Poczta pomoże tworzyć e-państwo?

Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że w Polsce działa 4300 serwisów internetowych e-administracji, a każda e-usługa działa w innym schemacie.

Publikacja: 20.04.2016 13:06

– Poczta Polska (PP) przez prawie 500 lat obsługiwała korespondencję urzędową państwa polskiego, dlatego teraz gdy usługi powszechne i komunikacja na linii obywatel-państwo przenosi się do internetu, Poczta powinna być naturalnym partnerem administracji, który pomoże w koordynacji i centralizacji tego procesu – ocenia Przemysław Sypniewski, prezes Instytutu Pocztowego.

W opublikowanym przez Instytut raporcie „PP narodowym operatorem cyfrowym i logistycznym" tłumaczy, że w interesie obywateli jest, aby realizacją strategii państwa dotyczącą cyfryzacji usług publicznych zajmowała się firma państwowa, jaką jest Poczta.

– To instytucja realizująca misję publiczną, ciesząca się dużym zaufaniem społecznym i gwarantująca bezpieczeństwo wrażliwych danych, jakie są przesyłane w korespondencji między obywatelami a urzędami państwowymi. Dodatkowo zaangażowanie Poczty Polskiej w proces cyfryzacji gwarantuje, że istotny obszar rzeczywistości, jakim są usługi publiczne, nie będzie podlegał logice komercjalizacji - przekonuje Sypniewski.

Liczba placówek PP prawie trzykrotnie przekracza liczbę wszystkich urzędów miast i gmin.

– W powszechnym procesie wdrażania cyfryzacji usług publicznych – zwłaszcza w pierwszych latach jego funkcjonowania – ogromne znaczenie będzie miało stworzenie punktów konsultacyjnych, w których obywatele nieposiadający wystarczających umiejętności, sprzętu komputerowego lub dostępu do internetu będą mogli uzyskać informacje i razem z konsultantem przejść proces potrzebny dla załatwienia sprawy – twierdzi Przemysław Sypniewski.

Jednak imponująca liczba placówek pocztowych i pracowników to nie jedyne atuty PP. Jak podkreśla prezes Instytutu Pocztowego, narodowy operator ma w grupie również spółkę Poczta Polska Usługi Cyfrowe, która zatrudnia wysokiej klasy specjalistów IT.

– Po drugie PP ma kompetencje i doświadczenie w zarządzaniu systemami dokumentów i produktów cyfrowych oraz w gromadzeniu danych w chmurze, które oferuje na platformie Envelo. Po trzecie w skład grupy wchodzi Bank Pocztowy, a więc instytucja posiadająca kompetencje w obszarze elektronicznej obsługi płatności, rachunków i faktur, co będzie częścią systemu cyfrowych usług publicznych. Poczta ma kadry i doświadczenie, które pozwoli jej stać się strategicznym partnerem administracji we wprowadzeniu standardów Paperless i Cashless Poland, wymienionych w „Planie na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju" przygotowanym przez wicepremiera Mateusza Morawieckiego – dodaje Sypniewski.

– Poczta Polska (PP) przez prawie 500 lat obsługiwała korespondencję urzędową państwa polskiego, dlatego teraz gdy usługi powszechne i komunikacja na linii obywatel-państwo przenosi się do internetu, Poczta powinna być naturalnym partnerem administracji, który pomoże w koordynacji i centralizacji tego procesu – ocenia Przemysław Sypniewski, prezes Instytutu Pocztowego.

W opublikowanym przez Instytut raporcie „PP narodowym operatorem cyfrowym i logistycznym" tłumaczy, że w interesie obywateli jest, aby realizacją strategii państwa dotyczącą cyfryzacji usług publicznych zajmowała się firma państwowa, jaką jest Poczta.

Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły