt firmy.

Reklama
Reklama

Warunkiem skorzystania z zaproszenia jest przelanie na konto dewelopera zwrotnej opłaty rezerwacyjnej. Jeśli wybrana inwestycja spełni oczekiwania, opłata przechodzi na poczet kosztów mieszkania. Jeśli nie, zostanie oddana.

A oferta „Podwójna lokata” kierowana jest do klientów, którzy podpisali przedwstępny akt notarialny i wpłacili na konto dewelopera 10 proc. wartości mieszkania. Promocja zakłada, że klienci otrzymają rabat w wysokości odpowiadającej wartości pieniądza w czasie (liczone od wpłaconych 10 proc.). Warunkiem skorzystania z promocji jest podpisanie końcowego aktu notarialnego i wpłacenie pozostałych 90 proc. wartości mieszkania.

[ramka][b]Przykładowe oferty apartamentów[/b]

- Świnoujście, 39 mkw., 1 pokój, wyposażone pod klucz, cena 471 tys. zł

- Świnoujście, 73 mkw., 2 pokoje, 2 poziomy, wyposażone pod klucz, 940 tys. zł

Reklama
Reklama

- Świnoujście, 85 mkw., 2 pokoje, wyposażone pod klucz, cena 970 tys. zł

- Krynica Morska, 33 mkw., 2 pokoje, wykończone pod klucz, cena 443 tys. zł

- Krynica Morska, 57 mkw., 3 pokoje, wykończone pod klucz, cena 688 tys. zł

- Ustroń, 99 mkw., 3 pokoje, 2 poziomy, standard deweloperski, cena 314 tys. zł

map[/ramka]

Nieruchomości wakacyjne w Polsce są obecne zaledwie od trzech – czterech lat, podczas gdy w Europie ten segment rynku rozwija się od ponad pół wieku. Na razie jest tylko kilku graczy na rynku, m.in. Stark Development. Firma ogłosiła niedawno wstrzymanie budowy swoich dwóch projektów.

[srodtytul]Nie pomógł Depardieu[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Reklama
Nieruchomości
Klienci liczą, porównują, negocjują. „Nie można bawić się cenami”
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Nieruchomości
Inwestorzy PRS mieli budować w Polsce na wyścigi. Co ich powstrzymało?
Nieruchomości
Marcin Dumania, prezes Sun & Snow: Może być więcej okazji na rynku apartamentów wakacyjnych
Nieruchomości
Polski kapitał docenił nieruchomości komercyjne
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Nieruchomości
Co grozi deweloperom za nieprzestrzeganie ustawy o jawności cen mieszkań?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama