Tylko w ciągu pierwszych pięciu miesięcy tego roku – zanim zaczęły się żniwa w branży napojowej – Polacy wydali na mrożoną herbatę ok. 150 mln zł, czyli o 60 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje firma badawcza Nielsen.
– Obecna sytuacja na rynku wskazuje, tempo wzrostu sprzedaży w ciągu całego 2008 r. będzie zbliżone do ubiegłorocznego – szacuje Katarzyna Borucka, rzecznik prasowy Coca-Cola Poland Services, lidera rynku herbaty mrożonej w Polsce. Nielsen podaje, że w 2007 r. wartość sprzedaży napojów herbacianych zwiększyła się w naszym kraju o 83 proc., do 340 mln zł. W sumie w ciągu ubiegłego roku kupiliśmy ich niemal 110 mln litrów, czyli o 90 proc. więcej niż w 2006 r.
Tak duża dynamika – jedna z największych w całym przemyśle spożywczym – sprawia, że wejściem na rynek ice tea interesuje się coraz więcej producentów. W tym sezonie do walki o niego włączyli się trzej najwięksi producenci soków. Pierwsza wystartowała z herbatą marki Garden w kartonowych opakowaniach Agros Nova. Tuż po niej na rynku pojawiły się ice tea Costa Horteksu i Caprio Maspeksu, lidera rynku soków.
Najbliższe tygodnie pokażą, której z firm uda się zdobyć dla siebie największy udział w rosnącym rynku. Pewne jest, że żadna z nich nie będzie szczędzić pieniędzy na promocję. Pod koniec ubiegłego tygodnia kampanię reklamową w największych stacjach telewizyjnych rozpoczął Hortex.
W Agros Novej zakładają, że debiut nowego produktu przełoży się na wzrost wyników finansowych już w tym roku. – Po blisko dwóch miesiącach od wprowadzenia Garden ice tea na rynek jej udziały wyniosły 1,2 proc. Oznacza to, że przekroczyliśmy nasze plany na ten okres – wyjaśnia Joanna Bancerowska, rzecznik Agros Novej.