Z badania Nielsen BookScan Polska o tym, jakie książki kupowaliśmy w lutym wynika, że wśród 20 najchętniej kupowanych jest już tylko jedna pozycja autorstwa Olgi Tokarczuk - jej „Księgi Jakubowe” zajmują właśnie 20 miejsce. W lutym znalazły ponad 1,4 tys. nabywców, podczas gdy otwierająca zestawienie bestsellerów powieść erotyczna „Ten dzień” autorstwa Blanki Lipińskiej niemal 10 tys. Ta autorka zajmuje wszystkie czołowe miejsca listy najlepiej sprzedających się książek.

- Zestawienie top20 Nielsen BookScan Polska za kolejne cztery tygodnie roku (26 stycznia-24 lutego) to miks ze świeżo zekranizowanych książek Blanki Lipińskiej i Andrzeja Sapkowskiego, świetnych nowości i lektur szkolnych. Warto zwrócić uwagę na losy kobiet przedstawione na tle dramatycznych zdarzeń, tak prawdziwe, jak i wymyślone (dominuje tematyka Auschwitz) – mówi Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan Polska. - Olga Tokarczuk przechodzi z pierwszej dwudziestki do drugiej, a rynek czeka na nową książkę noblistki zapowiedzianą na 2020 rok – dodaje.

Zestawienia top20 otwiera trylogia Blanki Lipińskiej, a filmowa wersja powieści „365 dni” , zajmującej drugie miejsce w zestawieniu, weszła na ekrany 7 lutego bijąc rekordy oglądalności w 2020 roku i – co dość oczywiste – tydzień po premierze był najlepszy także dla sprzedaży książek. - Następnie mamy cztery nowości ze stycznia 2020 roku, jest tu powieść biograficzna Magdy Knedler, thiller prawniczy Remigiusza Mroza, powieść inspirowana faktami Heater Morris oraz thiller Harlana Cobena. Poza tym w top 20 „Wiedźmin” i więcej thillera (Lee Child, Alicja Sinicka), i więcej powieści obyczajowych (Kristin Hannah, Jojo Moyes) – mówi Renek Mendruń.

Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 300 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto.