Reklama

Nadciąga czas wielkich zmian w branży poligraficznej

Rosnąca konkurencja i coraz większe koszty pracy zmuszają firmy poligraficzne do inwestycji w nowoczesne technologie. Branża musi się także dostosować do nowych potrzeb klientów.

Aktualizacja: 22.05.2018 21:43 Publikacja: 22.05.2018 21:00

Nadciąga czas wielkich zmian w branży poligraficznej

Foto: Adobe Stock

Branża poligraficzna rozwija się dobrze na tych rynkach, gdzie rośnie PKB. Bez rozwoju gospodarki nie ma mowy o zwiększaniu popytu na tego typu usługi. A prognozy dla europejskiej i światowej gospodarki są dobre.

Liderem Chiny

W 2014 r. dział analiz wydawnictwa „The Economist" we współpracy z NPES (The Association for Suppliers of Printing, Publishing and Converting Technologies) opublikował raport pt. „World-wide Market for Print: Identifying Global Opportunities for the Print Industry (2007–2017)". Autorzy dokumentu przeanalizowali kilkadziesiąt rynków poligraficznych, a także dane z Banku Światowego czy ONZ.

Okazało się, że poligrafia najlepiej radzi sobie w krajach rozwijających się, które notują wzrost PKB. Eksperci przewidywali, że również w kolejnych latach te rynki będą charakteryzować się najbardziej dynamicznym rozwojem sektora. Prognozy zakładały, że już w 2017 r. gospodarki wschodzące będą odpowiadały za 37 proc. globalnego rynku poligraficznego, co w porównaniu z rokiem 2007 oznacza wzrost o 22 proc. Szacowano, że światowy rynek poligraficzny zwiększy się z 584 mld dol. w 2011 r. do 668 mld dol. w 2017 r. Oznaczałoby to, że 20-proc. wzrost w porównaniu z 2007 r.

Poligrafia najmocniej rozwija się w Azji i na Pacyfiku. Zdaniem autorów w 2017 r. ta część świata miała odpowiadać za ok. 40 proc. całego rynku. Dla porównania – w 2007 r. było to 29 proc. Motorem napędowych dla tego regionu jest oczywiście rynek chiński. Chiny – wg prognoz – mają stać się również liderem całego globalnego rynku, którym dotąd były Stany Zjednoczone. Wartość rynku chińskiego na koniec 2017 r. szacowano na 154 mld dol. Z kolei w Indiach wciąż zauważalny będzie wzrost dochodów ludności, co również będzie się pozytywnie przekładać na konsumpcję.

Reklama
Reklama

Jeśli chodzi o światowe rynki poligraficzne, warto się też przyjrzeć Brazylii, której rola w światowej gospodarce zwiększa się w ostatnich latach. Zgodnie z raportem rynek brazylijski w 2017 r. miał stać się największym w Ameryce Południowej i ósmym co do wielkości na świecie, a jego wartość sięgnąć do 20 mld dol. Pewnym zagrożeniem jest jednak w tym przypadku niestabilna sytuacja polityczna.

W Europie wzrost rynku poligrafii również jest możliwy, jednak głównie w sektorze opakowań. Jest to jednak bardziej efekt cykliczności gospodarki oraz wychodzenia z recesji, która dotknęła branżę w latach 2007–2009.

Podobne wnioski, czyli wzrost znaczenia Chin i pozytywne prognozy dla krajów rozwijających się, płyną z opublikowanego na początku 2014 r. raportu „drupa Global Trends", stworzonego na podstawie ankiety wśród 2,5 tys. osób decyzyjnych ze 119 krajów.

Polskie firmy poligraficzne do inwestycji w nowe technologie zmusza kilka czynników, przede wszystkim rosnąca konkurencja i coraz większa troska o marże, a z drugiej rosnące koszty pracy. Co ciekawe, z ostatniego badania KPMG wynikło, że niemal wszystkie drukarnie realizowały bądź planowały rozpocząć inwestycje w najbliższym czasie. W krajach rozwiniętych podobnie celem inwestycji jest wzrost efektywności i rozwój nowych usług. Najbardziej zaawansowane technologicznie inwestycje w branży poligraficznej mają miejsce w Stanach Zjednoczonych.

Szanse i zagrożenia

Autorzy raportu „drupa Global Trends" zwracają uwagę, że przemysł poligraficzny przechodzi transformację. O ile dotąd była to branża skoncentrowana na produkcie, to dziś coraz częściej na pierwszy plan wychodzi działalność usługowa. W związku z tym firmy muszą wprowadzać nowe nowe rozwiązania i modele biznesowe, które będą zgodne z oczekiwaniami klientów.

Oprócz coraz większej konkurencji oraz problemów kadrowych, a także spadku wydajności przez awarie i przestoje, pewnym ryzykiem jest również postępująca cyfryzacja środków przekazu. Eksperci zwracają jednak uwagę, że ten proces trwa już od lat i jak dotąd nie widać większego negatywnego wpływu na branżę poligraficzną. Co więcej, branża cały czas podnosi jakość usług i wprowadza nowe produkty, wykorzystując coraz lepszą technologię. Przykładem z ostatnich lat może być choćby technika druku 3D, która znalazła zastosowanie w prawie wszystkich gałęziach przemysłu.

Reklama
Reklama

Teraz kolejny przełom w branży poligraficznej może przynieść technologia nanodruku, która pozwala na uzyskanie lepszej jakości kolorów i ostrości obrazu przy wykorzystaniu pigmentu składającego się z cząsteczek wielokrotnie mniejszych niż grubość ludzkiego włosa. Poza wyższą jakością i trwałością wydruków nanografika okazuje się najbardziej opłacalną metodą drukowania.

Kolejnym czynnikiem wspierającym rozwój branży poligraficznej jest internet rzeczy, czyli obecnie jedna z najprężniej rozwijających się gałęzi IT. Szacuje się, że w 2019 r. jej wartość może sięgnąć nawet 600 mld dol. Do sieci może być wówczas podłączonych nawet 30 mld urządzeń. Branża poligraficzna musi dostosować zarówno sprzęt, jak i usługi do nowych potrzeb klientów. Ci oczekują szybkiego i prostego dostępu do drukarek czy informacji zwrotnych o wydrukach.

„Będziemy więc świadkami wielu istotnych przemian na rynku druku, takich jak znaczna optymalizacja kosztów, zwrócenie większej uwagi na aspekt bezpieczeństwa informacyjnego czy, jak w przypadku druku 3D, eksplorowania nowych sposobów wykorzystania istniejących już technologii. Zakres zmian pokazuje, że druk jest wciąż dynamiczną i rozwojową branżą, która potrafi dostosować się i podążać za wymaganiami współczesnego świata" – uważa Łukasz Laskowski, prezes Ediko, cytowany przez portal Signs.pl.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama