[b]Ewa Przeździecka, kierownik działu marketingu, Unidevelopment[/b]
Wakacje zawsze są okresem spowolnienia sprzedaży. Na przykład na naszym osiedlu Santorini spadek liczby transakcji wyniósł 15 – 20 proc. Nawet klienci już zdecydowani na zakup odkładają sfinalizowanie transakcji do września, przede wszystkim ze względu na formalności związane z kredytem. Dlatego aby zminimalizować spadek sprzedaży, deweloperzy wprowadzają w tym okresie różne formy promocji.
Kryzys na rynku nieruchomości spowodował głównie zmianę w strukturze sprzedaży, napędzając wręcz sprzedaż niewielkich lokali. Na osiedlu Santorini na przykład błyskawicznie zniknęły mieszkania jednopokojowe. Następnie sprzedawały się dwupokojowe do 50 mkw., potem – większe lokale z dwoma pokojami.
We wrześniu jak zawsze sprzedaż będzie zdecydowanie większa niż w wakacje. To jednak kwestia sezonowych wahnięć, a nie sytuacji ekonomicznej.
Rynek nieruchomości staje się coraz bardziej dojrzały, mniej podatny na wahania popytu. Oczywiście trudno przewidzieć wszystkie czynniki zewnętrzne, jakie będą miały wpływ na zachowania konsumentów – jak chociażby planowana podwyżka VAT czy wprowadzenie kolejnej rekomendacji przez Komisję Nadzoru Finansowego. Jednak dobrze przygotowany, właściwie dopasowany do wybranej grupy docelowej produkt zawsze cieszy się dużym zainteresowaniem.