Jest to możliwe dzięki wspólnemu przedsięwzięciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) i PKP Polskie Linie Kolejowe pod nazwą BRIK - Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej. Zarówno NBCR, jak i PKP PLK przeznaczyły po 25 mln zł na ten projekt. Pieniądze z Centrum to środki z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (PO IR) z poddziałania 4.1.1 „Strategiczne programy badawcze dla gospodarki".
Są przeznaczone na projekty obejmujące badania przemysłowe i eksperymentalne prace rozwojowe albo eksperymentalne prace rozwojowe związane z infrastrukturą kolejową. Każdy projekt musi wpisywać się w przynajmniej jedną Krajową Inteligentną Specjalizację. Jak tłumaczy Jakub Murawski, koordynator przedsięwzięcia BRIK w NBCR, chodzi np. o badania dotyczące urządzenia zapobiegającego oblodzeniu sieci trakcyjnej czy też zmierzające do znalezienia rozwiązania na zbyt wysoką temperaturę szyn w okresie letnim. Dofinansowane zostaną też prace nad ograniczeniem drgań i hałasów powodowanych przez pociągi.
Tylko w konsorcjum
Po te dotacje mogą sięgnąć wyłącznie konsorcja. W ich skład musi wchodzić co najmniej jedna jednostka naukowa oraz co najmniej jedno przedsiębiorstwo albo co najmniej dwie jednostki naukowe. Oznacza to, że firmy zawsze muszą mieć za partnera jednostkę naukową i wyłącznie ona może być liderem konsorcjum. W skład konsorcjum może wejść maksymalnie pięć podmiotów. Lider i pozostali jego członkowie mogą rozpocząć realizację projektu nawet przed rozstrzygnięciem konkursu z zastrzeżeniem, że koszty kwalifikowane projektu mogą być poniesione najwcześniej w dniu następującym po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Minimalna wartość kosztów kwalifikowalnych to 1 mln zł.
Poziom wsparcia
Dopuszczalny poziom dofinansowania wynosi:
- dla mikro- i małego przedsiębiorcy: