fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Najważniejsze firmy

Nowe nisze rynkowe szansą dla eksporterów

PAIH Forum Biznesu to jedyne w Polsce wydarzenie w formule bezpłatnych, indywidualnych konsultacji z ekspertami ds. ekspansji zagranicznej
materiały prasowe
W 2019 roku polski eksport osiągnął rekordową wartość 235,8 mld euro i wzrósł o 5,5 proc.

Artykuł przygotowany przez firmę PAIH

Eksperci PIE przewidują, że powrót polskiego eksportu na ścieżkę wzrostu sprzed pandemii Covid-19 może okazać się długotrwały, ale wyniki handlu zagranicznego za kolejne miesiące nie powinny już być gorsze od kwietniowych. Jak wesprzeć polskich przedsiębiorców w przetrwaniu koronakryzysu? Pomóc im w znalezieniu nowych rynków zbytu.

Odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców

Krajobraz polskiego biznesu tworzą przede wszystkim małe i średnie przedsiębiorstwa. Większość firm z tego segmentu działa w Polsce, przede wszystkim lokalnie. Obawa przed zagraniczną konkurencją, ryzyko kursowe, problemy z zatrudnieniem zagranicznych pracowników, brak możliwości weryfikacji kontrahenta, wysokie koszty – były to główne bariery działalności eksportowej, wskazywane przez polskie MŚP jeszcze przed pandemią. Koronakryzys postawił pod znakiem zapytania przetrwanie wielu przedsiębiorstw w większości branż, ale też pokrzyżował plany ekspansji zagranicznej. Z myślą o polskich przedsiębiorcach PAIH opracowała nowe narzędzia, które wspierają ich w biznesie za granicą. Wśród nich jest informowanie o nowo powstałych szansach eksportowych i niszach rynkowych. Agencja organizuje też webinaria, dzieli się informacjami z pierwszej ręki, pokazuje polskim eksporterom niestandardowe rozwiązania. Do tej pory uczestniczyło w nich niemal 2 tys. słuchaczy. Eksperci Agencji wyjaśniali między innymi, jak skorzystać ze wzrostu popytu na usługi e-commerce w Niemczech, dlaczego właśnie teraz warto wejść na rynki południowoazjatyckie z artykułami spożywczymi, czy jak przygotować się do debiutu w Stanach Zjednoczonych.

Pandemia szansą na wypełnienie nisz rynkowych

Wskutek pandemii zmieniły się ceny i dostępność towarów, co wymusiło przerwanie, a w dalszej konsekwencji przemodelowanie globalnych łańcuchów dostaw. Hibernacja chińskiej gospodarki przełożyła się na zachwianie relacji handlowych szczególnie w Azji. Silne uzależnienie od dostaw żywności z Chin i Oceanii skłoniło Singapur i Japonię do poszukiwania nowych kontrahentów. Azja, która sprawnie wychodzi z kryzysu, może stać się odskocznią dla europejskich eksporterów, rynkiem pozwalającym utrzymać marżę i produkcję na niezmienionym poziomie. Przeniesienie centrum pandemii na Stary Kontynent spowodowało, że w trudnej sytuacji znalazł się m.in. Izrael, który do tej pory polegał na imporcie artykułów spożywczych z Włoch i Hiszpanii. ZEA były natomiast zmuszone gromadzić strategiczną rezerwę żywności. Wzrósł popyt nie tylko na artykuły pierwszej potrzeby, ale też na środki czyszczące oraz profesjonalną chemię do sprzątania. Tak zdarzyło się między innymi w Grecji.

I właśnie w tym przemodelowaniu międzynarodowych łańcuchów dostaw PAIH upatruje szans dla polskich firm. Agencja ma już pierwsze wymierne efekty w tym zakresie. Za jej wsparciem ponad 60 kontenerów z polską żywnością jest w drodze do Singapuru i dopłynie do Miasta Lwa pod koniec czerwca i w lipcu, a polska chemia gospodarcza trafiła w tym miesiącu na greckie półki sklepowe. To tylko niektóre z przykładów większej otwartości i aktywności polskiego biznesu na międzynarodowych rynkach. Eksperci PAIH monitorują rynki, by sprawnie reagować i wyszukiwać szanse dla polskich przedsiębiorców. Napływające do Agencji zgłoszenia eksportowe głównie dotyczą wsparcia w znalezieniu potencjalnego kontrahenta, pozyskania informacji o zmianach w przepisach celnych czy wymaganych certyfikatów.

Wirtualne targi

Pandemia Covid-19 pokrzyżowała plany organizatorom wydarzeń na całym świecie – od igrzysk olimpijskich w Tokio po Wystawę Światową Expo 2020 w Dubaju. Przełożone zostały też spotkania biznesowe i wydarzenia targowe, które stymulują rozwój wielu branż. Mowa tu między innymi o Hannover Messe czy MIPIM w Cannes oraz targach, takich jak Construma w Budapeszcie (branża budowlana), SIAL w Paryżu (spożywcza) czy COSMOPROF w Bolonii (kosmetyczna). Tracimy w ten sposób dostęp do platformy wymiany doświadczeń i kontaktów, a wiele kontraktów po prostu nie zostało podpisanych. Alternatywą dla spotkań w „realu" są wirtualne odsłony targów i konferencji. Jedną z takich imprez były chińskie targi dla przedsiębiorców z Europy Środkowo-Wschodniej China-CEEC Expo, w których uczestniczyło kilkadziesiąt polskich firm.

Współpraca drogą do silnej marki Polska

Tym, co w dalszej perspektywie może jeszcze ułatwić małym i średnim przedsiębiorcom działalność na międzynarodowych rynkach, jest współpraca z polskimi czempionami. Mogą w ten sposób osiągnąć komplementarność ofert, wzmocnić obecność poza Polską, a w konsekwencji – rozpoznawalność marki „Polska" na świecie. PAIH już takie relacje wspiera, a nawet inicjuje. Jeśli dla przykładu mamy producenta domów pasywnych, który zaopatruje się za granicą, to Agencja proponuje mu korzystanie z komponentów od małych i średnich dostawców w Polsce. Ich ceny są konkurencyjne, a jakość często znacznie wyższa od standardów rynkowych. W dobie kryzysu firmy najczęściej potrzebują zapewnienia ciągłości dostaw na wypadek, gdyby nie otrzymały komponentów do swoich produktów od dotychczasowego kontrahenta. Te, które wcześniej sprowadzały półprodukty z Azji, ze zdziwieniem dowiadują się, że wielu producentów i dostawców czeka na nich w Polsce. Na budowanie łańcuchów kooperacji zawsze jest dobry czas, również w trakcie kryzysu. Będzie procentować w przyszłości.

- Artykuł przygotowany przez firmę PAIH

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA