Kolej przyspiesza modernizację dworców. Wyda na nie 3 mld zł.

Od początku roku kolej przyspiesza z inwestycjami w modernizację dworców.

Publikacja: 23.03.2023 11:17

Kolej przyspiesza modernizację dworców. Wyda na nie 3 mld zł.

Foto: Adobe Stock

W piątek PKP poinformowała o rozpoczęciu przebudowy pochodzącego z 1846 r. dworca w Rokicinach, na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. To jedno z dziesięciu przedsięwzięć realizowanych w ramach Programu Inwestycji Dworcowych w województwie łódzkim. Inwestycja ma kosztować ponad 12 mln zł, jej ukończenie zaplanowano na drugą połowę przyszłego roku. Zabytkowy budynek zyska nowoczesne systemy bezpieczeństwa, stanie się także ekologiczny. Zostanie wyposażony w ogrzewanie z niskoemisyjnej kotłowni gazowej, oświetlenie LED i system inteligentnego zarządzania budynkiem.

Tydzień wcześniej ruszyły prace budowlane na dworcu w Koszalinie. To nowy obiekt, który PKP zapowiada jako „jeden z nowocześniejszych w Polsce”. Będzie miał lekką konstrukcję, w całości przeszkloną elewację, do tego ażurowy dach. Przestrzeń w budynku ma się składać z części pasażerskiej i handlowej, które podzieli zadaszony pasaż prowadzący na perony. Na dachu zaprojektowano 130 trójkątnych paneli fotowoltaicznych, energooszczędne oświetlenie będzie sterowane automatycznie. Rozbiórka starego i budowa nowego dworca w Koszalinie pochłonie ok. 44 mln złotych.

Na początku marca otwarte zostały dwa nowe dworce w Dolinie Popradu – w Rytrze i Barcicach. Ten pierwszy zachował historyczna bryłę i kolor elewacji, odtworzona została stolarka okienna i drzwiowa oraz cokół z piaskowca. Zmiany zaszły w środku: centralną część dworca urządzono nowocześnie, z bielą ścian, szarościami posadzek i ławkami z nierdzewnej stali. W skrzydłach dworca, z osobnymi wejściami powstała przestrzeń biurowa dla lokalnego samorządu i spółek kolejowych oraz lokale na wynajem.

Z kolei w Barcicach renowację przeszła elewacja budynku, okna, przylegająca do dworca wiata i dach. Wnętrze jest połączeniem elementów historycznych i nowoczesnych. Dworce w Dolinie Popradu to łącznie dwanaście inwestycji. Jak deklaruje PKP, wszystkie zostaną udostępnione podróżnym jeszcze w tym roku.

Podróżnym udostępniony został zmodernizowany dworzec we Władysławowie, wybudowany w latach 2028-29. Elewacja po renowacji została pomalowana na jasnoszary kolor, poza gzymsami i obramowaniami okien i drzwi, które są białe, tak jak odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa. Duże zmiany, ale z utrzymaniem dawnego charakteru dworca, przeszło wnętrze, łączące elementy dawnego wystroju z nowoczesnością. Przestrzeń obsługi podróżnych jest klimatyzowana, południowa część dworca została przeznaczona na sezonowe kasy biletowe, a w północnej i na piętrze zaplanowano lokale na wynajem.

Dworzec prezentowałby się bardzo dobrze, gdyby PKP nie zaskoczyła brakiem wyobraźni. Choć w dbałości o detale zaprojektowano nawet rolety antywłamaniowe chowające się całkowicie w elewacji budynku, to w jej najbardziej eksponowanym miejscu przykręcono 7 olbrzymich klimatyzatorów, szpecących front budynku. - Coś tu poszło nie tak, i to bardzo – skomentował Piotr Rachwalski, ekspert w dziedzinie transportu publicznego, który zdjęcie dworca zamieścił na Facebooku.

Jak podaje PKP, w ramach rządowego Programu Inwestycji Dworcowych, na który przeznaczono do 2023 r. ponad 3 mld zł, ma być zmodernizowanych blisko 200 dworców.

Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku