Czasy, które sprzyjają odwadze. „Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego”

„Przypadek według Krzysztofa Kieślowskiego” Bartosza Szydłowskiego w krakowskim Teatrze Łaźnia Nowa przestrzega przed pułapką „wewnętrznej emigracji”.

Aktualizacja: 08.04.2016 20:18 Publikacja: 08.04.2016 20:05

Trudno być prorokiem we własnym kraju, a ta prawda dotyczy również Krzysztofa Kieślowskiego. Z jednej strony ma miejsce w panteonie polskiej sztuki, z drugiej  – bywa lekceważony jako europejski pięknoduch zajmujący się pod koniec życia problemami metafizycznymi i egzystencjalnymi.

Tymczasem w Łaźni Nowej najnowsza premiera Bartosza Szydłowskiego, zawsze szukającego tematów w centrum życia społecznego i politycznego, pokazuje, że Kieślowski jest aktualny, tak jak w czasach „kina moralnego niepokoju”. A co najbardziej zaskakujące – przekonuje też, że metafizyka i egzystencjalna refleksja, choć powszechnie uważa się je za formę eskapizmu, niezwykle silnie związane są ze świadomym wyborem życiowej drogi.

Atutem krakowskiego spektaklu nawiązującego do słynnego filmu z Bogusławem Lindą jest to, że zderza trzy czasy, trzy okresy historyczne, podkreślając, że opowieści o „końcu historii” to banialuki. Spektakl rozpoczyna scena z Ojcem Witka Długosza. Wyniesiony ponad poziom sceny szklany kubik z akwarium i doniczkowymi kwiatkami, gdzie przebywa Ojciec, może być zarówno „niebem”, bo Ojciec zmarł, jak i samotnią.

Starszy mężczyzna zmaga się z dramatem syna i dokonuje rozliczenie z własnym życiem. Tomasz Schimscheiner gra Ojca w skupieniu. Jego rola pełna jest pokory. Diagnoza przyszłości dokonana w młodości nie sprawdziła się, bo życie zawsze jest zagadką. Można z tego wyciągać wnioski rozpaczliwe, ale Szydłowski prowadzi narrację w inną stronę. Brzemienne w znaczenia są niejednoznaczne słowa Ojca skierowane niegdyś do Witka: „Nic nie musisz”.

Witek (Maciej Sajur) jest jeszcze bardziej zagubiony niż „peerelowski” bohater Bogusława Lindy dostający od losu trzy możliwości – związania się z katolicką opozycją, komunistyczną młodzieżówką albo zajęcie się lekarską karierą i życiem rodzinnym. Chaos i brzydotę PRL zastąpił w spektaklu współczesny automatyzm wyrażony w choreografii Dominiki Knap. Elektroniczne tło wielkich miast odbija się od masy zrobotyzowanych postaci. Są rodem z rzeczywistości zimnej jak piekło Miltona. Dobrze zgrywa się z nią Radosław Krzyżowski z dystansem wcielający się w tych, którzy chcieli być mentorami Witka.

W wizji przedstawionej przez Szydłowskiego nie ma społeczeństwa grupującego się wokół ideałów, a nawet pragmatycznych idei. Są tylko zagubione jednostki rozgrywające partykularne interesy. Oglądamy powtórkę z peerelowskiej „emigracji wewnętrznej” w realiach III RP. Reżyser w oczywisty sposób ją kontestuje. Stawia na aktywizm i witalność pomimo kosztów, jakie trzeba płacić za ryzykowne próby. Ale na tym polega przecież życie.

Jeśli chodzi o współczesność, szef Łaźni Nowej nie tylko wydobył z „Przypadku” podobieństwa moralnych dylematów PRL oraz czasu rządów PiS, ale i rozbija iluzję spokojnego życia na własną rękę. „Nic nie musisz” wypowiadane przez Ojca trzeba rozumieć jako manifest wolności. Zaś przypadkowa śmierć Witka w katastrofie samolotowej jest jak przełomowe zdarzenie wyzwalające nas od lęku przed trudnymi decyzjami. Okazuje się, że wybór życia u boku nawet najwspanialszej kobiety, którą gra Angelika Kurowska, wcale nie jest optymalny. Wybór, który formułuje dziś Szydłowski w czasie gigantycznych napięć politycznych brzmi: równie dobrze możesz zginąć w bezsensownym ataku terorystycznym lub pod tramwajem albo zaangażować się w ważną sprawę.

Krakowski „Przypadek" pokazuje, że dzisiejsze czasy, wbrew pozorom, nie skłaniają do tchórzostwa, tylko sprzyjają odwadze.

Trudno być prorokiem we własnym kraju, a ta prawda dotyczy również Krzysztofa Kieślowskiego. Z jednej strony ma miejsce w panteonie polskiej sztuki, z drugiej  – bywa lekceważony jako europejski pięknoduch zajmujący się pod koniec życia problemami metafizycznymi i egzystencjalnymi.

Tymczasem w Łaźni Nowej najnowsza premiera Bartosza Szydłowskiego, zawsze szukającego tematów w centrum życia społecznego i politycznego, pokazuje, że Kieślowski jest aktualny, tak jak w czasach „kina moralnego niepokoju”. A co najbardziej zaskakujące – przekonuje też, że metafizyka i egzystencjalna refleksja, choć powszechnie uważa się je za formę eskapizmu, niezwykle silnie związane są ze świadomym wyborem życiowej drogi.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Teatr
"Wypiór". Mickiewicz był hipsterem i grasuje na Zbawiksie
Teatr
Krystyna Janda na Woronicza w Teatrze TV
Teatr
Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO