Zmiana limitu transakcji gotówkowych

1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z 4 czerwca 2016 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2016 r., poz. 780). Nowe przepisy wprowadzają istotną zmianę limitu dotyczącego transakcji gotówkowych.

Publikacja: 03.02.2017 05:00

Zmiana limitu transakcji gotówkowych

Foto: 123RF

Zgodnie z poprzednim brzmieniem ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie i przyjmowanie płatności pomiędzy przedsiębiorcami powinno odbywać się każdorazowo za pośrednictwem rachunku bankowego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji przekracza 15.000 euro. Od 1 stycznia 2017 roku limit ten uległ zmianie i wynosi obecnie 15.000 zł.

Podkreślenia wymaga fakt, że ustawodawca przewidział swego rodzaju sankcję za przekroczenie ww. limitu. Przedsiębiorca, który dokona płatności gotówką za transakcję powyżej ustalonego limitu nie będzie mógł takiego wydatku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Nowe przepisy nie mają zastosowania do płatności wynikających z transakcji zawartych przed dniem 1 stycznia 2017 roku, jeżeli wartość transakcji nie przekracza limitu obowiązującego do końca 2016 roku. Nowych zasad, związanych z korektą, nie stosuje się również do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem 1 stycznia 2017 roku.

Celem wprowadzenia zmiany jest stabilizacja pewności obrotu gospodarczego, ale również zwalczanie tzw. szarej strefy w gospodarce poprzez wprowadzenie mechanizmów prowadzących do ujawniania przez przedsiębiorców rzeczywiście osiąganych dochodów z prowadzonej przez z nich działalności gospodarczej dla celów ich opodatkowania.

W związku z wprowadzaną zmianą pojawiają się jednak pewne wątpliwości interpretacyjne w szczególności odnośnie tego jak organy podatkowe będą traktować transakcje barterowe. Brak precyzyjnego uregulowania tych zagadnień może prowadzić do potencjalnych sporów między podatnikami a organami podatkowymi.

Ministerstwo Finansów rozpoczęło proces wyjaśniania wątpliwości w powyższych kwestiach. W świetle stanowiska MF nowe przepisy znajdą zastosowanie w przypadku płatności, które odbywają się za pomocą instrumentów płatniczych, związanych z rachunkami płatniczymi, takimi jak m.in. karty płatnicze, czy też poprzez systemy pośredniczące w płatnościach, m. in. PayPal, PayU. Nie będą jednak stosowane do regulowania zobowiązań w innej formie niż zapłata np. w drodze kompensaty.

Pomimo wyjaśnień MF, w przypadku planowania transakcji, przewidujących zastosowanie form płatności, o których mowa powyżej, należałoby rozważyć wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w konkretnym stanie faktycznym.

Dominika Kozłowska, prawnik w Kancelarii K&L Gates Jamka

Paweł Chodziński, adwokat i doradca podatkowy w Kancelarii K&L Gates Jamka

Zgodnie z poprzednim brzmieniem ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie i przyjmowanie płatności pomiędzy przedsiębiorcami powinno odbywać się każdorazowo za pośrednictwem rachunku bankowego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji przekracza 15.000 euro. Od 1 stycznia 2017 roku limit ten uległ zmianie i wynosi obecnie 15.000 zł.

Podkreślenia wymaga fakt, że ustawodawca przewidział swego rodzaju sankcję za przekroczenie ww. limitu. Przedsiębiorca, który dokona płatności gotówką za transakcję powyżej ustalonego limitu nie będzie mógł takiego wydatku zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Presja na Trybunał. RPO zastosował uchwałę Sejmu ws. dublerów i Przyłębskiej
ABC Firmy
Poszkodowani w pożarach przedsiębiorcy bywają podejrzewani o złe intencje
Sądy i trybunały
Dlaczego asystent i referendarz nie są traktowani jak adwokat i notariusz?
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online