Reklama

Jason McGee, IBM: Podstawa to dostęp do danych

Dzisiejsze realia rynkowe i zmieniająca się w bardzo szybkim tempie gospodarka stawiają przed wszystkimi coraz to nowe wyzwania – mówi wiceprezes IBM ds. systemów cloud Jason McGee.

Publikacja: 16.06.2016 21:00

Jason McGee, IBM: Podstawa to dostęp do danych

Foto: materiały prasowe

Rz: Dla konsumentów IBM wciąż bardzo kojarzy się ze sprzętem komputerowym, choć już od dawno go nie produkujecie. Jaka działalność jest dziś dla firmy kluczowa?

Wszystkie związane z dostarczeniem naszym klientom kompleksowej usługi informatycznej, zgodnej z aktualnym zapotrzebowaniem. Rynek zmierza teraz w określonym kierunku, siłą rzeczy koncentrujemy się na wszelkiego typu rozwiązaniach związanych z chmurą obliczeniową. Musimy nowe rozwiązania przygotowywać w taki sposób, aby były maksymalnie wydajne, ale też wygodne w użytkowaniu. Mamy klientów w 179 krajach, w których prowadzimy działalność, stąd wachlarz rozwiązań, jakie jesteśmy w stanie zaoferować oraz z jakimi musieliśmy się na różnym etapie zmierzyć, jest naprawdę duży. Cloud to nie tylko platforma do rozwiązywania problemów, zdecydowanie większą rolę widzimy we wdrażaniu innowacji.

Dużo mówicie teraz o technologiach kognitywnych, czyli samouczących się systemach, analizie pracy mózgu, odczytywaniu przez urządzenia gestów, wyrazu twarzy, rozumieniu słowa mówionego i intonacji. Można je wykorzystać w biznesie?

Oczywiście, dzisiaj w zasadzie każda branża musi zmierzyć się z podstawowym wyzwaniem, jakim jest analiza ogromnych ilości danych. W tym tkwi klucz do powodzenia w dotarciu do klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie przynajmniej próbować przewidzieć zachowania konsumentów, które w błyskawicznym tempie się zmieniają. Co więcej, coraz trudniej jest przewidzieć, w jakim pójdą kierunku. Niedawno projektowaliśmy system do analizy zdjęć, który był w stanie z ogromnym prawdopodobieństwem ustalić choćby płeć osoby sfotografowanej. Są firmy, dla których tego typu dane są niezbędne w podstawowej działalności. Stąd kogniwistyka jest kolejnym źródłem bardzo cennych informacji, które trzeba szybko i wydajnie przetwarzać. Nasze superkomputery Watson są w stanie to robić, a to dopiero początek tego trendu.

Czy konsumenci nie boją się urządzeń wiedzących na ich temat tak dużo? Co może się stać, gdy maszyny przestaną działać – czy będziemy dalej w stanie funkcjonować?

Reklama
Reklama

Postęp zazwyczaj ma swoją jasną i trochę ciemniejszą stronę, jednak akurat w tym przypadku mówimy o danych, które użytkownicy sami umieszczają w sieci choćby za pośrednictwem serwisów społecznościowych. Nie badaliśmy opinii, jak oceniają wpływ technologii na życie, ale nowe rozwiązania tworzone są zawsze z myślą o ułatwianiu życia.

Od 1997 r. IBM jest partnerem mistrzostw świata studentów w kodowaniu. Chodzi o rekrutacje programistów?

Oczywiście ważne jest dla nas kreowanie IBM jako atrakcyjnego miejsca zatrudnienia i faktycznie członkowie zwycięskich drużyn często aplikują później do nas w sprawie pracy. Jednak najlepsi z nich nie mają żadnych kłopotów ze znalezieniem miejsca pracy, raczej to firmy muszą się postarać o przyciągnięcie ich uwagi.

To ważny projekt, dlatego jesteśmy w niego zaangażowani od tak wielu lat. Dzisiejsze realia rynkowe i zmieniająca się w bardzo szybkim tempie gospodarka stawia przed wszystkimi coraz to nowe wyzwania, a osoby doskonałe w kodowaniu potrafią sobie z nimi świetnie poradzić.

Czy nowym priorytetem IBM są przejęcia? W ostatnich kwartałach było ich sporo.

Rozwijamy się dwutorowo. Z jednej strony w firmie pracuje ok. 300 tys. osób – tkwi w nich ogromny potencjał, który widać właśnie w nowych pomysłach na kolejne usługi, rozwiązania. Jednak nie odcinamy się od tego, co dzieje się dookoła, i uważnie przyglądamy się nowym pomysłom. Start-upów wszelkiego rodzaju powstaje bardzo dużo i trudno jest śledzić wszystkie, ale obserwujemy nasze otoczenie i gdy się pojawi coś atrakcyjnego, wówczas składamy ofertę.

Reklama
Reklama

Jak na serwis z prognozami pogody Weather.com? To jeden z ostatnich zakupów.

Ta transakcja wpisuje się w trend, o którym mówiłem wcześniej, aby skuteczniej odnajdywać się w rzeczywistości potrzebujemy coraz więcej danych, które trzeba szybko analizować. Pogoda jest akurat czynnikiem bardzo mocno wpływającym nie tylko na podstawową działalność wielu branż, ale ma też szersze znaczenie. Dane zbierane w ten sposób będą analizowane przez nasz system Watson. Jest to mocne zaznaczenie naszego wejścia w internet rzeczy. Miliony użytkowników sprawdza prognozy pogody Weather.com. Widać, że zapotrzebowanie na takie informacje jest ogromne.

Z zaskoczeniem przyjęto wasze wejście na rynek wideo.

To już tegoroczna transakcja zakupu Ustream, firmy dostarczającej streaming przez platformę chmurową. Warto podkreślić, że dział badawczy firmy znajduje się w Budapeszcie, co świadczy o tym, że w Europie Środkowej są ogromne kompetencje w zakresie przetwarzania danych w chmurze. Ustream to mocny gracz na rynku, jego klientami są choćby NASA czy Facebook. Widzimy potencjał w wykorzystaniu tej technologii w biznesie.

Dzisiaj o streamingu myśli się głównie w kontekście koncertów czy filmów, ale przecież równie dobrze można w ten sposób dostarczać zupełnie inne treści. Ustream już rozwija się bardzo dynamicznie, z usług firmy korzysta kilkadziesiąt milionów osób, ale plany są bardzo ambitne. Chodzi o kompleksową komunikację. Coraz więcej osób z racji wielu obowiązków nie zawsze ma czas na planowanie wyjazdów służbowych.

CV

Jason MCGee pracuje w IBM od 1997 r, przeszedł do firmy niedługo po studiach w Virginia Tech. Trafił do zespołu projektującego aplikację WebSphere ukończonej w 1998 r. Była dużym sukcesem, wdrożyło ją 14 tys. klientów IBM. Rozwijał inne produkty, uruchamiał centra rozwojowe w Azji.

Rz: Dla konsumentów IBM wciąż bardzo kojarzy się ze sprzętem komputerowym, choć już od dawno go nie produkujecie. Jaka działalność jest dziś dla firmy kluczowa?

Wszystkie związane z dostarczeniem naszym klientom kompleksowej usługi informatycznej, zgodnej z aktualnym zapotrzebowaniem. Rynek zmierza teraz w określonym kierunku, siłą rzeczy koncentrujemy się na wszelkiego typu rozwiązaniach związanych z chmurą obliczeniową. Musimy nowe rozwiązania przygotowywać w taki sposób, aby były maksymalnie wydajne, ale też wygodne w użytkowaniu. Mamy klientów w 179 krajach, w których prowadzimy działalność, stąd wachlarz rozwiązań, jakie jesteśmy w stanie zaoferować oraz z jakimi musieliśmy się na różnym etapie zmierzyć, jest naprawdę duży. Cloud to nie tylko platforma do rozwiązywania problemów, zdecydowanie większą rolę widzimy we wdrażaniu innowacji.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Reklama
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama