Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 08.04.2021 14:08 Publikacja: 08.04.2021 14:00
Foto: Adobe Stock
Europejska Agencja Leków (EMA) potwierdziła w środę profil bezpieczeństwa szczepionki firmy AstraZeneca przeciw Covid-19. Jednocześnie eksperci przyznali, że istnieje związek między incydentami zakrzepowo-zatorowymi a szczepieniami preparatem, wskazując że w grupie ryzyka mogą być osoby z trombofilią i przyjmujące antykoncepcję hormonalną.
Prof. Marcin Czech, główny epidemiolog Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, uważa jednak, że liczba zdarzeń niepożądanych związanych z zatorowością jest bardzo mała, a korzyści płynące z zaszczepienia się szczepionką AstraZeneca olbrzymie. – Zwróćmy uwagę na fakt absolutnej masowości tych szczepień, liczonych w milionach. To bardzo rzadkie działanie niepożądane, które pewnie powinno być odnotowane w ulotce, ale działań niepożądanych szczepionki, nie tylko tej, jest dużo więcej. Jak zważymy korzyści i ryzyka, które istnieją również przy innych szczepionkach, to stwierdzimy, że nie jest to zagrożenie, które by przewyższało korzyści płynące z zaszczepienia i uchronienia przed ciężkim przebiegiem Covid-19. EMA wysłała sygnał: „Proszę uważnie przyglądać się działaniom niepożądanym, zwracać uwagę na ból brzucha, objawy neurologiczne czy ze strony kończyn dolnych – tłumaczył prof. Czech. Dodał, że jakiekolwiek doniesienia związane ze zdarzeniami niepożądanymi są zwykle wyolbrzymiane.
Polska musi zwiększyć produkcję leków i substancji czynnych oraz stworzyć trwały i odporny system dystrybucji. N...
Zmiany zakładają poszerzenie listy refundacyjnej o szereg leków stosowanych w terapii onkologicznej i innych, w...
Pacjentki z wysokim ryzykiem nawrotu powinny mieć szansę na leczenie mniej toksycznymi metodami – mówi prof. dr...
Prezydent Stanów Zjednoczonych chce obniżyć ceny leków dla Amerykanów nawet o 90 proc. Zapowiada też sankcje wob...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
Potrzebny jest jeden ośrodek, który skoordynowałby działania różnych ministerstw i instytucji.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas