Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce

Więcej pociągów, więcej torów, więcej połączeń i lepsza częstotliwość – tego między innymi potrzeba do dalszego rozwoju Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce.

Publikacja: 19.03.2024 14:53

Aktualnie funkcjonują trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: z lotniska w Balicach przez Kraków d

Aktualnie funkcjonują trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej: z lotniska w Balicach przez Kraków do Wieliczki, na trasie Skawina - Kraków – Sędziszów oraz linia Trzebinia - Kraków - Tarnów

Foto: Longfin Media

O tym co zostało już zrobione, a co jeszcze koniecznie zrobić trzeba, dyskutowali uczestnicy i eksperci podczas krakowskiej konferencji poświęconej rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to za mało

Aktualnie funkcjonują trzy linie SKA: z lotniska w Balicach przez Kraków do Wieliczki, na trasie Skawina - Kraków – Sędziszów oraz linia Trzebinia - Kraków - Tarnów.

- Tak. Mamy trzy linie SKA, ale to za mało. Uważam, ze powinniśmy mieć siedem takich – przekonywał Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski i wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego, a także inicjator konferencji „Szybka Kolej Aglomeracyjna dla 2 milionów mieszkańców Krakowa i Małopolski".

Czytaj więcej

Tramwajem do wyborów. Inwestycje w nowe linie przyspieszają

Starania o rozbudowę SKA trwały od wielu lat. Już w 2013 roku Kazimierz Barczyk spowodował wpisanie do kontraktu terytorialnego budowy dodatkowej pary torów, koniecznej dla powstania nowoczesnej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z głównym węzłem w Krakowie. To 16 kilometrów torów na trasie Dworzec Główny –Płaszów – Bieżanów – Rudzice.

Budowa tej inwestycji wartej ponad miliard złotych niedawno się zakończyła i zdaniem Barczyka ona właśnie otworzyła drogę do dalszego rozwijania sieci SKA. Również w ramach starań o lepsze SKA PKP Polskie Linie Kolejowe wybudowały w ciągu ostatnich lat m.in. estakady kolejowe od ul. Kopernika do ul. Miodowej w Krakowie, przystanek PKP Kraków Grzegórzki oraz trzy mosty kolejowe na Wiśle.

Dlaczego warto rozbudować Szybką Kolej Aglomeracyjną?

Z tym, że dalszy rozwój SKA jest potrzebny i konieczny, zgodzili się wszyscy uczestnicy spotkania. Pytanie tylko jak ten rozwój ma wyglądać. Kazimierz Barczyk proponuje budowę kolejnych, dodatkowych tras SKA w mieście: z Krakowa Głównego do Nowej Huty, z Płaszowa przez al. 29 Listopada do Mydlnik, z Nowej Huty Przyszłości przez ul. Prądnicką do lotniska w Balicach oraz z placu Centralnego do ul. Mogilskiej.

Uruchomienie nowych linii może być zdaniem Barczyka możliwe w oparciu o już istniejące tory kolejowe – a tych Kraków posiada ok. 120 kilometrów i są to tory, po których pociągi mogą jeździć z szybkością 120 km/h. Na terenie miasta jest też już część potrzebnych do obsługi tras przystanków. Pozostaje więc jedynie dobudowanie brakujących torów i przystanków a także zakup pociągów.

Czytaj więcej

Skrócił się dojazd pociągiem do Zakopanego. A ma być jeszcze szybciej

Uczestnicy konferencji zgodzili się z głównym założeniem inicjatora spotkania, że dalsza rozbudowa SKA, która obejmuje swoim zasięgiem 2/3 powierzchni Małopolski, to konieczność dla ponad 2 milionów mieszkańców województwa. Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie stwierdził, że Kraków ma olbrzymi potencjał, bo jest otoczony liniami kolejowymi.

– Mogą powstać kolejne trasy, nie ma na przykład przeciwwskazań, by zostało wybudowane połączenie z lotniska w Balicach do lotniska w Pyrzowicach, z ominięciem samego Krakowa. Konieczne jest też udrożnienie już istniejących tras i poprawienie dojazdu z Krakowa Głównego do Batowic – zaznaczył dyrektor Zembol.

Ekspert: kolej nie może zastępować metra, powinna uzupełniać podziemną komunikację

Kolej planuje w najbliższym czasie wybudować dwa dodatkowe tory do Batowic, co ma kosztować ok. 250 milionów. Inwestycja ta zwiększy przepustowość trasy. Zdaniem Zembola nie powinno być trudności z budową, ponieważ teren projektu to w ponad 90 proc. teren należący do PKP.

W Krakowie powstaną także wkrótce dwa ważne dla SKA przystanki kolejowe. Jeden zostanie wybudowany w sąsiedztwie ul. Powstańców i będzie silnym wsparciem dla podróży aglomeracyjnych nie tylko dla mieszkańców tej części Krakowa, ale także mieszkańców gminy Zielonki. Drugi przystanek został zaplanowany w Nowej Hucie, na terenie dawnej podkrakowskiej wsi Kościelniki. Będzie stanowić węzeł przesiadkowy ułatwiający mieszkańcom okolicznych osiedli dobrą komunikację z centrum miasta.

Czytaj więcej

Kandydat na prezydenta Krakowa, Andrzej Kulig: Kraków musi mieć metro

Profesor Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i ekspert w obszarach transportu i systemów komunikacyjnych podkreślił ważną rolę SKA. - Kolej jest przyszłością i powinna stanowić rdzeń komunikacyjny. Trzeba jednak pamiętać, że nie może być ona czymś zamiast metra. Powinna być elementem uzupełniającym dla podziemnej komunikacji – zaznaczył.

Profesor Szarata dodał również, że ogromne znaczenie ma częstotliwość kursowania pociągów, przy czym dla pasażerów nie jest ważne, by pociągi SKA kursowały co 15 minut całą dobę. Z taką częstotliwością natomiast powinny kursować w godzinach szczytu komunikacyjnego. Obecnie pociągi SKA kursują z dwa razy mniejsza częstotliwością.

Obecny na konferencji Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury podkreślił, że ministerstwo będzie wspierać inicjatywy dotyczące tworzenia nowych połączeń kolejowych w regionach.

O tym co zostało już zrobione, a co jeszcze koniecznie zrobić trzeba, dyskutowali uczestnicy i eksperci podczas krakowskiej konferencji poświęconej rozwojowi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Trzy linie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to za mało

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku