Pomoc publiczna dla specjalnych stref ekonomicznych

Są nowe zasady udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcom strefowym. Mogą one zagrozić atrakcyjności inwestycyjnej.

Publikacja: 16.01.2015 04:40

Pomoc publiczna dla specjalnych stref ekonomicznych

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 12 listopada 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie  zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (DzU z 2014 r poz. 1755; dalej: rozporządzenie). Znowelizowane przepisy dostosowują zasady udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) w latach 2014–2020 do przepisów unijnych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. (dalej rozporządzenie nr 651/2014) oraz Wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (dalej: wytyczne).

Co nowego na Mazowszu

W stosunku do poprzednio obowiązujących zasad istotne zmiany dotyczą przede wszystkim udzielania pomocy w województwie mazowieckim, które obecnie jest obszarem „c".  Oznacza to, że duży przedsiębiorca prowadzący już działalność na terenie województwa mazowieckiego może uzyskać pomoc jedynie na inwestycję początkową na rzecz nowej działalności gospodarczej. Nowa działalność gospodarcza powinna być określona w innej klasie PKD niż działalność dotychczasowa.

Definicja „nowej inwestycji"

W wyniku nowelizacji uległa zmianie definicja nowej inwestycji w zakresie nabycia przedsiębiorstwa w specjalnej strefie ekonomicznej. Zgodnie z nią warunek nakazujący nabycie aktywów od osób trzecich, niezwiązanych z nabywcą, nie dotyczy sytuacji, gdy małe przedsiębiorstwo nabywane jest przez członka rodziny pierwotnego właściciela lub przez osobę zatrudnioną w tym przedsiębiorstwie.

Kiedy projekt jest duży

Rozporządzenie wprowadziło dodatkowe kryterium uznania inwestycji za duży projekt inwestycyjny. W świetle nowych zasad dużym projektem inwestycyjnym jest inwestycja, której koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają 50 mln euro. Ponadto uściślono pojęcie dużego projektu inwestycyjnego przez wprowadzenie obowiązku analizowania wielkości inwestycji z poziomu grupy w tym samym podregionie wyróżnionym na poziomie trzecim (NTS 3). Zmianie uległ wzór obliczenia maksymalnej dopuszczalnej kwoty pomocy dla dużego projektu inwestycyjnego. Nowe przepisy określiły także dodatkowe warunki przyznania pomocy na inwestycję polegającą na zasadniczej zmianie procesu produkcji lub dywersyfikacji istniejącego zakładu.

Mapa pomocy oraz sektor transportowy

Zmiany polegają również na wprowadzeniu nowej mapy pomocy, czyli nowych poziomów maksymalnej intensywności pomocy. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2010 (DzU poz. 878) dla większości regionów Polski będą one niższe niż dotychczas o średnio 15 punktów procentowych. W konsekwencji dotychczasowy pułap pomocy utrzyma się jedynie w województwach tzw. ściany wschodniej. W województwach: lubelskim, podkarpackim, podlaskim i warmińsko-mazurskim, pomoc nie ulegnie zmianie i wyniesie 50 proc. W województwach: kujawsko-pomorskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, pomorskim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim, oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego, zostanie natomiast obniżona do 35 proc. (wcześniej 50 proc.). Do 25 proc. obniżono pomoc dla województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego (wcześniej 40 proc.), a do 20 proc. dla podregionu warszawskiego zachodniego. W przypadku obszaru należącego do miasta stołecznego Warszawy do końca 2017 roku pomoc regionalna wyniesie 15 proc., natomiast od 2018 roku do końca 2020 roku pomoc ta będzie stanowić 10 proc.

Nowe rozporządzanie nie przewiduje już wydatków kwalifikujących się do objęcia pomocą dla sektora transportu, ponieważ zgodnie z rozporządzeniem nr 651/2014 na okres obejmujący lata 2014–2020 zlikwidowano możliwość udzielania pomocy regionalnej na inwestycje z tego sektora.

Ze zgodą czy bez  niej

Rozporządzenie określa również sytuacje, w których pomoc jest indywidualna, wymaga notyfikacji i uzyskania zgody Komisji Europejskiej na podstawie „Wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020", tj.:

- w przypadku, gdy oczekiwana pomoc dla projektu inwestycyjnego o kosztach przekraczających 100 mln euro jest wyższa niż wynikająca ze wzoru określonego w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014–2020;

- w przypadku, gdy w okresie dwóch lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o pomoc przedsiębiorca zakończył na terenie państwa będącego stroną porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym działalność gospodarczą wchodzącą w zakres tej samej klasy działalności albo w dniu złożenia wniosku o pomoc ma zamiar zakończyć taką działalność w okresie dwóch lat od zakończenia inwestycji objętej zezwoleniem.

Ta ostatnia zmiana budzi rozbieżności interpretacyjne i przyjmuje się, iż spowoduje ona utrudnienie nie tylko w przeniesieniu inwestycji w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, ale również w obrębie poszczególnych państw. Nie jest wykluczone, iż zakończenie działalności gospodarczej na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego w rozumieniu znowelizowanych przepisów unijnych obejmować będzie delokalizację nie tylko z terytorium jednego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego do drugiego, ale również delokalizację w ramach obszaru jednego kraju, a nawet jednego województwa.

Z ogólnych założeń Komisji Europejskiej do rozporządzenia 651/2014 wynika, iż Komisja, wprowadzając powyższe zmiany, chciała uniknąć delokalizacji przedsiębiorstw z jednego kraju Europejskiego Obszaru Gospodarczego do innego i w ten sposób ograniczyć przesuwanie inwestycji do krajów najbardziej konkurencyjnych w Europie.

Jednak w związku z ograniczeniem dopuszczalnej pomocy publicznej w niektórych województwach  pojawia się ryzyko uznania, iż zakończenie działalności gospodarczej na terytorium państwa będącego stroną porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym należy rozumieć jako obszar jednego kraju, a nawet jednego województwa (w tym również specjalnej strefy ekonomicznej). Taki sposób rozumienia ww. przepisów spowodowałby znaczne utrudnienia dla inwestorów poszukujących obecnie możliwości uzyskania pomocy publicznej właśnie w ramach specjalnych stref ekonomicznych. Niezależnie od mogących powstać negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorców interpretacja rozszerzająca obejmująca zakaz delokalizacji na terytorium tego samego państwa wydaje się być bardziej uzasadniona i najprawdopodobniej w tak szerokim zakresie zapis ten będzie stosowany.

Anna Smagowicz-Tokarz, adwokat i associate partner w Rödl & Partner w Krakowie

Zmiany zasad związanych z funkcjonowaniem specjalnych stref ekonomicznych w Polsce, które są podyktowane wejściem w życie rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. oraz Wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020, mogą spowodować zmniejszenie zainteresowania inwestycjami w specjalnych strefach ekonomicznych. W porównaniu bowiem z zasadami obowiązującymi wcześniej wprowadzone zmiany zasad udzielania pomocy publicznej, w tym maksymalne intensywności pomocy, są o wiele mniej korzystne dla przedsiębiorców rozpoczynających działalność na terytorium strefy.

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 12 listopada 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie  zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (DzU z 2014 r poz. 1755; dalej: rozporządzenie). Znowelizowane przepisy dostosowują zasady udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE) w latach 2014–2020 do przepisów unijnych zawartych w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. (dalej rozporządzenie nr 651/2014) oraz Wytycznych Komisji Europejskiej w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014–2020 (dalej: wytyczne).

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Presja na Trybunał. RPO zastosował uchwałę Sejmu ws. dublerów i Przyłębskiej
ABC Firmy
Poszkodowani w pożarach przedsiębiorcy bywają podejrzewani o złe intencje
Sądy i trybunały
Dlaczego asystent i referendarz nie są traktowani jak adwokat i notariusz?
Podatki
Dla kogo stawka 8,5 proc. ryczałtu? Ważny wyrok NSA
Prawo dla Ciebie
Ministerstwo wydało ważny komunikat. Chodzi o studia online