Wielka rewolucja coraz bliżej. „Linie lotnicze są podekscytowane"

Rośnie liczba linii lotniczych, które są zainteresowane kupnem pasażerskich samolotów naddźwiękowych. Przeloty takimi maszynami nie będą jednak tanie, bilet z Europy do Stanów Zjednoczonych ma kosztować 5 tys. dolarów.

Aktualizacja: 22.06.2017 13:53 Publikacja: 22.06.2017 12:25

Boom Technology to start-up, który planuje zbudować naddźwiękowy samolot pasażerski. Blake Scholl, założyciel i szef spółki poinformował w trakcie prezentacji na Air Show w Paryżu, że przekonał już pięć linii lotniczych do złożenia łącznie 76 wstępnych zamówień na hipersoniczną maszynę. Wiadomo, że wśród nich jest Virgin Richarda Bransona.

Jeżeli tak się stanie, będzie to powrót do czasów samolotów Concorde, które z przyczyn ekonomicznych w 2003 roku, po 27 latach wycofano z eksploatacji.

Samolot Boom Technology ma być ponad 2 razy szybszy niż prędkość dźwięku (Mach 2,2), co pozwoliłoby na znaczne skrócenie czasu przelotów na trasach transatlantyckich i transpacyficznych. Przelot z Paryża czy Londynu do Nowego Jorku zajmowałby 3,5 godziny, z San Francisco do Tokio 5,5 godziny, z Los Angeles do Sydney – 7 godzin. Przelot z Londynu do Nowego Jorku ma kosztować 5 tysięcy dolarów. Jak zaznaczył Scholl, linie lotnicze są podekscytowane możliwością zaoferowania swoim pasażerom czegoś nowego, a te które dokonały rezerwacji w Boom, wykładają prawdziwe pieniądze.

- Są to znaczne ilości środków pieniężnych – wyjaśnił Scholl.

Samolot Boom Technology o roboczej nazwie XB-1 ma kosztować około 200 mln dolarów. Wiadomo, że do tej pory pozyskano 41 mln dolarów. Blake Scholl zapewnia, że maszyna będzie gotowa w 2023 roku, trzy lata wcześniej ma powstać jej prototyp. Komputerowo przetestowano 1000 odmian konstrukcyjnych. XB-1 ma przewieźć 55 pasażerów w klasie biznes lub 15 w klasie biznes i 30 w pierwszej klasie. Nie przewidziano klasy ekonomicznej.

Blake Scholl jest zdania, że w ciągu 10 lat jego firma wyprodukuje 1300 samolotów ponaddźwiękowych.

Boom Technology to start-up, który planuje zbudować naddźwiękowy samolot pasażerski. Blake Scholl, założyciel i szef spółki poinformował w trakcie prezentacji na Air Show w Paryżu, że przekonał już pięć linii lotniczych do złożenia łącznie 76 wstępnych zamówień na hipersoniczną maszynę. Wiadomo, że wśród nich jest Virgin Richarda Bransona.

Jeżeli tak się stanie, będzie to powrót do czasów samolotów Concorde, które z przyczyn ekonomicznych w 2003 roku, po 27 latach wycofano z eksploatacji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Transport
Tor wodny z i do portu w Baltimore odblokowany
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?