Technologie mogą pobudzić rozwój

Motorem napędzającym wzrost rynku mobilnego będą smartfony – uważa Tomasz Czechowicz, prezes MCI Management

Publikacja: 17.02.2010 19:56

Technologie mogą pobudzić rozwój

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

[b]Rz: 12 lutego MCI ponownie podwyższyło prognozę swoich wyników. Mamy dobre czasy dla inwestorów technologicznych?[/b]

Tomasz Czechowicz: Globalne fundusze private coraz więcej mówią o inwestycjach w spółki technologiczne i innowacyjne w fazie ekspansji. Wszędzie rośnie udział nowych mediów, takich jak Internet czy mobilny Internet, e-commerce zaś zaczyna stanowić istotny element gospodarki europejskiej. Technologie i innowacje mogą być znacznie lepszą dźwignią ożywienia światowej koniunktury niż gospodarka Chin czy Brazylii.

[b]Branża internetowa wiąże ogromne nadzieje z rozwojem usług mobilnych. Dlaczego?[/b]

Zaczynają one być głównym czynnikiem wzrostu rozwoju całego Internetu. Powód jest prosty – komórkę ma już 100 proc. społeczeństwa, a komputer z dostępem do sieci wciąż 30 – 50 proc. Do tego telefony są sprzedawane na znacznie korzystniejszych warunkach niż komputery.

[b]Jednak operatorzy coraz mniej chętnie dopłacają do telefonów.[/b]

W czasie kryzysu nie chcieli brać na siebie ryzyka. Nikt nie chciał. Banki uciekały od kredytów hipotecznych, operatorzy komórkowi nie chcieli dopłacać do telefonów. Jednak kto zmniejsza ryzyko, zmniejsza też własne zyski. By o nie zawalczyć, operatorzy będą musieli podjąć większe ryzyko, a że wyczerpali już możliwości wzrostu horyzontalnego, to teraz obszarem rozwoju będą usługi dodane. Perspektywy makroekonomiczne są raczej dobre, wygląda na to, że powracamy na ścieżkę wzrostu gospodarczego. Teraz motorem wzrostu rynku mobilnego będą smartfony. To będzie przełom.

[b]Na czym będzie to polegało?[/b]

Na upowszechnieniu nowej fali usług mobilnych. W Internecie praktycznie nie istnieją usługi mobilnych płatności, usługi oparte na lokalizacji użytkownika, mobilne serwisy społecznościowe. Te obszary mają potencjał wzrostu. Podobnie jak dostarczanie treści na specjalne urządzenia, jak czytniki e-książek.

[b]Na jakim modelu biznesowym oprą się usługi mobilne? [/b]

Na reklamie i spadku cen dostępu do sieci. Transmisja danych powinna wkrótce być standardem w każdym abonamencie. Z drugiej strony, niektóre usługi w Internecie, jak na przykład muzyka, nie doczekały się skutecznego modelu biznesowego.

[b] Jak będzie rosnąć rynek reklamy mobilnej w 2010 r.?[/b]

Jeśli dynamika nie będzie trzycyfrowa, to będzie rozczarowanie. Duże firmy, takie jak Google czy Apple, kupują firmy zajmujące się reklamą mobilną. Nie sądzę, by oni się mylili.

Opinie Ekonomiczne
Hubert A. Janiszewski: Dlaczego w Sejmie widać puste ławki
Opinie Ekonomiczne
Jak rozwiązać problem jawności wynagrodzeń? Odpowiedź można znaleźć w... Biblii
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Następne cięcie stóp procentowych najwcześniej we wrześniu?
Opinie Ekonomiczne
Pensje Polaków dogoniły zarobki Brytyjczyków. O czym to świadczy?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: To nie są wybory prezydenckie