Reklama

Mocne odbicie w polskim leasingu po pandemii

– To był bardzo dobry kwartał i półrocze – podsumował wyniki branży leasingowej w I połowie 2021 r. Paweł Pach, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu.

Publikacja: 29.07.2021 21:00

Mocne odbicie w polskim leasingu po pandemii

Foto: Adobe Stock

Zeszły rok branża leasingowa kończyła w minorowych nastrojach, po tym jak rynek skurczył się o przeszło 10 proc. Tymczasem ten rok przyniósł solidne odbicie rynku. W I połowie 2021 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania o wartości 40,5 mld zł. Tak dobrego półrocza nie było dotąd w historii branży. Rynek urósł o 36,2 proc. w stosunku do tego samego okresu 2020 r.

– Pierwsze sześć miesięcy tego roku pokazało, że przedsiębiorcy wrócili do inwestycji i realizowali je przy udziale leasingu. To dwie dobre wiadomości. Aktywność polskich firm, głównie z segmentu małych i średnich przedsiębiorstw, w prosty sposób przekłada się na wyniki sektora leasingowego, a te są bardzo dobre. Równie wysokie są oczekiwania na kolejne miesiące roku. Według najnowszej prognozy ZPL, która mówi o 20,2-proc. wzroście na koniec 2021 r., branża leasingowa ma szansę nadrobić dwa lata spowolnienia, jakie obserwowaliśmy na rynku leasingu w 2019 i 2020 r. – stwierdził Paweł Pach w czasie czwartkowej prezentacji wyników branży.

Firmy zrzeszone w ZPL koncentrują się na obsłudze transakcji leasingowych, które wartościowo stanowią 86 proc. zawieranych umów.

Najnowsze dane rynkowe pokazują, że wartość wszystkich kontraktów leasingowych podpisanych w pierwszej połowie tego roku wyniosła 34,8 mld zł. Rzadziej zawierane były umowy pożyczki, których wartość jest szacowana na poziomie 5,7 mld zł.

Reklama
Reklama

Największą grupą odbiorców usług leasingowych pozostają mikro- i małe firmy, czyli klienci o obrotach do 20 mln zł, którzy stanowią 73,8 proc. Klienci mikro, czyli firmy o obrotach do 5 mln zł, mają 55-proc. udział w rynku, a firmy o obrotach od 5 do 20 mln zł 18,9-proc. udział. Transakcje zawierane z firmami o największych o obrotach, powyżej 20 mln zł, stanowią 25,3 proc., podczas gdy umowy z klientami indywidualnymi są szacowane na 0,7 proc.

W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2021 r. za pomocą leasingu i pożyczki inwestycyjnej przedsiębiorcy najczęściej finansowali pojazdy lekkie, które stanowiły 43,6 proc. w strukturze rynku leasingu, oraz maszyny i inne urządzenia – 27,9 proc. Nieco rzadziej finansowali pojazdy ciężarowe powyżej 3,5 t, ciągniki siodłowe, naczepy, przyczepy i autobusy – 23,2-proc. udział w rynku. Inne aktywa, takie jak sprzęt IT, samoloty, statki, tabor kolejowy i pozostałe pojazdy, mają 4,5-proc. udział w rynku, podczas gdy nieruchomości zaledwie 0,7-proc.

Branża prognozuje, że w całym 2021 r. wartość leasingu przekroczy 84 mld zł. Byłby to tym samym rekordowy rok. Zagrożeniem dla tej prognozy może być sytuacja pandemiczna i ewentualne kolejne lockdowny. Szkodzić może także związany z nią brak przedmiotów leasingu. Już teraz w salonach brakuje nowych samochodów, a klienci często muszą długimi miesiącami czekać na realizację zamówień.

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama