Reklama

Gotówka krąży także w szarej strefie gospodarki

Upowszechnianie płatności bezgotówkowych to skuteczna metoda walki z gospodarką cienia.

Publikacja: 08.12.2014 04:00

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową szacuje, że szara strefa w Polsce może w 2014 r. osiągnąć wart

Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową szacuje, że szara strefa w Polsce może w 2014 r. osiągnąć wartość nawet ponad 360 miliardów złotych, co daje prawie 20 proc. PKB.

Foto: Bloomberg

Jest kilka metod, jak mierzyć gospodarkę cienia w Polsce, i stąd podaje się różne jej udziały w produkcie krajowym brutto. Główny Urząd Statystyczny szacuje wartość szarej strefy, czyli nierejestrowanej działalności gospodarczej w Polsce, na ponad 200 miliardów złotych, co stanowi ok. 12–13 proc. PKB. Do tego dochodzi jeszcze działalność nielegalna, czyli prostytucja, handel narkotykami i przemyt, szacowane łącznie na ponad 20 miliardów złotych.

Poza tymi dwiema kategoriami jest jeszcze wiele utajnionych form działalności gospodarczej, których nie uwzględnia w swoich wyliczeniach GUS. Są to m.in. nielegalny handel paliwami, część handlu przygranicznego i na targowiskach, dochody z nielegalnego hazardu czy usługi edukacyjne prowadzone w tzw. drugim obiegu. Stąd Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową szacuje, że szara strefa w Polsce może w 2014 r. osiągnąć wartość nawet ponad 360 miliardów złotych, co daje prawie 20 proc. PKB.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Finanse
UE wesprze Ukrainę bez zgody Węgier. Rusza pożyczka z rosyjskich aktywów
Finanse
Ministerstwo ujawnia nieprawidłowości w dotacjach z KPO dla firm HoReCa
Finanse
Kolacja z szefową banku sprzedana za 53 tys. zł. Aukcja Sotheby’s wsparła sztukę
Finanse
Elon Musk kupuje akcje Tesli za miliard dolarów. Kurs rośnie, a rynek szaleje
Finanse
Awaria systemu płatności w całej Polsce. Nie działały terminale w sklepach
Reklama
Reklama