Jak ustaliła „Rzeczpospolita", na środę zaplanowano podpisanie umowy pomiędzy PKP, kolejową spółką deweloperską XCity Investment oraz Bankiem Gospodarstwa Krajowego Nieruchomości (BGKN), która określi zasady współpracy przy realizacji rządowego programu Mieszkanie+.
Według naszych ustaleń Polskie Koleje Państwowe chcą na początek sprzedać kilkaset hektarów gruntów w dziewięciu miastach: Warszawie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie, Katowicach, Gdańsku, Białymstoku, Łomży i Łowiczu. Kolejne tereny mają być oferowane BGKN etapami.
– W pierwszej kolejności chcemy oferować przede wszystkim te grunty, które będzie można zabudowywać stosunkowo szybko. Przykładem jest rejon Wolnych Torów w Poznaniu, położony między dworcem kolejowym a dzielnicą Wilda, który w perspektywie daje szanse wybudowania ponad 10 tys. mieszkań – mówi „Rzeczpospolitej" Michał Beim, wiceprezes PKP. Na warszawskich Odolanach liczba mieszkań może przekroczyć 20 tys., choć budowa byłaby uzależniona od tempa stopniowego redukowania istniejącego tam zaplecza inwestycji kolejowych.
– Naszym priorytetem są konkrety, czyli jak najszybsze wejście na budowę i możliwość zastosowania optymalnych technologii budowlanych, co będzie możliwe przy stworzeniu efektu skali – wyjaśnia Bartłomiej Pawlak, wiceprezes BGKN.