Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 12 listopada 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (DzU z 2014 r poz. 1755; dalej: rozporządzenie). Znowelizowane przepisy dostosowują zasady udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) w latach 2014–2020 do przepisów unijnych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. (dalej rozporządzenie nr 651/2014) oraz Wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (dalej: wytyczne).
Co nowego na Mazowszu
W stosunku do poprzednio obowiązujących zasad istotne zmiany dotyczą przede wszystkim udzielania pomocy w województwie mazowieckim, które obecnie jest obszarem „c". Oznacza to, że duży przedsiębiorca prowadzący już działalność na terenie województwa mazowieckiego może uzyskać pomoc jedynie na inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej. Nowa działalność gospodarcza powinna być określona w innej klasie PKD niż działalność dotychczasowa.
Definicja „nowej inwestycji"
W wyniku nowelizacji uległa zmianie definicja nowej inwestycji w zakresie nabycia przedsiębiorstwa w specjalnej strefie ekonomicznej. Zgodnie z nią warunek nakazujący nabycie aktywów od osób trzecich, niezwiązanych z nabywcą, nie dotyczy sytuacji, gdy małe przedsiębiorstwo nabywane jest przez członka rodziny pierwotnego właściciela lub przez osobę zatrudnioną w tym przedsiębiorstwie.
Kiedy projekt jest duży
Rozporządzenie wprowadziło dodatkowe kryterium uznania inwestycji za duży projekt inwestycyjny. W świetle nowych zasad dużym projektem inwestycyjnym jest inwestycja, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają 50 mln euro. Ponadto uściślono pojęcie dużego projektu inwestycyjnego przez wprowadzenie obowiązku analizowania wielkości inwestycji z poziomu grupy w tym samym podregionie wyróżnionym na poziomie trzecim (NTS 3). Zmianie uległ wzór obliczenia maksymalnej dopuszczalnej kwoty pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego. Nowe przepisy określiły także dodatkowe warunki przyznania pomocy na inwestycję polegającą na zasadniczej zmianie procesu produkcji lub dywersyfikacji istniejącego zakładu.
Mapa pomocy oraz sektor transportowy
Zmiany polegają również na wprowadzeniu nowej mapy pomocy, czyli nowych poziomów maksymalnej intensywności pomocy. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2010 (DzU poz. 878) dla większości regionów Polski będą one niższe niż dotychczas o średnio 15 punktów procentowych. W konsekwencji dotychczasowy pułap pomocy utrzyma się jedynie w województwach tzw. ściany wschodniej. W województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, pomoc nie ulegnie zmianie i wyniesie 50 proc. W województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, pomorskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim, oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego, zostanie natomiast obniżona do 35 proc. (wcześniej 50 proc.). Do 25 proc. obniżono pomoc dla województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego (wcześniej 40 proc.), a do 20 proc. dla podregionu warszawskiego zachodniego. W przypadku obszaru należącego do miasta stołecznego Warszawy do końca 2017 roku pomoc regionalna wyniesie 15 proc., natomiast od 2018 roku do końca 2020 roku pomoc ta będzie stanowić 10 proc.