Reklama

Przybywa firm, które chcą sprzedawać we Francji

Nad Sekwanę eksportujemy coraz więcej, ale też coraz więcej polskich firm decyduje się na fuzje i przejęcia na francuskim rynku. Przykładów jest sporo.

Publikacja: 03.10.2019 20:58

O Francji mówili we Wrocławiu przedsiębiorcy oraz przedstawiciele BNP Paribas, KUKE i Bisnode.

O Francji mówili we Wrocławiu przedsiębiorcy oraz przedstawiciele BNP Paribas, KUKE i Bisnode.

Foto: materiały prasowe

Dwustronna wymiana handlowa między Polską a Francją stale wzrasta. W ostatnich trzech latach polski eksport do Francji wzrósł o niemal 19 proc. i jest to dla nas czwarty rynek eksportowy.

– Polsko-francuskie relacje gospodarcze mają się bardzo dobrze na przekór dość chłodnym relacjom politycznym. Dla Francji Polska niezmiennie pozostaje najważniejszym partnerem handlowym w Europie Środkowej i Wschodniej – mówiła we Wrocławiu Monika Constant, dyrektor generalna Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej. Jak wskazała, Francja jest drugim inwestorem zagranicznym w Polsce po Niemczech (nie uwzględniając Holandii i Luksemburga – red.), wyprzedzając USA, a łączna wartość inwestycji francuskich firm w naszym kraju to już 18 mld euro. W Polsce jest zarejestrowanych ponad 1300 firm z francuskim kapitałem, które utworzyły ponad 200 tys. miejsc pracy.

– W sektorze delegowania pracowników klimat polityczny nam nie sprzyja, ale niezależnie od tego francuscy przedsiębiorcy wciąż wysoce cenią i bardzo potrzebują polskich fachowców. Teraz jest wielkie zapotrzebowanie na spawaczy – mówił Radosław Gałka, prezes Poland Workforce, polskiej agencji pracy tymczasowej specjalizującej się w dostarczaniu pracowników na rynek francuski.

Zmiana kierunku

Co ważne, relacje z Francją cechują się większą dynamiką wzrostu polskiego eksportu niż importu.

– Współpracujemy z francuską firmą od kilku lat. Cenimy sobie tę współpracę, choć francuski partner stawia nam wysokie wymagania. Dotychczas zamawialiśmy towar we Francji. Wkrótce jednak to my będziemy tam sprzedawać – mówił w Radomiu Zbigniew Sitkowski, prezes firmy Hydro Truck, która oferuje m.in. kompresory do rozładunku materiałów francuskiej firmy Mouvex Blackmer. W podobnej sytuacji – przechodzenia od importu do eksportu – jest firma Imperium Track z Bodzentyna zajmująca się sprzedażą pojazdów ciężarowych.

Reklama
Reklama

– Od lat zajmujemy się importem samochodów ciężarowych z Francji. Ostatnio jednak zaczęliśmy działać w drugą stronę. Dokonujemy renowacji sprowadzonych aut i następnie trafiają one z powrotem na rynek francuski. Nasi kontrahenci są często wręcz zdumieni ich bardzo dobrym stanem – mówił w Radomiu Mateusz Matysek, wspólnik zarządzający przedsiębiorstwem Imperium Truck.

Inna tendencja to coraz większa obecność kapitałowa polskich firm we Francji. Operują tam m.in.: Comarch, Oknoplast, Nowy Styl i Wielton. Polscy przedsiębiorcy coraz częściej przejmują francuskie firmy.

– Udane przykłady przejęć konkurentów we Francji mają za sobą m.in. Amica, Damix, Suempol czy Śrubena Unia – wylicza Adam Zohry, koordynator usług doradztwa finansowego na Europę Wschodnią w firmie doradczej Mazars.

– Ostatni taki udany przykład to przejęcie przez Grupę Nowy Styl firmy Majencia – lidera produkcji mebli biurowych we Francji, który znalazł się w upadłości – dodaje Joanna Karkoszka, avocat a la cour z kancelarii Gide. Wartość tej transakcji to 0,5 mln euro.

Eksport i ekspansja do Francji były tematem pierwszych pięciu spotkań w czwartej edycji Programu Handlu Zagranicznego. Odbyły się one w: Gdańsku, Olsztynie, Wrocławiu, Łodzi i Radomiu. Kolejne dwa nt. Francji zaplanowano w Zielonej Górze (28.10) i Poznaniu (29.10).

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama