fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Biznes

Sprzedawców książek coraz mniej

123RF
Ubywa już nie tylko tradycyjnych księgarni, ale nawet sklepów internetowych oferujących książki.

Chociaż popyt na książki spada, można je dostać nie tylko w księgarniach, ale także np. w wielkich salonach z elektroniką.

– Sprzedaż książek rozpoczęliśmy kilka lat temu, odpowiadając na liczne zapytania klientów – wyjaśnia Wioletta Batóg, rzecznik sieci Media Markt i Saturn, największych sprzedawców sprzętu elektronicznego w Polsce. – Jest to kategoria uzupełniająca do oferty muzyki i filmów, obejmująca głównie bestsellery, biografie, albumy i poradniki. Mocną i lubianą przez klientów pozycją jest komiks, który będziemy rozwijać – dodaje.

Kryminały na fali

Na rynek księgarski po miesiącach zawieszenia wraca e-sklep Merlin.pl, wydzierżawiony spółce Topmall. Nowi zarządzający zwracają uwagę na zmianę preferencji czytelników. – Kobiety, które dotychczas czytały romanse, coraz chętniej sięgają po kryminały. Popularne są książki, które miały albo wiadomo, że za chwilę będą miały, swoją ekranizację, np. „Dziewczyna z pociągu" czy „Inferno" – mówi Łukasz Szczepański, prezes Topmallu. – W fantasy i science fiction książka jest jednym z mediów, obok filmu, serialu czy gry. W ten sposób jeden produkt promuje pozostałe z danej serii. Jedna pozycja jest wspomagana przez drugą, a pojawienie się nowej pozycji oznacza jednoczesne zagospodarowanie kilku segmentów rynku – dodaje.

Najwięcej książek sprzedaje Empik, w którego przypadku liczba salonów przekracza już 200. Firma w tym roku uruchomiła trzy nowe sklepy, a do końca grudnia dołączy do nich jeszcze 11 premierowych lokalizacji.

Wiceliderem rynku jest Matras ze 173 placówkami. W ostatnich miesiącach w prasie ukazało się kilka artykułów na temat kiepskiej kondycji firmy, a nawet możliwej upadłości. Firma zdecydowanie odrzuca zarzuty. Pisze w komunikacie, że prowadzi restrukturyzację i jednocześnie rozwija relacje z dostawcami.

– W konsekwencji prowadzonej restrukturyzacji przewidujemy w IV kw. możliwość dofinansowania spółki poprzez podniesienie kapitału przez dotychczasowych i nowych wspólników – podaje zarząd Matrasu. Podkreśla, że nie ma żadnych przesłanek do ogłoszenia upadłości, a spółka realizuje swoje zobowiązania na bieżąco, choć z pewnymi opóźnieniami. – Mamy pewność, że problem opóźnień ustanie całkowicie w IV kw. tego roku – dodaje zarząd.

Nadzieja w najmłodszych

Do sprzedaży książek wzięła się Biedronka, lider handlu detalicznego w Polsce. – Od 2009 r. zapewniamy naszym klientom ofertę pozycji wydawniczych. Nie stanowią kluczowej kategorii w asortymencie – podaje biuro prasowe Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci.

Wśród oferowanych książek znajdują się klasyki literatury i współcześni autorzy. – Od 2014 r. do sprzedaży trafiają także pozycje, które w danym roku zostały nominowane do Nagrody Literackiej Nike. Czołowym produktem Biblioteczki Biedronki są także propozycje dla najmłodszych – dodają przedstawiciele Jeronimo Martins Polska.

Z myślą o dzieciach firma od 2015 r. organizuje konkurs „Piórko" na najlepszą książkę dla najmłodszych (dla autora i ilustratora). W zakończonej właśnie drugiej edycji konkursu nadesłano blisko 4,3 tys. tekstów i blisko 1 tys. kompletów ilustracji. Laureat pierwszej edycji, czyli „Szary domek", sprzedał się w ponad 35 tys. egzemplarzy.

Opinia

Ewa Szmidt-Belcarz, prezes sieci Empik

Przyciągamy czytelników do salonów dzięki zapewnieniu szerokiej oferty, ciekawym promocjom, stałym działaniom wspierającym literaturę i czytelnictwo. To choćby spotkania autorskie z pisarzami, wydarzenia w ramach Międzynarodowego Festiwalu Literatury „Apostrof", warsztaty dla dzieci „Przecinek i kropka", czego efektem są dobre wyniki sprzedaży. W 2016 roku notujemy kilkuprocentowy wzrost, i to mimo braku mocnych premier, takich jak w I połowie 2015. Jak widać, sprawdza się przyjęta przez nas strategia umiejscowienia książki wśród innych kategorii produktów służących realizacji pasji i rozwoju zainteresowań.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA