fbTrack

Biura podróży

Prima Holiday i Funclub podciągają się w ratingach

Materiały promocyjne
Dwa popularne biura podróży, Prima Holiday i Funclub, zasłużyły zdaniem ekspertów z Instytutu Badania Rynku Turystycznego Traveldata na lepsze niż dotychczas oceny

Instytut Badania Rynku Turystycznego Travldata, przygotowujący na zlecenie „Rzeczpospolitej" i serwisu Turystyka.rp.pl ratingi biur podróży, uzyskał informacje, pozwalające skorygować oceny dwóch touroperatorów.

ZOBACZ PEŁNĄ TABELĘ RATINGÓW

Funclub to poznańskie biuro podróży specjalizujące się w organizowaniu imprez autokarowych, objazdowych i objazdów łączonych z wypoczynkiem. Do tej pory przy jego nazwie widniały symbole N/A oznaczające „brak danych, który uniemożliwia ustalenie poprawnego ratingu oraz perspektywy". Inaczej mówiąc Funclub nie był firmą transparentną.

To się jednak zmieniło. Jak wyjaśnia prezes Traveldaty Andrzej Betlej, biuro przedstawiło audytowane sprawozdania finansowe obejmujące wyniki z lat 2014 i 2015. Pozwoliło to na określenie ratingów - za rok 2014 na BBB, a aktualny, za rok 2015, na A-. Perspektywa, czyli ocena tego, jaki może być kolejny rating firmy (nadany w kwietniu 2017 roku) została określona jako "stabilna" (wcześniej "nieznana").

Z kolei warszawska Prima Holiday jest typową firmą celującą w popularną turystykę wypoczynkową. Zajmuje 12. miejsce na liście największych pod względem obrotów firm turystycznych w kraju.

„W jej wypadku podstawą odświeżenia oceny nie były sprawozdania finansowe, ale informacje biznesowe" – pisze Betlej. Biuro przedstawiło dane pokazujące, że bardzo rozwinęło swoją ofertę i nie jest już tak jak wcześniej zależne od jednego kierunku, którym była w jej wypadku Turcja.

"Na bazie modułu oceny ryzyka i odpowiednich wskaźników przypisanych poszczególnym regionom geograficznym, stwierdzono zmniejszenie ryzyka prowadzonej przez Prima Holiday działalności. W chwili obecnej nie można jeszcze skwantyfikować wpływu działalności prowadzonej na mniej ryzykownych kierunkach na efektywność i rachunek wyników biura, jednakże można ze znaczącym prawdopodobieństwem oszacować, że biuro zmniejszyło wydatnie ryzyko [zgłoszenia niewypłacalności], co jest z punktu widzenia stabilności podmiotu pozytywne" - wyjaśnia Betlej.

W związku z tym Traveldata zmieniła perspektywę ratingu Prima Holiday z „nieznanej" na „pozytywną". Jednak sam rating, CCC, pozostawiła ten sam do czasu ustalenia przez biuro danych finansowych za rok 2016, czyli prawdopodobnie do kwietnia 2017 roku, gdy nastąpi aktualizacja wszystkich ratingów.

Źródło: rp.pl

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL