Reklama

Park rozrywki pełen technologii przyszłości

Park Alvernia Planet ma być źródłem intensywnych, wielozmysłowych, immersyjnych przeżyć. Odwiedzający będą eksplorować gwiezdne miasteczko misji kosmicznej i obce wszechświaty, odkrywając ich tajemnice, kulturę, cywilizacje, biologię, ale i potęgę ziemskiej nauki i rozwiązań technologicznych - mówi Magdalena Sroka, prezes Alvernia Planet, wcześniej wiceprezydent Krakowa odpowiedzialna za turystykę

Publikacja: 10.10.2018 21:00

Magdalena Sroka, prezes zarządu Alvernia Planet

Magdalena Sroka, prezes zarządu Alvernia Planet

Foto: materiały prasowe

„Rzeczpospolita": Jest pani nową szefową tzw. gwiezdnego miasteczka w Alwerni. Ma pani pomysł na jego zagospodarowanie. Jak wyglądają szczegóły projektu?

Magdalena Sroka: Alvernia Planet to nazwa projektu, którego celem jest przekształcenie futurystycznego kompleksu położonego w miejscowości Nieporaz w gminie Alwernia w wielki, unikatowy park rozrywki i edukacji. Ma on być oparty na najnowocześniejszych rozwiązaniach, głównie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, jak również wykorzystywać hologramy, optical art, iluzję świetlną i inne innowacyjne narzędzia audiowizualne. Będzie to miejsce, które skupi wokół siebie ludzi i firmy związane z technologiami jutra.

Dlaczego właśnie wirtualna i rozszerzona rzeczywistość?

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość (VR /AR) to już nie science fiction, lecz technologie, które dynamicznie się rozwijają i wkrótce będą częścią codziennego życia, a korzystanie z nich stanie się tak oczywiste jak dzisiaj korzystanie z internetu. Eksperci nie mają wątpliwości, że rynek AR i VR ma przed sobą świetlaną przyszłość, a analitycy firmy Gartner mówią wprost, że to kluczowe technologie najbliższych lat i wymieniają je obok sztucznej inteligencji i internetu rzeczy. Obie technologie mają potencjał, aby poprawić jakość życia, pracy i zabawy, zacierając granice między wirtualnymi i fizycznymi światami.

Foto: materiały prasowe

Reklama
Reklama

Prognozy dotyczące przyszłości rynku VR i AR są obiecujące.

Wartość rynku wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości rośnie w imponującym tempie. Według prognoz Goldman Sachs za osiem lat, tj. w 2025 r., wartość rynku VR zwiększy się do 35 mld dolarów (ponad 2 mld dol. w 2017 r.). Za niemal jedną trzecią tego rynku będą odpowiadać gry komputerowe, a na kolejnym miejscu znajdzie się m.in. segment wydarzeń na żywo (eventy, targi, imprezy masowe). Dynamicznie rośnie też rynek AR, czyli rzeczywistości rozszerzonej.

Perspektywy drzemiące w technologiach wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości dostrzegają międzynarodowi giganci, tacy jak Apple (wprowadził rozszerzoną rzeczywistość w systemie iOS11, przejął Prime Sense za 360 mln dolarów – twórcę sensorów 3D), Faceboook (zainwestował 2 mld dolarów w zakup Oculusa, producenta gogli VR) czy Google (kupił Magic Leap za 542 mln dolarów – producenta urządzeń AR). W projekty tego typu zaangażowali się też inni potentaci, m.in. Sony, Samsung, Microsoft, Amazon.

Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to technologie, które znajdują zastosowanie nie tylko w branży rozrywkowej i usługowej, ale też w nauce, medycynie, nieruchomościach, logistyce, marketingu czy turystyce.

Skąd pomysł na park rozrywki?

Bez wątpienia najważniejszym źródłem inspiracji dla tego pomysłu jest samo miejsce – niezwykła, zachwycająca, unikatowa architektura dawnego Alvernia Studios była stworzona przez geniusza idealistę, zachwyca swoją oryginalnością, spójnością, detalami i rozmachem. Tożsamość tego miejsca jest niezwykle silna i od zawsze wzbudza ono wielkie zainteresowanie wszystkich, którzy mieli jakikolwiek kontakt z tym obiektem. Stąd pomysł na jego udostępnienie, w poszanowaniu jego historii i wizji, która powołała go do życia. To pomysł, który zrodził się na styku działań dwóch wielkich wizjonerów polskiej kultury, mediów i gospodarki Stanisława Tyczyńskiego i Grzegorza Hajdarowicza.

Reklama
Reklama

Parki rozrywki to jedne z najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych. Największe na świecie przyciągają rocznie po kilkanaście milionów ludzi. Największy w Europie, podparyski Disneyland, w 2017 r. odwiedziło 15 mln osób. Zapotrzebowanie na tego typu rozrywkę jest więc duże, a ludzie jako istoty społeczne chętnie spędzają czas razem.

Alvernia Planet to projekt, który wychodzi naprzeciw tym potrzebom, oferując możliwość wspólnego spędzania czasu wolnego z przyjaciółmi, rodziną, znajomymi.

Jaka jest idea projektu?

To park nowej generacji, w którym wykorzystując możliwości, jakie dają nowoczesne technologie, w tym wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, będzie można wspólnie bawić się, grać, uczyć się, świętować. To miejsce, które ma oferować interaktywne, wciągające i wyjątkowe przeżycia niemożliwe do doświadczenia gdzie indziej.

Park Alvernia Planet ma być intensywnym, wielozmysłowym, immersyjnym przeżyciem, w którym uczestnicy eksplorują gwiezdne miasteczko misji kosmicznej i obce wszechświaty, odkrywając ich tajemnice, kulturę, cywilizacje, biologię, ale i potęgę ziemskiej nauki i rozwiązań technologicznych. Pobudzają zmysły, uczestniczą w zabawie, rozbudzają ciekawość świata i przekraczają możliwości ludzkiej percepcji. To zachwycające i mocne doświadczenie ma mieć moc przemiany. Każda misja, która jest indywidualnie przypisana do uczestnika, ma być wyzwaniem i przygodą. To miejsce, w którym najnowsze osiągnięcia nauki konfrontują się z futurystycznymi wizjami jej rozwoju.

Czy Alwernia zmieni obraz mapy turystycznej w Polsce?

Reklama
Reklama

To inwestycja, która w istotny sposób wpłynie na deglomerację ruchu turystycznego na Śląsku i w Małopolsce. Stworzy obszarowy produkt turystyczny i będzie istotnym katalizatorem kolejnych inwestycji w regionie.

Przemysły czasu wolnego jako immamentny element przemysłów kreatywnych są niezwykle ważne dla dalszego rozwoju i podniesienia konkurencyjności aglomeracji Kraków-Katowice. Oba miasta i oba województwa właśnie w rozwoju przemysłów kreatywnych, innowacyjności, ale i wzmocnieniu sektora B+R widzą swoją przyszłość i szanse nie tylko na podniesienie konkurencyjności, ale i podnoszenie jakości życia mieszkańców.

Ogromne znaczenie dla powodzenia tej inwestycji ma życzliwość i zrozumienie lokalnych władz dla wagi i znaczenia tego projektu. Szczególnie otwartość i wyobraźnia burmistrza Alwerni Tomasza Siemka i mądre partnerowanie podmiotom, które chcą się rozwijać w Alwerni, dają im poczucie stabilności, transparentności i zrozumiałości procedur i bezpieczeństwa inwestycyjnego.

Jak konkretnie korzyści płyną z tej inwestycji dla gminy, regionu?

Planowane przedsięwzięcie ze względu na swój charakter i skalę projektu będzie miało niewątpliwie pozytywny wpływ na rozwój gminy i regionu w wielu aspektach. Najważniejsze to korzyści społeczne: pobudzenie rynku pracy, wzrost dochodów, nowe miejsca pracy zarówno bezpośrednio w obrębie parku (wg założeń min. 350 osób), jak i pośrednio w ramach przedsięwzięć, które zwykle towarzyszą dużym atrakcjom turystycznych (baza noclegowa, gastronomia, transport, inne usługi towarzyszące).

Reklama
Reklama

Dostrzegam też korzyści ekonomiczne – pojawi się szansa na pozyskanie nowych inwestycji, które byłyby lokowane w bliższym lub dalszym sąsiedztwie parku, zwiększenie wpływów z podatków i opłat lokalnych oraz korzyści wizerunkowe – promocja gminy i regionu, również na arenie międzynarodowej, kreowanie wizerunku gminy atrakcyjnej turystycznie, wspierającej innowacyjność i nowe technologie.

Alvernia Planet stworzy też perspektyw dla promowania i rozwoju lokalnych atrakcji turystycznych (ścieżki rowerowe, piesze szlaki turystyczne, czy też inicjatywy takie jak np. niedawno uruchomione wycieczki drezynami w Regulicach), które byłyby doskonałym uzupełnieniem dla atrakcji oferowanych przez park rozrywki.

Kiedy możliwe jest wielkie otwarcie Alverni Planet?

Nasze plany są ambitne, zakładamy, że park zostanie otwarty w 2021 roku.

—rozmawiał Andrzej Stec

Reklama
Reklama

Magdalena Sroka

Krakowianka, menedżerka kultury, producentka i koordynatorka wydarzeń kulturalnych, festiwalowych, rozrywkowych i sportowych. Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (filologia polska, specjalizacja: teatrologia). Była związana z Biurem Festiwalowym Kraków 2000, współtworzyła pierwszą strategię promocji Krakowa. Twórczyni Krakowskiej Komisji Filmowej i Regionalnego Funduszu Filmowego w Krakowie oraz ekspertka Kongresu Kultury Polskiej. Dyrektorka Krakowskiego Biura Festiwalowego. Wiceprezydent Krakowa ds. kultury, promocji miasta, turystyki i sportu (2010–2015), dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (2015–2017). Od czerwca 2018 r. prezes spółki Alvernia Planet, będącej częścią międzynarodowej grupy Gremi International.

Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Biznes
Tak handel może skorzystać na cyfrowej rewolucji
Biznes
Abramowicz i Janukowycz przegrali z Brukselą. Pozostają na czarnych listach, odcięci od majątków
Biznes
43 mld euro z UE dla Polski, wyzwanie demograficzne i rozwój energetyki w Afryce
Reklama
Reklama