Miliardy na inwestycje w nowe linie tramwajowe

Rozwój komunikacji tramwajowej będzie wpływał nie tylko na zachowania i przyzwyczajenia mieszkańców, ale także na rozwój urbanistyczny miast.

Publikacja: 12.09.2023 13:38

Budowa tramwaju do Wilanowa ma kosztować w sumie 1,2 mld zł

Budowa tramwaju do Wilanowa ma kosztować w sumie 1,2 mld zł

Foto: Adobe Stock

Kilka miliardów złotych warte są łącznie inwestycje tramwajowe realizowane w największych polskich miastach. Samorządy wykorzystują unijne dofinansowanie, by wymienić tabor, ale przede wszystkim rozbudować infrastrukturę o nowe możliwości połączeń. Obecny oraz przyszły rok będą pod tym względem znaczące.

Nowe możliwości podróżowania zyskali właśnie mieszkańcy Wrocławia, gdzie z początkiem września otwarto trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Na tę gigantyczną inwestycję, kosztującą 390 mln zł, składają się m.in. kilometry nowych torów tramwajowych i trakcji, ponadto przystanki, chodniki, przebudowana jezdnia, przejścia i ścieżki rowerowe oraz dwa wiadukty. Blisko połowa kosztów, przeszło 180 mln zł, pochodziła z funduszy unijnych.

Blisko do przystanku

– To kluczowy projekt, umożliwiający bardziej efektywny i płynny przepływ komunikacji miejskiej, a także ważny krok w rozwoju infrastruktury transportowej we Wrocławiu – zapowiada Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. 7-kilometrowa trasa łączy duże osiedle z centrum miasta. Prowadzi z pl. Orląt Lwowskich przy Dworcu Świebodzkim ulicami Marchijską, Robotniczą, Strzegomską aż do ulicy Rogowskiej i pętli przy stacji kolejowej Wrocław-Nowy Dwór.

Tymczasem miasto już przygotowuje się do kolejnego tramwajowego przedsięwzięcia. W ostatnią środę rozstrzygnięto przetarg na projektowanie budowy tramwaju na Maślice. – Inwestycja umożliwi mieszkańcom Maślic, ale też pobliskich osiedli, szybki dojazd do centrum. 11 tysięcy osób zyska dostęp do przystanku tramwajowego w odległości do 500 m – zapowiada Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Od początku września nową linię tramwajową ma Kraków – trasę szybkiego tramwaju do Górki Narodowej. Nie obyło się jednak bez problemów. Nowa linia pierwotnie miała zostać uruchomiona już w końcu ubiegłego roku, ale pandemia koronawirusa spowodowała przeszło półroczny poślizg w realizacji. Inwestycja miała również być tańsza: okazało się jednak, że koszt przedsięwzięcia zwiększył się z 350 do 550 mln zł, głównie z powodu wojny w Ukrainie, która wywindowała ceny stali.

Teraz ta licząca niemal 5 km trasa szybkiego tramwaju ma zachęcić mieszkańców północnych dzielnic Krakowa i ościennych gmin do pozostawienia samochodów pod domem i skorzystania z komunikacji zbiorowej. Obejmuje 23 perony tramwajowe, węzły przesiadkowe, parkingi Park&Ride.

Prywatny partner

Jeszcze większe krakowskie przedsięwzięcie w rozbudowę sieci tramwajowej – budowa tramwaju na Mistrzejowice – dopiero się rozpocznie. Jak podkreślał prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, jest to największa inwestycja transportowa w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Umowę podpisano z tureckim przedsiębiorstwem Gülermak, rozbudowującym m.in. warszawskie metro. Linia, która połączy pętlę na Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema, pobiegnie ulicami: Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do istniejącej pętli Mistrzejowice. Czas dojazdu do centrum miasta skróci się o 12 minut.

Do końca września wykonawca będzie przyjmować zgłoszenia dotyczące stanu nieruchomości w strefie wpływu budowy. – Wzięliśmy pod uwagę obawy i postulaty mieszkańców dotyczące poziomu hałasu – zapewniają przedstawiciele miejskiego zarządu dróg. Nawierzchnia ze specjalnej mieszanki bitumicznej, na której będzie układane torowisko, pozwoli zredukować hałas o 2–3 decybele w porównaniu ze standardowymi rozwiązaniami. 4,5-kilometrowym torowiskiem tramwaje mają pojechać pod koniec 2025 r. Cała inwestycja pochłonie 1,92 mld zł.

Nowe trasy tramwajowe planuje również Poznań, gdzie w ubiegłym roku uruchomiono 3-kilometrową linię na Naramowice, pierwszą dłuższą trasę dla poznańskich tramwajów zbudowaną w ciągu ostatnich dziewięciu lat. Jej drugi etap obejmie budowę torów między pętlą Wilczak a skrzyżowaniem ulic: Garbary, Małe Garbary i Estkowskiego. Powstanie również nowa linia przy ulicy Ratajczaka.

Bardzo duże inwestycje realizowane są w Warszawie. To budowa tramwaju przy ulicy Kasprzaka oraz tramwaj do Wilanowa. Ten ostatni – wraz wyposażeniem nowej trasy w tabor i infrastrukturę towarzyszącą – będzie kosztował 1,2 mld zł. Ale wyczekiwana przez mieszkańców i realizowana od sierpnia ubiegłego roku inwestycja, mająca umożliwić dojazd z Wilanowa do centrum miasta w pół godziny, łapie mocną zadyszkę. Po bardzo powolnym starcie prac budowlanych okazuje się teraz, że włączenie do ruchu ulic Goworka i Spacerowej nastąpi z dwumiesięcznym opóźnieniem.

Sąd na drodze

Kompletną niewiadomą stało się natomiast otwarcie ostatniego fragmentu trasy, bo budowa 500-metrowego odcinka została zatrzymana przez postanowienie warszawskiego sądu rejonowego. Powodem jest spór firmy deweloperskiej z miastem dotyczący kwestii własnościowych położonych tam instalacji wodno-kanalizacyjnych. Tramwaje Warszawskie zapowiedziały odwołanie od postanowienia sądu. – Uważamy, że jest ono nieuzasadnione, a zatrzymanie robót w tym miejscu może opóźnić oddanie do użytku końcowej części trasy tramwajowej do Wilanowa – powiedział rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich, Maciej Dutkiewicz.

Inwestycje tramwajowe mają być sposobem na ograniczenie liczby samochodów. Rozwój komunikacji tramwajowej będzie wpływał nie tylko na zachowania komunikacyjne mieszkańców, lecz także na kwestie urbanistyczne, specyficzne dla poszczególnych krajów.

Przykładowo we Francji tramwaj traktowany jest nie tylko jako środek lokomocji, ale też narzędzie kształtowania przestrzeni miejskiej. Linie przebiegają środkami osiedli i przez najważniejsze fragmenty śródmieścia, a przy wytyczaniu nowych linii często zwężane są jezdnie. Z kolei w Niemczech rozwijana jest koncepcja Stadbahnu – szybszego tramwaju o wydzielonej infrastrukturze, często z podziemnymi przystankami. Natomiast komunikację tramwajową w Szwajcarii wyróżnia duża gęstość sieci, niewielkie odległości między przystankami, niezbyt wysokie prędkości na odcinkach śródmiejskich, a także w miarę prosty przebieg linii.

Kilka miliardów złotych warte są łącznie inwestycje tramwajowe realizowane w największych polskich miastach. Samorządy wykorzystują unijne dofinansowanie, by wymienić tabor, ale przede wszystkim rozbudować infrastrukturę o nowe możliwości połączeń. Obecny oraz przyszły rok będą pod tym względem znaczące.

Nowe możliwości podróżowania zyskali właśnie mieszkańcy Wrocławia, gdzie z początkiem września otwarto trasę autobusowo-tramwajową na Nowy Dwór. Na tę gigantyczną inwestycję, kosztującą 390 mln zł, składają się m.in. kilometry nowych torów tramwajowych i trakcji, ponadto przystanki, chodniki, przebudowana jezdnia, przejścia i ścieżki rowerowe oraz dwa wiadukty. Blisko połowa kosztów, przeszło 180 mln zł, pochodziła z funduszy unijnych.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku