Po raz pierwszy w historii telewizji doszło do zmiany na pozycji lidera wśród serwisów informacyjnych. Po 12 latach działalności „Faktom” TVN udało się zdetronizować „Wiadomości” TVP 1.

Przynajmniej tak wynika z badań firmy AGB Nielsen Media Research. Bo według danych TNS OBOP, którymi posługuje się telewizja publiczna, liderem wciąż są „Wiadomości”.

Jak pokazują dane AGB, w październiku „Fakty” miały średnio prawie 50 tys. widzów więcej od rywala. Ich dokładny wynik to 4,626 mln widzów, podczas gdy „Wiadomości” oglądało 4,578 mln widzów.

Z kolei w badaniach TNS OBOP nadal wygrywają „Wiadomości” i to ze znacznie większą przewagą – prawie 900 tys. widzów. Serwis TVP 1 oglądało średnio 4,966 mln osób, a TVN – 4,057 mln.

TVP wydała wczoraj oficjalny komunikat, w którym chwali się tymi wynikami. Jacek Karnowski, szef „Wiadomości”, podkreśla w nim: „Widzowie doceniają wiarygodność »Wiadomości«, które starają się przede wszystkim informować o wydarzeniach w Polsce i na świecie, rezygnując z elementów »infotainmentu«, czyli rozrywki udającej informację”.

Kamil Durczok, szef „Faktów”, zdaje sobie sprawę, że w badaniach TNS OBOP jego program nie jest liderem.

– Ale mam nadzieję, że i do tego dojdzie. Trudno jednak, żebyśmy nie ogłosili naszego sukcesu, bo dla nas głównym odnośnikiem są dane AGB – mówi „Rz” Durczok.

Przyznaje jednak, że jego zespół się cieszy z wyników, ale bez euforii i strzelających szampanów.

– „Wiadomości” są wciąż bardzo silne. I pewnie jeszcze zdarzą się miesiące, w których będziemy przegrywać tę rywalizację – dodaje Durczok.

Autopromocja
Bezpłatny e-book

WALKA O KLIMAT. Nowa architektura energetyki

POBIERZ

Zdaniem medioznawcy prof. Macieja Mrozowskiego różnica w wynikach to efekt różnej metodologii badań.

– Ale sama Telewizja Polska też mocno zapracowała na utratę pozycji, stale obniżając poziom dziennikarski. To był efekt równania właśnie do „Faktów”, które mają charakter bardzo sensacyjny. Dla nich to jednak spójna polityka od kilku lat – komentuje Mrozowski.

O różnicach w metodologii mówią również obie firmy badawcze.

– Dyskusja na temat różnicy w raportowanych wynikach oglądalności pomiędzy TNS OBOP i AGB toczy się niemal od początku istnienia elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej w Polsce. Jednoznaczne wskazanie przyczyn tych różnic jest bardzo trudne – przyznaje Dariusz Rocki z TNS OBOP.

Zaznacza, że nawet w danych TNS OBOP widoczny jest trend zmniejszający dystans pomiędzy „Wiadomościami” a „Faktami”.