Reklama

Hegemonia w sieci

Rozmowa: Krzysztof Urbanowicz, szef firmy Mediapolis

Publikacja: 10.02.2010 01:00

Hegemonia w sieci

Foto: Fotorzepa, Bartosz Siedlik

[b]Rz: Jakie konsekwencje dla polskiego Internetu miałoby przejęcie Naszej-Klasy przez Naspers, właściciela Gadu-Gadu i Allegro?[/b]

[b]Krzysztof Urbanowicz:[/b] Dominacja finansowa Naspers w naszej sieci, która już jest faktem, stałaby się absolutna. Kwestią otwartą jest, jak przełożyłoby się to na produkty. Na razie Allegro i GG nie zostały ze sobą zintegrowane. Wydaje się, że Naspers nie ma w tej kwestii jasnej strategii. Być może firma odkłada te decyzje na później, skupiając się na bieżących przejęciach. Jednak nawet bez Naszej-Klasy w swoim portfelu Naspers mógłby już teraz narzucać zasady gry na polskim rynku.

[b]Nasza-Klasa, Allegro i witryny GG mają łącznie 28 mln użytkowników. Jak Naspers może to wykorzystać finansowo?[/b]

Grupy użytkowników tych serwisów w dużym stopniu zachodzą na siebie, wiele osób używa ich wszystkich jednocześnie. Jeśli Naspers będzie potrafił spieniężyć tego samego użytkownika kilka razy, przy okazji zakupów w sieci na Allegro, w czasie szukania znajomych na Naszej-Klasie czy podczas rozmów przez GG, będzie to finansowy majstersztyk.

[b]Za ile może zostać sprzedana Nasza-Klasa? Nieoficjalne doniesienia mówią, że dwa lata temu za 62 proc. portalu zapłacono 92 mln dol., co daje wycenę niecałych 150 mln dol. za całą spółkę.[/b]

Reklama
Reklama

Myślę, że w grę wchodzą podobne pieniądze. Wycena jest dokonywana na podstawie spodziewanych przyszłych przychodów, a nie realnej wartości firmy. Mam wrażenie, że do pewnego stopnia mamy do czynienia z sytuacją podobną jak przed dziesięcioma laty podczas pierwszej tzw. bańki internetowej, kiedy wartość internetowych przedsięwzięć nie zawsze miała związek z ich obecnymi przychodami.

[b]Rz: Jakie konsekwencje dla polskiego Internetu miałoby przejęcie Naszej-Klasy przez Naspers, właściciela Gadu-Gadu i Allegro?[/b]

[b]Krzysztof Urbanowicz:[/b] Dominacja finansowa Naspers w naszej sieci, która już jest faktem, stałaby się absolutna. Kwestią otwartą jest, jak przełożyłoby się to na produkty. Na razie Allegro i GG nie zostały ze sobą zintegrowane. Wydaje się, że Naspers nie ma w tej kwestii jasnej strategii. Być może firma odkłada te decyzje na później, skupiając się na bieżących przejęciach. Jednak nawet bez Naszej-Klasy w swoim portfelu Naspers mógłby już teraz narzucać zasady gry na polskim rynku.

Reklama
Media
U właściciela TVN znowu gorąco. Burza mózgów w sprawie przyszłości trwa
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Media
Nasz dziennikarz wyróżniony prestiżową nagrodą
Media
„Chopin, Chopin” podkopał oczekiwania kin co do frekwencji. Co wypełni lukę?
Media
Znalazły się pieniądze na „Lex Huawei”. Rząd przyjął projekt. Teraz Sejm
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Media
Już drugi rząd w Polsce przyjął Lex Huawei. Co będzie dalej?
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama