fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Handel

Świąteczny rekord! Polacy wydadzą 75 mld zł

Fotorzepa/Michał
W tym roku Polacy pobiją, aż trzy rekordy. Na Święta wydadzą 75 mld złotych, czyli o 3,5 proc. więcej w stosunku do poprzedniego roku. To najwyższy wzrost w Europie.
Rekord padnie również w zakupach online, w sieci wydamy o 23 proc. więcej niż rok temu.
Statystyczny Polak w 2016 r. na prezenty świąteczne wyda 609 zł. W 2015 roku było to 583 zł. Według najnowszych badań przeprowadzonych RetailMeNot, we współpracy z Centre for Retail Research, najwięcej przeznaczymy na jedzenie – na przygotowanie świątecznych potraw wydamy 44,8 proc. świątecznego budżetu, reszta to upominki.
- W te święta najwięcej Polaków wybierze zabawki (21 proc.), na drugim miejscu najchętniej wybieranych prezentów plasują się ubrania i obuwie (20.9 proc.). Na trzecim – elektronika użytkowa (16,2 proc.). Pierwszą piątkę zamykają kosmetyki i biżuteria.- mówi Mike Lester, Vice President and General Manager, New Markets w RetailMeNot.
Polska jest jedynym europejskim krajem, w którym wzrasta sprzedaż offline. Relatywnie niewielki wzrost (2,4 proc.) tradycyjnych zakupów wciąż jest największym w Europie, choć, jak tłumaczy Mike Lester „błyskawicznie zyskują w Polsce na popularności zakupy w sieci. Obroty e-commerce po raz pierwszy przekroczą miliard euro. Sprzedaż przez urządzenia mobilne ma w tym jeszcze stosunkowo niewielki udział, jednak wzrost w tym segmencie wynosi imponujące 65 proc.". W siłę rośnie również m-commerce. Coraz więcej Polaków robi zakupy za pośrednictwem telefonu podłączonego do internetowej sieci. Nic dziwnego, w ten sposób można zaoszczędzić czas, telefon mamy zawsze przy sobie, zaś samej transakcji dokonujemy za pośrednictwem komputera.
- Smartfon staje się obecnie asystentem zakupowym konsumentów. Coraz częściej sięgają oni po mały ekran podczas robienia zakupów. Nawet jeżeli nadal finalizują je poprzez komputer lub w sklepie stacjonarnym, smartfony są już stałym elementem ich ścieżki zakupowej – zapewnia Marta Jóźwiak z Google Polska.
Wzrost sprzedaży wynika z poprawy dobrobytu – zarabiamy więcej, więc wydajemy więcej. - Polska gospodarka rozwija się w szybkim tempie i Polacy mogą sobie pozwolić na coraz większe wydatki świąteczne. – tłumaczy Vice President RetailMeNot. Przestaliśmy również oszczędzać na jakości, choć wciąż gonimy za promocjami, chętniej wybieramy droższe produkty. - Większe wydatki związane są też ze zmieniającymi się preferencjami zakupowymi Polaków, którzy coraz częściej zwracają uwagę na jakość produktów, choć oczywiście szukają ich w najlepszej cenie.– dodaje Mike Lester.
Polacy nie tylko więcej wydają na świąteczne zakupy, ale także są one bardziej przemyślane. Internetowe pomoce - porównywarki cen, fora czy po prostu możliwość szybkiego sprawdzenia cen w wielu punktach - pomagają oszczędzić i wybrać najlepszy produkt. Oczywiście, od reguły są wyjątki.
- Według ostatniego badania przeprowadzonego przez Google i TNS wynika, że spontaniczność mobilnych zakupów zależy od kategorii produktowej interesującej klienta. Szybkie zakupy m-commerce częściej mają miejsce w przypadku odzieży i obuwia, niż np. w przypadku laptopów. Aż 37 proc. badanych wskazało, że podjęło decyzję od ręki, a 24 proc. stwierdziło, iż smartfon to główny ekran, przy pomocy którego poszukują ubrań czy butów – tłumaczy Jóźwiak.
Polska plasuje się w czołówce europejskich krajów pod względem całościowych wydatków świątecznych, to jednak nie znaczy, że faktycznie wydajemy najwięcej. Nominalnie mniej na święta w tym roku spośród mieszkańców Europy wydadzą od Polaków tylko Belgowie i Holendrzy.
Polska jest też jedynym krajem europejskim, w którym wzrośnie handel offline. Z badań RailMeNot wynika, że obroty sklepów stacjonarnych w okresie świątecznym wzrosną w Polsce o 2,4 proc. W pozostałych krajach europejskich tradycyjne zakupy cieszą się coraz mniejszym zainteresowaniem. Dla porównania, Niemcy odnotują spadek o 0,7 proc., Hiszpania o 0,9 proc., a we Włoszech tradycyjny handel straci 1,5 proc. We wszystkich tych krajach spadek w tradycyjnym kanale sprzedaży rekompensuje się wzrostem w kanałach online. Niemcy odnotują wzrost o 13,6 proc., Hiszpanie - 32,8 proc, Włosi - 30,1 proc.
Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA