fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Polacy zwolennikami płatności bezgotówkowych

123rf.com
Wprawdzie ponad 80 proc. Polaków uważa karty płatnicze za wygodne i szybkie, jednak gotówka wciąż odpowiada za prawie 60 proc. transakcji detalicznych w punktach handlowo-usługowych.

Ponad 80 proc. Polaków uważa, że karty płatnicze są wygodne i szybkie. Pozytywnie oceniają je w szczególności osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy miast oraz osoby młode. Spośród badanych metod płatności gotówka została oceniona jako niewystarczająco szybka przez największą grupę konsumentów – wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Fundacji Polska Bezgotówkowa przez Polasik Research.

To dość wyjątkowe badanie, ponieważ respondenci będą w nim uczestniczyć przez cztery lata, czyli aż do 2021 r. - Pozwoli to nam na cykliczne pomiary dokonywanych przez Polaków transakcji i analizę zmian jakie będą zachodziły w preferencjach respondentów. Po raz pierwszy w Polsce zastosujemy tak kompleksowe podejście, dzięki czemu sprawdzimy wpływ Programu Polska Bezgotówkowa na zwyczaje płatnicze Polaków, a w szczególności przyjrzymy się zjawisku „pewności akceptacji bezgotówki"– mówi prof. Michał Polasik, założyciel i prezes firmy Polasik Research.

Dni gotówki są policzone. Polacy wolą płatności kartami

Obecnie aż 57 proc. wszystkich transakcji detalicznych w punktach handlowo-usługowych jest realizowanych za pomocą gotówki, podczas gdy kartami dokonano 38 proc. płatności tego typu. Z czego wynika to, że gotówka pozostaje najczęściej wykorzystywanym środkiem płatniczym? Po pierwsze - z kart płatniczych korzysta w Polsce 63 proc. osób w wieku 18-75, a więc spora grupa konsumentów nie ma możliwości wyboru innej, niż gotówka metody płatniczej. Po drugie, nawet osoby korzystające z kart 37 proc. wszystkich swoich transakcji realizują za pomocą gotówki.

- Sugeruje to negatywny wpływ ograniczeń w dostępie do sieci terminali płatniczych na możliwość swobodnego wyboru metody przez konsumenta. W przypadku aż ośmiu na 19 badanych branż większość respondentów skarżyła się na niewielką dostępność sieci akceptacji płatności bezgotówkowych. Problem ten dotyczy w szczególności sektora usług oraz transportu – komentuje prof. Polasik.

Polacy zaczynają również doceniać usługi dodatkowe, które można wykonywać na terminalu. Badani z dużych miast chętnie w ten sposób płaciliby rachunki, dawali napiwki oraz wypłacali gotówkę. Mieszkańcy mniejszych miejscowości najchętniej skorzystaliby natomiast z możliwości odbioru i opłacania paczek oraz doładowywania telefonów komórkowych.

- Dla konsumentów liczy się przede wszystkim wygoda i szybkość transakcji, dlatego chętnie korzystają z usług tych punktów, które oferują płatność kartą. Zainteresowaniem wśród klientów cieszą się również dodatkowe usługi, które można wykonać za pomocą terminala. Dla przedsiębiorców posiadanie terminala do obsługi płatności bezgotówkowych to zatem szansa na zwiększenie liczby klientów, ich satysfakcji z zakupów i lojalności – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Badanie ankietowe zostało zrealizowane na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie kwotowo-losowej 1500 respondentów. Zastosowane ważenie próby do struktury populacji generalnej pozwala na wnioskowanie odnoszące się do całej populacji w Polsce. Powyższe wyniki są tzw. badaniem założycielskim, czyli pierwszą fazą 4-letniego panelu badawczego. Następne badania, na tej samej próbie badawczej, zostaną przeprowadzone w kolejnych latach.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA