Strajk związkowców z UAW zaczyna szkodzić gospodarce USA

Firmy różnych sektorów zaczynają odczuwać już skutki strajku pracowników GM, Forda i Stellantisa, trwającego od 15 września.

Publikacja: 22.10.2023 14:12

Strajk związkowców z UAW zaczyna szkodzić gospodarce USA

Foto: AFP

trajk ogłoszony z inicjatywy United Auto Workers kosztuje już gospodarkę amerykańską 7,7 mld dolarów, trójka z Detroit notuje straty 3,45 mld, a firmy różnych sektorów, od linii lotniczych po producentów części samochodowych zaczynają liczy stracone przychody w warunkach słabego wzrostu gospodarczego i uporczywej inflacji. — Szkody strajku będą trwać dłużej po powrocie członków UAW do pracy — uważa profesor Uniwersytetu stanowego Michigan, Erik Gordon.

Delta Air Lines jest pierwszą dużą firmą, która podała o ujemnych konsekwencjach strajku, ogłosiła, że strajk ograniczył w znacznym stopniu jej działalność w Detroit. Producent farb i lakierów PPG Industries poinformował o uwzględnieniu „kilku centów” straty w zysku na akcję w prognozie dla IV kwartału. Przedsiębiorstwo kolejowe Union Pacific Railroads przyznało, że strajk miał dotąd niewielki wpływ.

Zdaniem analityków firmy transportowe i dostawcy podzespołów dla GM, Forda i Stellantisa są najbardziej narażone na konsekwencje strajku ponad 34 tys. pracowników zrzeszących w UAW. — Te pierwsze dostarczają mnóstwo komponentów montowanych w samochodach. Te firmy i ich załogi ucierpią — uważa prof. Gordon.

Wielcy dostawcy: Aptiv, Magna Int'l, Lear i American Axle ogłoszą wyniki w najbliższych tygodniach, inwestorzy będą dokładnie oceniać rozmaity szkód finansowych. — Dostawcy odczują spadek dostaw w IV kwartale, ale ich straty nie będą jednakowe — ocenił John Murphy z BoA Global Research. Lear i Magna osiągają dwucyfrową część sprzedaży trójce z Detroit, dla Aptiv jest to 8-9 proc. — wynika z ostatnich bilansów. Francuski dostawca części samochodowych Forvia uprzedził o możliwości przejściowego bezrobocia technicznego u siebie, bo skutki strajku okazały się większe w październiku.

Szwedzki Autoliv, największy na świecie producent poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa powiedaial Reuterowi, że skutki strajku są dla niego bardzo ograniczone, ale może to stać się problemem, jeśli akcja strajkowa potrawa dłużej. — Kiedy dochodzi do takich zakłóceń w globalnych przepływach, nie jest to nic dobrego — stwierdził prezes Mikael Bratt.

Firma doradcza Anderson Economic Group oszacowała straty gospodarcze związane z płacami i zyskami dostawców na ok. 2,67 mld dolarów po 4 tygodniach strajku.

Związek UAW żąda podwyżki płac o 40 proc., w tym 20 proc. natychmiast, lepszych dodatków i objęcia takimi samymi układami zbiorowymi załóg fabryk baterii do e-pojazdów.

GM poprawił w piąstek swą ofertę podwyżki płac i innych elementów wynagrodzenia, zrównując się niemal z ofertą Forda (podwyżki o 23 proc.). Koncern oświadczył, że jego propozycja oznacza podwyżkę o 25 proc. w okresie 4 lat obowiązywania nowego układu zbiorowego, w tym 10 proc. w pierwszym roku.

Członkowie UAW w zakładzie ZF w Tuscaloosa (Alabama) produkującego przednie osie dla Marcedesa-Benza zakończyli niemal miesięczny strajk po ratyfikowaniu przez załogę wstępnego porozumienia z pracodawcą.

trajk ogłoszony z inicjatywy United Auto Workers kosztuje już gospodarkę amerykańską 7,7 mld dolarów, trójka z Detroit notuje straty 3,45 mld, a firmy różnych sektorów, od linii lotniczych po producentów części samochodowych zaczynają liczy stracone przychody w warunkach słabego wzrostu gospodarczego i uporczywej inflacji. — Szkody strajku będą trwać dłużej po powrocie członków UAW do pracy — uważa profesor Uniwersytetu stanowego Michigan, Erik Gordon.

Delta Air Lines jest pierwszą dużą firmą, która podała o ujemnych konsekwencjach strajku, ogłosiła, że strajk ograniczył w znacznym stopniu jej działalność w Detroit. Producent farb i lakierów PPG Industries poinformował o uwzględnieniu „kilku centów” straty w zysku na akcję w prognozie dla IV kwartału. Przedsiębiorstwo kolejowe Union Pacific Railroads przyznało, że strajk miał dotąd niewielki wpływ.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Pierwsza od siedmiu lat awaria rakiety Muska. Może spłonąć 20 satelitów
Biznes
Niemcy chcą się pozbyć chińskich gigantów z sieci 5G. Stają do walki z Huawei i ZTE
Biznes
UE chce, by dane napędzały biznes. Ale polskie firmy mają obawy
Biznes
„Efekt Hollywood” bije w polskie kina: dwa kwartały spadków
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Biznes
Białoruskie firmy przenoszą się z Litwy do Polski. Wiadomo dlaczego
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą