Reklama
Rozwiń
Reklama

Michał Szułdrzyński: Facebook na cenzurowanym. Nie mamy szans wygrać ze sztuczną inteligencją

Moja rekomendacja dla większości ludzi brzmi: znajdźcie sposób na wyjście z Facebooka – powiedział kilka dni temu współzałożyciel firmy Apple Steve Wozniak. Słynny „Woz" uważa bowiem, że firma wcale nie walczy o naszą prywatność i sam wolałby płacić za usługi, by mieć pewność, że jego dane nie są potem przetwarzane w niekontrolowany sposób przez innych.

Publikacja: 12.07.2019 17:00

Michał Szułdrzyński: Facebook na cenzurowanym. Nie mamy szans wygrać ze sztuczną inteligencją

Foto: Fotorzepa, Maciej Zienkiewicz

To już kolejna wypowiedź technologicznego wizjonera, człowieka, który ponad 40 lat temu zaprojektował kultowe maszyny Apple I i Apple II, dotycząca ryzyka, jakie wiąże się z posługiwaniem się mediami społecznościowymi. Podczas swej ostatniej wizyty w Polsce ostrzegał, że Facebook, który początkowo miał szczytny cel, by łączyć ludzi, padł ofiarą komercjalizacji i dziś zrobi wszystko, by nas od siebie uzależnić.

Taką samą tezę stawia w wydanej niedawno książce „Zucked" Roger McNamee, przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, którego fundusz nie tylko zainwestował na początku w Facebooka, ale również blisko współpracował przez kilka lat z zarządem tej firmy. McNamee uważa, że wielkie platformy internetowe – potrzebując uwagi swoich użytkowników, by wyświetlać im reklamy, dzięki którym zarabiają miliardy dolarów – hakują nasz umysł. Co to znaczy? Stosują rozmaite techniki, które mają wytworzyć w użytkownikach pewne zwyczaje, a te zwyczaje zmieniają się w uzależnienie. Współpracując z Tristanem Harrisem, zajmującym się problemami etycznymi firm z Doliny Krzemowej, doszedł do wniosku, że to wcale nie jest tak, że włączając Twittera, Facebooka czy Youtube'a, po prostu oglądamy to, co opublikowali użytkownicy. McNamee twierdzi, że stajemy do pojedynku ze sztuczną inteligencją (SI), która wie o nas bardzo dużo – właśnie dzięki ogromnej ilości danych dotyczących naszej prywatności, które zbierają te platformy – a następnie przetwarza wiedzę o nas, mając równocześnie wiedzę o naturze ludzkich odruchów, uzależnień itp. Zdaniem McNameego i Harrisa twórcy platform internetowych stosują algorytmy wykorzystywane przez projektantów... automatów hazardowych, których celem jest sprawienie, byśmy jak najwięcej czasu poświęcili właśnie na grę i nie mieli ochoty porzucać hazardu, który już sam z siebie jest niezwykle uzależniający.

RP.PL i The New York Times w pakiecie za 199zł!

Kup roczną subskrypcję w promocji Black Month - duet idealny i korzystaj podwójnie!

Zyskujesz:

- Roczny dostęp do The New York Times, w tym do- News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

- RP.PL- twoje rzetelne i obiektywne źródło najważniejszych informacji z Polski i świata z dodatkową weekendową porcją błyskotliwych tekstów, wnikliwych analiz i inspirujących rozmów w ramach magazynu PLUS MINUS.

Reklama
Plus Minus
Janusz Kapusta: 30 lat w „Plusie Minusie”
Plus Minus
„Bugonia”: Planeta ludzi i kosmitów
Plus Minus
„Star Wars: Legends of the Force”: Zbieraj i walcz
Plus Minus
„Bastion”: Barwna katastrofa
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Plus Minus
„Miłość”: Pułapki niezależności
Opinie Ekonomiczne
USA kontra Chiny: półprzewodniki jako pole bitwy?
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama