Ponowna ekspozycja dzieła z 1638 roku w Arsenale Muzeum XX. Czartoryskich zapowiada przyszłoroczną wystawę, na której znajdą się wybrane zbiory, udostępnione zwiedzającym na czas trwania remontu muzeum.

„Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem” to także jeden z zaledwie kilku zachowanych w Europie samodzielnych pejzaży Rembrandta. Burzowy krajobraz połączył on z uniwersalnym przedstawieniem ludzkiego dramatu, inspirowanego ewangeliczną przypowieścią św. Łukasza o miłosiernym Samarytaninie.

Widzimy go na pierwszym planie, gdy spieszy z pomocą napadniętemu, rannemu człowiekowi. Scenę tę obserwuje przestraszona para: kobieta i mężczyzna. W pobliżu na ptaki poluje myśliwy z chłopcem. A w oddali na zakręcie drogi widać karetę bogacza zaprzężoną w cztery białe konie i sylwetki kapłana oraz lewity, którzy zajęci swoimi sprawami obojętnie minęli cierpiącego człowieka. Jego nieszczęście wcale ich nie poruszyło, bo zapomnieli o miłości bliźniego i miłosierdziu. Walka dobra ze złem toczy się w nas nieustannie.

Ten wspaniały olejny pejzaż skomponowany został z rodzimych i egzotycznych elementów. Jest tu holenderska równina z wiatrakami i gospodą na skraju lasu, a zarazem na wzgórzach rysuje się orientalne miasto, zapewne biblijne Jerycho. Mistrzowską rękę artysty podkreślają wyraziste kontrasty światła i cienia oraz bogata i zróżnicowana faktura.

Do Polski obraz przywieziony został z Paryża w XVIII  w. przez malarza Jana Piotra Norblina, od 1813 roku znajdował się w posiadaniu Czartoryskich, początkowo w Domu Gotyckim w Puławach.