Pomorze policzy podróżnych. Władze regionu chcą usprawniać transport

Ile samochodów jeździ pomiędzy dwoma miejscowościami? Gdzie z pociągu czy autobusu korzysta najwięcej pasażerów? W województwie pomorskim rozpoczęło się badanie ruchu.

Publikacja: 27.02.2024 15:05

Efektem badania ma być poprawa funkcjonowania sieci transportowej na Pomorzu

Efektem badania ma być poprawa funkcjonowania sieci transportowej na Pomorzu

Foto: Elizaveta

Efektem badania ma być poprawa funkcjonowania sieci transportowej w regionie. Tylko w tym roku jej potrzeby pochłoną 1,1 mld zł.

- Dzięki badaniu będziemy mogli racjonalnie wydawać publiczne środki i dostosowywać ofertę do potrzeb pasażerów. – To będzie instrument, który da nam racjonalne argumenty w rozmowach choćby z samorządami – powiedział Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. Przykładowo, będzie można stwierdzić, że do konkretnej miejscowości należy zwiększyć ofertę połączeń kolejowych, a w innym miejscu trzeba rozwijać sieć autobusową.

Dlaczego na Pomorzu powstaje kompleksowe opracowanie natężenia ruchu pasażerskiego

Badania są powiązane z realizacją Regionalnego Planu Transportowego dla województwa pomorskiego 2030. Celem jest zgromadzenie dużej ilości danych o tym gdzie i w jaki sposób przemieszczają się mieszkańcy regionu. Będzie to podstawą do budowy Pomorskiego Modelu Ruchu (PMR). Ten multimodalny model transportowy obejmie ruch drogowy, kolejowy i autobusowy ruch pasażerski, a także ruch pojazdów ciężarowych. Możliwe będzie również włączenie do niego połączeń transportem wodnym.

Czytaj więcej

Wrocław zbuduje pięć nowych linii tramwajowych. Rusza projektowanie

Takie kompleksowe opracowanie pozwoli z jednej strony odwzorować obecne funkcjonowanie transportu w województwie, a z drugiej – prognozować natężenie ruchu w kolejnych latach, aż do 2050 r. Będzie użytecznym narzędziem przy podejmowaniu strategicznych decyzji dotyczących polityki transportowej województwa. - W ramach analizowania budowy nowych dróg, linii kolejowych, zmian w ofercie transportu zbiorowego itp. dzięki wykorzystaniu modelu symulacyjnego możliwe będzie prognozowanie efektywności poszczególnych rozwiązań. a tym samym bardziej efektywne wydatkowanie pieniędzy – informuje Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego (PBPR). 

Badania zostaną przeprowadzone wiosną i jesienią, a także w sezonie letnim, gdy na natężenie ruchu lokalnego nakłada się duży ruch turystyczny. Będą obejmować ankietowanie mieszkańców, pomiary natężenia ruchu, frekwencję w autobusach i pociągach, a ponadto przeprowadzenie badań ankietowych wśród turystów. Ankietowani będą pytani o cele podróży i sposoby dotarcia do nich. W jednym gospodarstwie w badaniu będzie mogło wziąć udział kilka osób.

Pomorze regionem o najwyższym w Polsce wskaźniku wykorzystania kolei

Badanie przeprowadzone będzie na próbie ponad 20 tysięcy mieszkańców. Z kolei badanie ruchu turystycznego zaplanowano w siedmiu nadmorskich gminach regionu, gdzie ankieterzy przepytają ponad 3 tysiące wczasowiczów.

Badania natężenia ruchu będą przeprowadzane za pomocą kamer monitoringu oraz obserwatorów. Według PBPR, nagrania nie umożliwią identyfikacji poszczególnych osób ani pojazdów, a wynikami badań będą dane liczbowe, które jedynie w takiej formie będą przetwarzane na dalszych etapach prac. - Badacze wsiądą również do autobusów i pociągów, gdzie policzą wszystkich pasażerów na trasie – wyjaśnia Aneta Kostelecka, lider konsorcjum PBS, Via Vistula i Rubika, które będzie realizować badania.

Czytaj więcej

Polska musi przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji

Niezależnie od wyników badań, Pomorze pozostanie regionem o najwyższym w Polsce wskaźniku wykorzystania kolei. Na mieszkańca przypada tam ok. 25 podróży pociągami rocznie. Region jest także rekordzistą pod względem kolejowego ruchu pasażerskiego w powiatach. Według wskaźnika wymiany pasażerskiej, na stacjach powiatu w stosunku do liczby jego mieszkańców, najlepiej wypada Sopot. W 2022 r. przy założeniu, że w Sopocie jedynymi podróżującymi koleją byliby mieszkańcy tego miasta, to każdy z nich podróżowałby koleją niemal 400 razy w roku – informował Urząd Transportu Kolejowego. Oczywiście na ten wynik zapracowali w dużej mierze turyści.

Pomorskie bije konkurencję ze względu na dominującą pozycję przewoźnika PKP SKM, pełniącego kluczową rolę w przewozach pasażerskich w obrębie aglomeracji. Wzdłużne położenie Trójmiasta sprzyja wykorzystaniu pociągów jako naturalnej części transportu miejskiego. W dodatku pociągi PKP SKM poruszają się po wydzielonej linii kolejowej i kursują z dużą częstotliwością dostosowaną do potrzeb podróżnych, co wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie kolei.

Efektem badania ma być poprawa funkcjonowania sieci transportowej w regionie. Tylko w tym roku jej potrzeby pochłoną 1,1 mld zł.

- Dzięki badaniu będziemy mogli racjonalnie wydawać publiczne środki i dostosowywać ofertę do potrzeb pasażerów. – To będzie instrument, który da nam racjonalne argumenty w rozmowach choćby z samorządami – powiedział Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego. Przykładowo, będzie można stwierdzić, że do konkretnej miejscowości należy zwiększyć ofertę połączeń kolejowych, a w innym miejscu trzeba rozwijać sieć autobusową.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku