Koniec z promowaniem medycyny estetycznej przez influencerów

Zmieniają się zasady reklamowania wyrobów i usług medycznych oraz leków. Koniec z promowaniem przez influencerów i koniec z lekarzami w reklamach.

Publikacja: 24.10.2022 18:55

Koniec z promowaniem medycyny estetycznej przez influencerów

Foto: Adobe Stock

Od 1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych w zakresie ich reklamowania. Przepisy zmieniają się także w zakresie, który mocno dotyczy medycyny estetycznej, którą chętnie reklamowano przy pomocy influencerek w mediach społecznościowych. Zakazane będzie choćby reklamowanie w mediach społecznościowych i tradycyjnych wyrobów opartych na kwasie hialuronowym czy implantów. I to pod groźbą kary w wysokości do 2 mln złotych.

Według specjalistki od marketingu zajmującej się między innymi kampaniami dla marek medycyny estetycznej, nowe przepisy znacząco zmienią branżę.

– Trzeba pamiętać, że wśród osób aktywnie tworzących w sieci są nie tylko twórcy z branży lifestyle czy beauty, którzy promują usługi i produkty medyczne jako ich użytkownicy, ale też social media pełne są specjalistów np. lekarzy medycyny estetycznej, kosmetologów itp., którzy reklamują swoje usługi np. zabiegi, często pokazując efekty przed i po, czy działanie konkretnych preparatów czy sprzętu. To przede wszystkim ich dotyczą nowe regulacje. I to oni mogą najmocniej odczuć zakaz reklamy – powiedziała Wirtualnym Mediom Marta Soja-Bochenek.

Czytaj więcej

Raport ONZ: Kobiety w miastach czują się zagrożone. Molestowanie i dyskryminacja

Ekspertka dodawała też, że zmiany dotyczą zarówno dużych graczy na rynku, jak i małych, lokalnych gabinetów reklamujących swoje zabiegi poprzez prezentację efektów. Jednak zmiany nie ograniczają się tylko do medycyny estetycznej. Nowe przepisy, dostosowane zresztą do unijnych regulacji nr 2017/745 i 2017/746 zmieniają też zasady reklamowania leków OTC.

Kierowana do publicznej wiadomości reklama np. tabletek leczących objawy przeziębienia, nie będzie mogła wprowadzać w błąd i będzie musiała być sformułowana w sposób zrozumiały dla laika, czyli osoby bez wykształcenia medycznego. Co więcej w reklamach nie będzie można już posługiwać się wizerunkiem personelu lekarskiego i pielęgniarskiego oraz farmaceutycznego. Mają też zniknąć reklamy, których akcja toczy się w aptekach czy gabinetach lekarskich. Te same zasady będą dotyczyć suplementów diety.

Zainteresowane branże – czyli producenci leków, suplementów oraz właściciele gabinetów medycyny estetycznej – mają czas na dostosowanie swoich kampanii reklamowych do 30 czerwca 2023 roku, jeżeli zaczną się one przed 1 stycznia.

Od 1 stycznia 2023 roku wchodzi w życie nowelizacja ustawy o wyrobach medycznych w zakresie ich reklamowania. Przepisy zmieniają się także w zakresie, który mocno dotyczy medycyny estetycznej, którą chętnie reklamowano przy pomocy influencerek w mediach społecznościowych. Zakazane będzie choćby reklamowanie w mediach społecznościowych i tradycyjnych wyrobów opartych na kwasie hialuronowym czy implantów. I to pod groźbą kary w wysokości do 2 mln złotych.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Jest nowa szefowa PARP. "Agencja trafia w najlepsze ręce"
Biznes
USA chcą złagodzenia ograniczeń dotyczących marihuany
Biznes
Wielka Brytania wreszcie ma pierwszego „muzycznego miliardera"
Biznes
Lada dzień do Poczty Polskiej wpłynie wielki przelew. Uratuje molocha?
Biznes
Warto mieć zielone miasto