Wrocław zbuduje pięć nowych linii tramwajowych. Rusza projektowanie

Pięć nowych linii, do tego nowa zajezdnia – Wrocław zapowiada największy program inwestycyjny w rozbudowę sieci tramwajowej i jeden z kluczowych w historii miasta projektów komunikacyjnych.

Publikacja: 16.02.2024 18:12

Wrocław inwestuje w tramwaje

Wrocław inwestuje w tramwaje

Foto: Adobe Stock

W 2026 roku tramwaj ma pojechać na Swojczyce. Powstanie linia o długości przeszło półtora kilometra w ciągu ul. Swojczyckiej od pętli Sępolno do nowoprojektowanej pętli Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej. Stanie tam parking P&R.

W ramach inwestycji przebudowana zostanie jezdnia ul. Mickiewicza, Swojczyckiej, wloty ulic Mydlanej, Kolumba i Magellana. Powstanie także droga łącząca ulice Marca Polo i Swojczycką.

W pierwszym kwartale 2024 r. ma być gotowy projekt, w drugim kwartale uruchomiony zostanie przetarg na budowę. Przedsięwzięcie ma kosztować 221 mln zł.

Wrocław: W 2027 roku tramwajem będzie można dojechać do Jagodna

W tym samym czasie powinien ruszyć tramwaj w kierunku szpitala przy ul. Borowskiej. Trasa tramwajowa realizowana będzie jako przedłużenie istniejących torów w ul. Świeradowskiej, dalej poprowadzona zostanie ulicą Działkową a następnie ul. Borowską wzdłuż terenów Szpitala Klinicznego. Do obsługi trasy o długości ok. 1 kilometra potrzebne będą 4 tramwaje.

W 2027 r. tramwajem będzie można dojechać do dzielnicy Jagodno. Powstająca trasa autobusowa na Jagodno zostanie przerobiona na trasę autobusowo-tramwajową. Na długości 2,7 km jednym korytarzem kursować będą zarówno autobusy jak i tramwaje. Ocenia się, że z tego rozwiązania skorzysta 35,5 tys. mieszkańców, którzy do przystanku będą mogli dojść w czasie nie dłuższym niż 5 minut.

Czytaj więcej

Warszawiacy porzucają samochody. Miejski transport bije rekordy popularności

Na rok 2028 zaplanowano uruchomienie dwóch kolejnych linii tramwajowych: na Maślice oraz na Klecinę. Ta pierwsza będzie liczyć ponad 3 km i ma przebiegać od istniejącego torowiska w ul. Pilczyckiej, wzdłuż ul. Maślickiej, aż do nowej pętli tramwajowej, która miałaby powstać na terenie pomiędzy galerią handlową N-Park (przy ul. Królewieckiej), a linią kolejową nr 273. Obecnie inwestycja jest w trakcie projektowania. Z kolei tramwaj na Klecinę to trasa o długości 1,8 km, na której zostaną zlokalizowane cztery pary przystanków. Poza nowym odcinkiem od pętli Klecina, zostanie wybudowany drugi tor na ul. Przyjaźni.

Gdzie we Wrocławiu powstanie nowa zajezdnia tramwajowa?

Przy ul. Architektów stanie zajezdnia tramwajowa. Będzie miała charakter modułowy, co w przyszłości pozwoli rozbudowywać ją w zależności od potrzeb. Najpierw pomieści 50 pojazdów, które obsłużą prowadzone już projekty tramwajowe. Później przybędzie kolejnych 100 miejsc na planowaną rozbudowę sieci torowisk.

Wrocławskie MPK użytkuje trzy zajezdnie tramwajowe: Borek, Gaj i Ołbin. Są one jednak zapełnione po brzegi. Nowa zajezdnia sąsiadować będzie od wschodu z autostradą A8, a od południa z torami kolejowymi, za którymi biegnie ul. Żernicka. - Ta zajezdnia powinna powstać w ciągu dekady. Podczas kolejnej, powinien powstać obiekt na wschodzie miasta. Gdzie dokładnie, to zależy od wybranego przebiegu trasy na Psie Pole, bo między innymi ten kierunek - poza Swojczycami - będą obsługiwać stacjonujące tam tramwaje – zapowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Według branżowego serwisu InfoTram, w 2023 roku wrocławskie tramwaje przejechały 3 miliony kilometrów więcej, niż w roku 2022. To efekt uruchomienia nowych tras przez Szczytniki i Popowice oraz na Nowy Dwór. Dzięki tym inwestycjom powstało 11 km nowych tras. 26 km starych torowisk zostało w ostatnich 4 latach wyremontowanych.

3 mln

O tyle km więcej niż rok wcześniej przejechały w 2023 roku tramwaje we Wrocławiu

Miasto będzie teraz potrzebować nowego taboru. W ciągu ostatnich czterech lat na torach pojawiły się 153 nowe i wyremontowane tramwaje. Obecnie miasto odbiera pojazdy Moderus Gamma, których docelowo będzie mieć 46. - Już niebawem pojawi się pierwszy tramwaj Pesa, których z początkiem przyszłego roku ma być 24, a w ramach skorzystania z prawa opcji pojawi się jeszcze kolejnych 16 – zapowiada InfoTram.

W 2026 roku tramwaj ma pojechać na Swojczyce. Powstanie linia o długości przeszło półtora kilometra w ciągu ul. Swojczyckiej od pętli Sępolno do nowoprojektowanej pętli Swojczyce w rejonie ul. Chałupniczej. Stanie tam parking P&R.

W ramach inwestycji przebudowana zostanie jezdnia ul. Mickiewicza, Swojczyckiej, wloty ulic Mydlanej, Kolumba i Magellana. Powstanie także droga łącząca ulice Marca Polo i Swojczycką.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024. Niektórzy kandydaci w II turze walczyli tylko ze sobą
Z regionów
Smart City: Jakie są wyzwania dla rozwoju technologicznego miast
Z regionów
Wójt, który wygrał wybory jednym głosem: U nas każdy głos się liczy
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Koniec z wieloletnimi prezydentami i burmistrzami
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?