Połowa polskich konsumentów nadal nie ma realnego wyboru między płatnością kartą a gotówką - 47 proc. ankietowanych sygnalizuje, że nie we wszystkich okolicznych sklepach i punktach usługowych może płacić kartą, a 7 proc. – że wciąż takie punkty stanowią one większość. Dla niemal 18 proc. Polaków jest to niedogodność, ponieważ chcieliby płacić kartą w punktach sprzedaży w swojej okolicy, ale te nie oferują takiej możliwości – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar TNS na zlecenie Mastercard.
Dziesięć lat bezstykowo
Ich zdaniem najtrudniej znaleźć terminal płatniczy na targach i bazarkach (75 proc.), w automatach z napojami lub przekąskami (56 proc.), w punktach usługowych (warsztat samochodowy, szewc, stolarz, 53 proc.), a także w transporcie publicznym (50 proc.). Niewiele lepiej sytuacja wygląda w gabinetach lekarskich, w tym dentystycznych, a także w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych (48 proc.). Terminali płatniczych, według ankietowanych, nadal brakuje też w małych sklepach osiedlowych (47 proc.).
Według najnowszych danych Mastercard już 78 proc. wszystkich transakcji kartami z logo Mastercard i Maestro w Polsce to płatności zbliżeniowe. Ponadto, liczba kart zbliżeniowych Mastercard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła w ciągu 12 miesięcy o 26 proc., o 49 proc. zwiększyła się liczba, a o 88 proc. wartość realizowanych nimi płatności bezstykowych. Średnia kwota takiej transakcji wyniosła niemal 50 złotych (13,9 USD), w porównaniu z kwotą 45 zł w roku ubiegłym. Potwierdza to, że Polacy zbliżeniowo realizują transakcje zarówno na małe kwoty, jak i na takie powyżej 50 zł, kiedy wymagane jest podanie numeru PIN.
Najnowsze dane Mastercard potwierdzają, że w ciągu 10 lat od udostępnienia w Polsce technologii zbliżeniowej, stała się ona dominującym rozwiązaniem płatniczym, bez którego użytkownicy kart nie wyobrażają już sobie zakupów. Od tamtej pory nasz kraj wyrósł na globalnego lidera, jeśli chodzi o popularność płatności zbliżeniowych. Konsumenci nad Wisłą korzystają z nich trzykrotnie częściej niż ci w innych krajach Europy.
Terminal w telefonie
Co zachęciłoby do częstszego płacenia kartą? Ankietowani w wskazali na takie innowacje jak zastąpienie PIN-u technologią biometryczną (42 proc.) czy możliwość płacenia urządzeniami, które są bardziej „pod ręką”, takimi jak tzw. wearables, czyli zegarki, opaski, itp. (22 proc.).