Firmy technologiczne –na czele z IT-, spółki energetyczne i usług komunalnych oraz finanse i ubezpieczenia- to pracodawcy, którzy najczęściej oferują premię za polecenie odpowiedniego kandydata do pracy-wynika z danych portalu Monster Polska na podstawie badania serwisu Pensjometr.pl. Według nich, na razie tylko 3,6 proc. firm w Polsce ma programy referencyjne, które przewidują wypłacenie premii za znalezienie pracownika.
To niewiele w porównaniu z Czechami czy Słowacją, gdzie premiowe systemy poleceń -przewidujące zarówno finansowe jak i pozafinansowe nagrody- stosuje 11,8 proc. firm (Czechy) i 10,4 proc. pracodawców (Słowacja). Częściej niż w Polsce firmy nagradzają za skuteczną rekomendację kandydata na Węgrzech (5,1 proc. przedsiębiorstw) w Serbii ( 4,7 proc), oraz w Estonii (4,4 proc.).
Domena korporacji
-Pracowników, którzy pomagają łowić talenty, docenią szczególnie firmy poszukujące specjalistów. Są to pracodawcy, którzy mierzą się z dużą konkurencją a tym samym kosztownymi i wielomiesięcznymi rekrutacjami- komentuje Joanna Żukowska, ekspertka MonsterPolska.pl. Jak wynika z danych serwisu, zarówno w Polsce jak i w innych krajach premie za rekomendacje są głównie domeną dużych, zagranicznych korporacji. W tej grupie 11,4 proc. pracodawców ma systemy płatnych poleceń – które przewidują niekiedy po 10 tys. i więcej premii. (Kwota zależy wysokości wynagrodzenia na danym stanowisku i od tego, jak bardzo dane stanowisko jest trudne do obsadzenia.).
Natomiast wśród prywatnych przedsiębiorstw z polskim kapitałem jedynie 1,9 proc. jest gotowych zapłacić za rekomendacje.
Według badania, premie za polecenie osoby do pracy najczęściej stosują przedsiębiorstwa z obszaru technologii ( 14,6 proc.), elektryczności, gazu, zaopatrzenia w wodę i gospodarki odpadami – (8,3 proc). oraz z obszaru finansów i ubezpieczeń – 6,5 proc.