– „Polska" jest obecnie w Rumunii marką podobną do tej, jaką „Niemcy" były u nas w latach 90. Dotyczy to zarówno jakości polskich produktów, jak i polskich rozwiązań biznesowych oraz wykorzystania środków europejskich – podkreślał Piotr Kaczmarek, prezes Getin Holdingu, podczas Forum Współpracy Polska – Rumunia – Mołdawia we Wrocławiu.
Konferencja zorganizowana przez INC Group, EastWest Analytics i Regionalny Ośrodek Debaty Międzynarodowej we Wrocławiu, z „Rzeczpospolitą" jako głównym partnerem medialnym, zgromadziła przedstawicieli środowisk dyplomatycznych, eksperckich, biznesowych, samorządowych oraz NGO. Jej uczestnicy zwracali uwagę na potencjał współpracy Polski, Rumunii i Mołdawii na płaszczyźnie politycznej, biznesowej i kulturalnej.
Na razie najlepiej rozwija się współpraca biznesowa, m.in. dzięki inwestycjom polskich firm, w tym Getin Holdingu i grupy Maspex, która w sierpniu kupiła w Rumunii już trzecią spółkę.
Jak zaznaczał dr Bartłomiej Zdaniuk z Uniwersytetu Warszawskiego, Polska i Rumunia mają wiele potencjalnych płaszczyzn współpracy, w tym rolnictwo czy politykę względem euro, a prezesura Ludwika Sobolewskiego na giełdzie w Bukareszcie wskazuje też na rozwój więzi biznesowych.
Zdaniem Pawła Śliwińskiego, prezesa INC, ogromną szansą dla rozwoju sektora małych i średnich przedsiębiorstw jest otwarty niedawno rynek AeRO na giełdzie w Bukareszcie, dedykowany MSP, który może być też ciekawą alternatywą dla polskich spółek. – Po stronie rumuńskiej widzimy zaś wyraźną potrzebę większej aktywności ze strony polskiej – podkreślał Piotr Oleksy z EastWest Analytics, organizator Forum.