Na 516 mld dolarów szacuje gospodarczą wartość wizerunku naszego kraju brytyjska firma doradcza Brand Finance (ranking Nation Brands 2016). Z tym wynikiem Polska ponownie uplasowała się na 20. miejscu w zestawieniu – między Belgią a Austrią. Liderem pozostają USA z marką wycenianą na 20,6 biliona dolarów. W pierwszej trójce są jeszcze Chiny i Niemcy; ich narodowe brandy oszacowano odpowiednio na 7,1 oraz 3,9 biliona dolarów.
– Na globalnym rynku marka to jedno z najważniejszych aktywów kraju. Pomaga przyciągać inwestorów, turystów, wykwalifikowanych pracowników i zapewnia wartość dodaną do eksportu – podkreśla David Haigh, prezes Brand Finance.
Wizerunek kraju a marki rynkowe
Marek Staniszewski, ekspert marketingu, założyciel i szef firmy doradczej Heuristica, twierdzi, że trudno jest oddzielić wizerunek marki firmy czy produktu od skojarzenia z krajem, z którego pochodzi. Połączenie to widać w określeniach: francuskie kosmetyki, niemieckie auta czy niemiecka chemia, szwajcarskie banki albo włoska moda.
– Zachodzi tu pozytywne sprzężenie zwrotne. Wizerunek kraju wpływa na marki rynkowe, a z kolei ich siła wzmacnia renomę kraju. Dlatego trzeba równolegle budować markę Polski oraz pozycję marek z Polski – wyjaśnia Marek Staniszewski.