Rz: Dla konsumentów IBM wciąż bardzo kojarzy się ze sprzętem komputerowym, choć już od dawno go nie produkujecie. Jaka działalność jest dziś dla firmy kluczowa?
Wszystkie związane z dostarczeniem naszym klientom kompleksowej usługi informatycznej, zgodnej z aktualnym zapotrzebowaniem. Rynek zmierza teraz w określonym kierunku, siłą rzeczy koncentrujemy się na wszelkiego typu rozwiązaniach związanych z chmurą obliczeniową. Musimy nowe rozwiązania przygotowywać w taki sposób, aby były maksymalnie wydajne, ale też wygodne w użytkowaniu. Mamy klientów w 179 krajach, w których prowadzimy działalność, stąd wachlarz rozwiązań, jakie jesteśmy w stanie zaoferować oraz z jakimi musieliśmy się na różnym etapie zmierzyć, jest naprawdę duży. Cloud to nie tylko platforma do rozwiązywania problemów, zdecydowanie większą rolę widzimy we wdrażaniu innowacji.
Dużo mówicie teraz o technologiach kognitywnych, czyli samouczących się systemach, analizie pracy mózgu, odczytywaniu przez urządzenia gestów, wyrazu twarzy, rozumieniu słowa mówionego i intonacji. Można je wykorzystać w biznesie?
Oczywiście, dzisiaj w zasadzie każda branża musi zmierzyć się z podstawowym wyzwaniem, jakim jest analiza ogromnych ilości danych. W tym tkwi klucz do powodzenia w dotarciu do klientów. Dzięki temu jesteśmy w stanie przynajmniej próbować przewidzieć zachowania konsumentów, które w błyskawicznym tempie się zmieniają. Co więcej, coraz trudniej jest przewidzieć, w jakim pójdą kierunku. Niedawno projektowaliśmy system do analizy zdjęć, który był w stanie z ogromnym prawdopodobieństwem ustalić choćby płeć osoby sfotografowanej. Są firmy, dla których tego typu dane są niezbędne w podstawowej działalności. Stąd kogniwistyka jest kolejnym źródłem bardzo cennych informacji, które trzeba szybko i wydajnie przetwarzać. Nasze superkomputery Watson są w stanie to robić, a to dopiero początek tego trendu.
Czy konsumenci nie boją się urządzeń wiedzących na ich temat tak dużo? Co może się stać, gdy maszyny przestaną działać – czy będziemy dalej w stanie funkcjonować?