Wydarzenie trwało dwanaście dni. Bieżąca edycja upłynęła pod hasłem „Beethoven i wielka poezja”, stąd w programie znalazło się wiele utworów wokalno-instrumentalnych oraz utworów inspirowanych wielką literaturą, skomponowanych nie tylko przez Beethovena, ale też przez Ferenca Liszta, Gustava Mahlera, Richarda Straussa, Maurice Ravela czy Krzysztofa Pendereckiego.

Cykl koncertów otworzyła IX Symfonia Beethovena ze słynną Odą do radości Fryderyka Schillera. Orkiestrę Narodowego Forum Muzyki, Chór Filharmonii Krakowskiej oraz kwartet solistów (Chen Reiss, Sarah Romberger, Sung Min Song i Jan Martiník) poprowadził światowej sławy dyrygent, Christoph Eschenbach. Na zakończenie Festiwalu z kolei zabrzmiał Kadysz Krzysztofa Pendereckiego i Kaddish Leonarda Bernsteina. Wykonawcami dzieł z tekstem modlitwy za zmarłych były Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej, chór dziecięcy i młodzieżowy Alla Polacca, Natalia Rubiś (sopran), Gerard Edery (kantor) oraz narratorzy: Leah Pisar-Haas oraz Sławomir Holland. Za pulpitem dyrygenckim stanął Christoph König, pierwszy dyrygent gościnny Filharmonii Narodowej.

Czytaj więcej

Festiwal „Chopin i jego Europa” z bachowskim akcentem

W ramach tegorocznej edycji wystąpili muzycy Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod kierownictwem maestro Lawrenca Fostera, Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej prowadzonej przez Yarosłava Shemeta i Orkiestry Filharmonii Łódzkiej pod batutą Pawła Przytockiego. Po raz pierwszy na Festiwalu prezentował się Beethovenorchester z Bonn pod batutą swego muzycznego dyrektora, Dirka Kaftana.

Miłośnicy muzyki wokalnej mieli szansę posłuchać cenionych śpiewaków. Do udziału w Festiwalu zaproszeni zostali tacy wokaliści jak Ian Bostridge, Tomasz Konieczny czy Izabela Matuła. W programie znalazły się pieśni Beethovena, Franza Schuberta, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Karola Szymanowskiego.

W ramach koncertów kameralnych na scenie pojawił się Orava Quartet z pianistą Łukaszem Kurpińskim, skrzypaczka Viviana Hagner, polska pianistka Ewa Pobłocka oraz francuski pianista Lucas Debargue. Stałym elementem festiwalowego programu jest cykl Nieznane opery. W tym roku wystawiona została opera „Verter” skomponowana w 1794 roku przez niemieckiego kompozytora działającego we Włoszech – Johannesa Mayra.

Tradycyjnie już Festiwalowi towarzyszyła Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Partnerem Głównym Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwika van Beethovena jest marka LOTTO należąca do Totalizatora Sportowego. Wspiera ona Festiwal już dwunasty rok z rzędu, realizując w ten sposób swoją misję działania na rzecz rozwoju polskiej kultury i narodowego dziedzictwa.