Reklama

Strajk związkowców z UAW zaczyna szkodzić gospodarce USA

Firmy różnych sektorów zaczynają odczuwać już skutki strajku pracowników GM, Forda i Stellantisa, trwającego od 15 września.

Publikacja: 22.10.2023 14:12

Strajk związkowców z UAW zaczyna szkodzić gospodarce USA

Foto: AFP

trajk ogłoszony z inicjatywy United Auto Workers kosztuje już gospodarkę amerykańską 7,7 mld dolarów, trójka z Detroit notuje straty 3,45 mld, a firmy różnych sektorów, od linii lotniczych po producentów części samochodowych zaczynają liczy stracone przychody w warunkach słabego wzrostu gospodarczego i uporczywej inflacji. — Szkody strajku będą trwać dłużej po powrocie członków UAW do pracy — uważa profesor Uniwersytetu stanowego Michigan, Erik Gordon.

Delta Air Lines jest pierwszą dużą firmą, która podała o ujemnych konsekwencjach strajku, ogłosiła, że strajk ograniczył w znacznym stopniu jej działalność w Detroit. Producent farb i lakierów PPG Industries poinformował o uwzględnieniu „kilku centów” straty w zysku na akcję w prognozie dla IV kwartału. Przedsiębiorstwo kolejowe Union Pacific Railroads przyznało, że strajk miał dotąd niewielki wpływ.

Zdaniem analityków firmy transportowe i dostawcy podzespołów dla GM, Forda i Stellantisa są najbardziej narażone na konsekwencje strajku ponad 34 tys. pracowników zrzeszących w UAW. — Te pierwsze dostarczają mnóstwo komponentów montowanych w samochodach. Te firmy i ich załogi ucierpią — uważa prof. Gordon.

Wielcy dostawcy: Aptiv, Magna Int'l, Lear i American Axle ogłoszą wyniki w najbliższych tygodniach, inwestorzy będą dokładnie oceniać rozmaity szkód finansowych. — Dostawcy odczują spadek dostaw w IV kwartale, ale ich straty nie będą jednakowe — ocenił John Murphy z BoA Global Research. Lear i Magna osiągają dwucyfrową część sprzedaży trójce z Detroit, dla Aptiv jest to 8-9 proc. — wynika z ostatnich bilansów. Francuski dostawca części samochodowych Forvia uprzedził o możliwości przejściowego bezrobocia technicznego u siebie, bo skutki strajku okazały się większe w październiku.

Szwedzki Autoliv, największy na świecie producent poduszek powietrznych i pasów bezpieczeństwa powiedaial Reuterowi, że skutki strajku są dla niego bardzo ograniczone, ale może to stać się problemem, jeśli akcja strajkowa potrawa dłużej. — Kiedy dochodzi do takich zakłóceń w globalnych przepływach, nie jest to nic dobrego — stwierdził prezes Mikael Bratt.

Reklama
Reklama

Firma doradcza Anderson Economic Group oszacowała straty gospodarcze związane z płacami i zyskami dostawców na ok. 2,67 mld dolarów po 4 tygodniach strajku.

Związek UAW żąda podwyżki płac o 40 proc., w tym 20 proc. natychmiast, lepszych dodatków i objęcia takimi samymi układami zbiorowymi załóg fabryk baterii do e-pojazdów.

GM poprawił w piąstek swą ofertę podwyżki płac i innych elementów wynagrodzenia, zrównując się niemal z ofertą Forda (podwyżki o 23 proc.). Koncern oświadczył, że jego propozycja oznacza podwyżkę o 25 proc. w okresie 4 lat obowiązywania nowego układu zbiorowego, w tym 10 proc. w pierwszym roku.

Członkowie UAW w zakładzie ZF w Tuscaloosa (Alabama) produkującego przednie osie dla Marcedesa-Benza zakończyli niemal miesięczny strajk po ratyfikowaniu przez załogę wstępnego porozumienia z pracodawcą.

Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama