Deficyt mógł być nawet mniejszy

Deficyt finansów publicznych, tak jak wczoraj pisaliśmy, wyniósł 3,2 proc. PKB w 2014 r. - podał GUS. Zadłużenie spadło do 50,1 proc. PKB.

Aktualizacja: 17.04.2015 12:48 Publikacja: 17.04.2015 10:39

Deficyt finansów publicznych, tak jak wczoraj pisaliśmy, wyniósł 3,2 proc. PKB w 2014 r. - podał GUS

Deficyt finansów publicznych, tak jak wczoraj pisaliśmy, wyniósł 3,2 proc. PKB w 2014 r. - podał GUS.

Foto: Bloomberg

Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 roku ukształtował się na poziomie 55,24 mld zł, co stanowi -3,2 proc. PKB - podał GUS w dzisiejszym komunikacie. W 2013 r. deficyt wyniósł 4 proc., w 2012 r. - 3,7 proc., a w 2011 r. - 4,9 proc. PKB.

Spadek deficytu to efekt działań podejmowanych już od kilku lat w ramach procedury nadmiernego deficytu (takich jak zamrożenie skali podatkowej czy wynagrodzeń w sferze budżetowej). Na wynik w 2014 r. znaczny wpływ miała też cześć efektów finansowych zmian w OFE.

- 3,2 proc. wobec PKB to dosyć dobry wynik - komentuje Piotr Kalisz, główny ekonomista Citi Handlowego. - A mógłby być jeszcze niższy, może nawet poniżej 3 proc. PKB, gdyby nie to, w że grudniu trzeba było wypłacić ok. 3 mld zł poszkodowanym klientom SKOK-Wołomin z Bankowego Funduszu Gwarancyjnego - dodaje Kalisz. W 2015 r. - według założeń Ministerstwa Finansów, deficyt na spaść poniżej 3 proc., tak by w 2016 r. Komisja Europejska mogła zdjąć z Polski procedurę nadmiernego deficytu.

Dług sektora finansów publicznych wyniósł 866,5 mld zł tj. 50,1 proc. PKB. W 2013 r. dług sięgał 55,7 proc. PKB. - Obniżenie długu sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 r. wynika z umorzenia obligacji skarbowych w lutym 2014 r. w efekcie reformy systemu emerytalnego. W konsekwencji obniżyły się także wydatki podsektora instytucji rządowych na szczeblu centralnym na obsługę zadłużenia (odsetki), co miało wpływ na poziom deficytu sektora. Zgodnie z metodologią ESA2010 transfer aktywów z otwartych funduszy emerytalnych został zarejestrowany jako transakcja finansowa niemająca wpływu na deficyt/nadwyżkę podsektora funduszy zabezpieczenia społecznego - wyjaśnia GUS.

Wraz z notyfikacją fiskalną, czyli komunikatem na temat deficytu i długu, GUS przesłał do Komisji Europejskiej dane dotyczące dochodów i wydatków sektora. I tak dochody w relacji do PKB wzrosły w 2014 r. do 38,6 proc. PKB z 38,2 proc. PKB (w liczbach bezwzględnych wzrost do 667,6 mld zł z 634,9 mld zł rok wcześniej.

Z kolei dochody w relacji do PKB spadły do 41,8 proc. z 42,2 proc. rok wcześniej, a w nominalnie wzrosły do 722,9 mld zł w 701,6 mld zł w 2013 r.

Deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2014 roku ukształtował się na poziomie 55,24 mld zł, co stanowi -3,2 proc. PKB - podał GUS w dzisiejszym komunikacie. W 2013 r. deficyt wyniósł 4 proc., w 2012 r. - 3,7 proc., a w 2011 r. - 4,9 proc. PKB.

Spadek deficytu to efekt działań podejmowanych już od kilku lat w ramach procedury nadmiernego deficytu (takich jak zamrożenie skali podatkowej czy wynagrodzeń w sferze budżetowej). Na wynik w 2014 r. znaczny wpływ miała też cześć efektów finansowych zmian w OFE.

Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Świat więcej ryzykuje i zadłuża się. Rosną koszty obsługi długu