Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Aktualizacja: 02.10.2017 07:09 Publikacja: 01.10.2017 23:37
Foto: ROL
Miasta konkurują, gminy wiejskie zresztą też. Ale szczególnie konkurują miasta na prawach powiatu. Jest ich 66, liczą ponad 12 milionów mieszkańców, 32 proc. całości Polski. Często tracą mieszkańców, którzy się wyprowadzają. Muszą więc być atrakcyjne, dla nich i dla biznesu. Co jest sensem ich konkurowania? Lepsze miasto, piękniejsze miejsca, intrygujące nowe usługi, zawsze dostępne i coraz tańsze, ciekawa praca dla mieszkańców. Ale też poczucie, że jesteśmy u siebie, czyli mamy wpływ na to, co się dzieje w naszym otoczeniu. Odczuwanie poczucia wspólnoty miejskiej, dialog, komunikacja, informowanie. Piękne miejsca to zdolność współpracy władz i inwestorów, przy kreatywności architektów. Ale kto ma zapewnić usługi? Niektóre tradycyjnie są w gestii miast. Transport, woda, ścieki, sprzątanie i zieleń publiczna. Bo konkurowanie to zarówno budowanie pięknych miejsc, jak i szerokiej gamy usług. Według UE priorytety miast na 2014–2020 to badania, dostępność, konkurencyjność MŚP i gospodarka niskoemisyjna, czyli czyste powietrze. Według analiz polskich miast to głównie mobilność. A więc transport publiczny. To plany transportu publicznego, które przygotowują wszystkie duże miasta, ale to też podróżni z sąsiednich gmin, szczególnie w obszarach aglomeracji, również koszty. Dla Warszawy komunikacja to prawie 4 i pół mld złotych, 30 proc. całego budżetu. Usługi przewozowe to 2,7 mld złotych, ale tylko 30 proc. pochodzi z opłat za bilety. To oznacza, że resztę trzeba dopłacić z budżetu miejskiego. Do biletu za 4,40 dopłacamy 10,26 zł. W mniejszych miastach jest może łatwiej, w aglomeracjach trudniej.
Na rynku działek letniskowych rośnie liczba transakcji, rosną też oczekiwania kupujących – wynika z analiz sieci...
Rosnąca zdolność kredytowa klientów i spadające ceny mieszkań na rynku wtórnym to szansa na zakup większego lub...
Deweloper magazynowy, spółka Panattoni, dostał 10,2 mln euro kredytu na budowę trzeciej, ostatniej hali w parku...
Aż 630 tys. mkw. z 1,1 mln mkw. wynajętych w pierwszym kwartale to odnowienie umów – wynika z analiz firmy dorad...
Polski bank z wyróżnieniem w kategorii Metaverse. Międzynarodowe jury doceniło innowacyjną kampanię Pekao dla młodych klientów.
MY Park, czeski inwestor i deweloper, kupuje od BHM Group sieć dziesięciu parków handlowych A-Centrum zlokalizow...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas