Zezwala na to wchodzące w życie rozporządzenie ministra edukacji narodowej (DzU nr 7, poz. 38).
Formy wychowania i edukacji dzieci w wieku od trzech do sześciu lat inne niż typowe całodniowe przedszkola oraz zerówki w szkołach podstawowych dopuściła ubiegłoroczna nowelizacja ustawy oświatowej. Usankcjonowała ona prowadzone zwłaszcza na wsiach przez organizacje pozarządowe tzw. małe przedszkola finansowane z funduszy unijnych. W takiej placówce grupką dzieci przez kilka godzin dziennie opiekuje się jeden nauczyciel.
Rozporządzenie wprowadza dwie nowe formy wychowania przedszkolnego, które mają się sprawdzić na terenach wiejskich oraz w zaniedbanych środowiskach wielkich miast – zespoły wychowania przedszkolnego i punkty przedszkolne. Chodzi o to, by także pochodzące stamtąd dzieci objęte były edukacją przedszkolną i lepiej przygotowane do podjęcia nauki.
W zespołach zajęcia mają się odbywać tylko w niektóre dni tygodnia, w punktach natomiast przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerw ustalonych przez prowadzącego. W obu rodzajach placówek grupy przedszkolaków mogą liczyć 3 – 25 dzieci. Minimalny dzienny wymiar zajęć wychowania przedszkolnego w zespole lub punkcie to trzy godziny dziennie i 12 tygodniowo.
Lokal, w którym są prowadzone zajęcia wychowania przedszkolnego, musi zapewniać dzieciom bezpieczne i i higieniczne warunki pobytu. Ma być wyposażony w sprzęt i pomoce dydaktyczne. W zajęciach mogą brać udział rodzice lub inni pełnoletni członkowie rodziny. Nauczyciel w zespole lub punkcie współpracuje z nimi i korzysta z ich pomocy.