fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Finanse

Blik sprzedaje technologię na Bliskim Wschodzie

123RF
Polski Standard Płatności, operator systemu Blik, i DXC Technology wdrożą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich technologię wykorzystywaną przez polski system płatności mobilnych.

Transakcję tę zapowiadaliśmy w dzisiejszym wydaniu „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”. Dzięki niej technologia Blika napędzi płatności w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. To pierwszy przypadek, kiedy ta technologia płatności, stworzona przez banki w Polsce, zostanie zaimplementowana w innym kraju.

– Rosnąca popularność, przede wszystkim dzięki wygodzie i bezpieczeństwu, a także możliwości dalszego rozwijania Blika są doceniane i dostrzegane nie tylko w Polsce. Dzięki temu, że rozwiązanie zostało sprawdzone i zyskało uznanie wśród klientów w Polsce, można z powodzeniem prezentować je w innych krajach, gdzie tworzone są nowoczesne systemy płatności mobilnych. W efekcie eksport polskiej technologii za granicę był kwestią czasu – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora Blika. System błyskawicznie się rozwija i pod koniec ubiegłego roku był wykorzystywany do zakupów w internecie częściej niż karty płatnicze.

Technologia użyta w płatnościach Blikiem zostanie wykorzystana do stworzenia rozwiązania płatniczego za usługi publiczne w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Firma DXC Technology, która od początku wspiera PSP przy tworzeniu i rozwijaniu Blika w Polsce, udostępni rozwiązanie w ramach eksportu technologii.

– Nasz klient w Zjednoczonych Emiratach Arabskich chce wykorzystywać tę technologię do obsługi płatności za usługi publiczne. Warunkiem korzystania z platformy będzie posiadanie dowodu tożsamości i rachunku bankowego w Emiratach. Po zakończonym wdrożeniu platformy płatności kartowych i bezkartowych oraz dołączeniu wszystkich członków platformy – wydawców, agentów rozliczeniowych, punktów sprzedających powiązane usługi – nastąpi produkcyjne uruchomienie systemu, które zaplanowane jest na rok 2020 – mówi Łukasz Buczko, członek zarządu DXC Technology Polska.

Rozwiązanie będzie udostępnione klientom jako część aplikacji bankowości mobilnej istniejących banków lub dedykowanej aplikacji. Sam proces płatniczy będzie definiowany identycznie jak w Bliku w Polsce, jako transfer pieniędzy pomiędzy stronami bez użycia instrumentu karty płatniczej.

– Gdyby nie było Blika w Polsce, to stworzenie takiej platformy na jakimkolwiek rynku byłoby znacznie trudniejsze. Jesteśmy przekonani, że sprawdzony model biznesowy systemu płatniczego zda egzamin również w innym otoczeniu rynkowym – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.

W pierwszym kwartale tego roku użytkownicy Blika zrealizowali prawie 40 milionów transakcji. To blisko trzy razy tyle co rok temu (14 mln.). Trzy na cztery transakcje Blikiem to zakupy w internecie, wzrosty widać także w pozostałych kanałach. Rok do roku aż o 400 proc. zwiększyła się liczba płatności w terminalach płatniczych, o 250 proc. więcej było przelewów na numer telefonu BLIK.

Blisko 30 mln. transakcji zrealizowanych przy zakupach internetowych, to 75 proc. wszystkich transakcji. Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem korzystania z BLIKA są wypłaty z bankomatów – było ich w tym czasie 4,7 mln. (12 proc. wszystkich transakcji BLIKIEM w pierwszym kwartale). Płatności w tradycyjnych terminalach było 2,8 mln., a użytkownicy wykonali 2,6 mln. przelewów na numer telefonu Blik. Możliwość skorzystania z tego systemu w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ponad 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA