Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych przyznał nagrody publiczności. Pokazane w Łodzi spektakle będzie można teraz zobaczyć na innych festiwalach m. in. Warszawie, Kaliszu, Toruniu i Szczecinie.

Publikacja: 20.04.2024 13:47

Łódzki festiwal nagradza i rozpoczyna serię prestiżowych festiwali teatralnych

Foto: Patrycja Piwowarska

Trzydziesty, jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi zakończyły dwa Pokazy Mistrzowskie „Fredry. Roku Jubileuszowego” z Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Jana Englerta z jego udziałem oraz m. in. Ewy Wiśniewskiej, Anny Seniuk, Dominiki Kluźniak, Grzegorza Małeckiego.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Siła różnorodności

„Zakończyło się głosowanie w Plebiscycie Publiczności na spektakle, które brały udział w części konkursowej XXX jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Przekazujemy Państwu wyniki - werdykt widzów i widzek” – powiedziała Ewa Pilawska, dyrektorka artystyczna Festiwalu, nad którym patronat medialny sprawowała „Rzeczpospolita". „Państwa werdykt potwierdza, że siła teatru polega na jego różnorodności. Ten kierunek jest mi najbliższy, niezmiennie zależy mi na prezentacji pełnego spectrum teatru - nie kieruję się gatunkiem czy estetyką, zawsze decydująca jest jakość. Tak też budowałam program tej edycji” - dodała.

„Ta jubileuszowa edycja przebiegała tak, jak sobie zaplanowaliśmy. Czuwał nad nami opiekuńczy duch teatru. Dziękuję wszystkim twórcom i twórczyniom za spektakle i niezwykły profesjonalizm. Dziękuję wspaniałej publiczności, która współtworzy od 30 lat Festiwal. Życzę wszystkim nam jak najwięcej ważnych teatralnych spotkań” - powiedziała Ewa Pilawska.

Publiczność XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych, oddając swoje głosy (internetowo oraz tradycyjnie – wypełniając karty plebiscytowe), przyznała:

Tytuł Najlepszego Spektaklu ex aequo spektaklom: „Matki. Pieśń na czas wojny” według koncepcji, libretta oraz w reżyserii Marty Górnickiej (koprodukcja Fundacji Chór Kobiet, Maxim Gorki Theater w Berlinie, Teatru Powszechnego w Warszawie; Festival d’Avignon; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; SPRING Performing Arts Festival, Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur) oraz „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” w adaptacji i reżyserii Mateusza Pakuły(Koprodukcja Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach)

Tytuł Najlepszej Aktorki Małgorzacie Zawadzkiej za rolę Mary Tyrone w spektaklu na podstawie sztuki Eugene’a O’Neilla „Pewnego długiego dnia” według scenariusza i w reżyserii Luka Percevala (Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie)

Tytuł Najlepszego Aktora Romana Gancarczyka za rolę Jamesa Tyrone’aw spektaklu na podstawie sztuki Eugene’a O’Neilla „Pewnego długiego dnia”według scenariusza i w reżyserii Luka Percevala(Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie).

Bogaty repertuar 

W części konkursowej XXX Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych brały udział spektakle:

„Matki. Pieśń na czas wojny”, koncepcja i reżyseria: Marta Górnicka, Fundacja Chór Kobiet w koprodukcji z Maxim Gorki Theater w Berlinie, Festival d’Avignon; Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne; Teatrem Powszechnym w Warszawie; SPRING Performing Arts Festival (Utrecht); Tangente St. Pölten – Festival Für Gegenwartskultur (Austria)

„Mała piętnastka – ledendy pomorskie”, scenariusz i reżyseria: Tomasz Man, Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku

„Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”, adaptacja i reżyseria: Mateusz Pakuła

Koprodukcja: Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie i Teatr im. Stefana Żeromskiego w Kielcach

„Ostatnie dni Eleny i Nicolae Ceaucescu” Julii Holewińskiej, reżyseria: Wojciech Faruga, Teatr Polski w Bydgoszczy

„Pewnego długiego dnia”, scenariusz i reżyseria: Luk Perceval, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie

„Melodramat”, reżyseria: Anna Smolar, Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera w Warszawie

 „Państwo (Der Staat)” Platona, reżyseria: Jan Klata, Koprodukcja Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie z Nationaltheater Mannheim

Komorowska, Englert, Warlikowski

Spektakle „Elizabeth Costello” w reżyserii Krzysztofa Warlikowskiego (Nowy Teatr w Warszawie), „Szczęśliwe dni” (Pokaz Mistrzowski Mai Komorowskiej z Teatru Dramatycznego w Warszawie) oraz „Fredro. Rok Jubileuszowy” w reżyserii Jana Englerta z Teatru Narodowego w Warszawie jako Pokazy Mistrzowskie nie brały udziału w Plebiscycie Publiczności.

Wiele ze spektakli zaprezentowanych na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych będzie można teraz obejrzeć na Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Kaliskich Spotkaniach Teatralnych, Kontakcie w Toruniu i na szczecińskim Kontrapunkcie.

Trzydziesty, jubileuszowy Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi zakończyły dwa Pokazy Mistrzowskie „Fredry. Roku Jubileuszowego” z Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Jana Englerta z jego udziałem oraz m. in. Ewy Wiśniewskiej, Anny Seniuk, Dominiki Kluźniak, Grzegorza Małeckiego.

Międzynarodowy Festiwal Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych. Siła różnorodności

Pozostało 91% artykułu
Teatr
"Wypiór". Mickiewicz był hipsterem i grasuje na Zbawiksie
Teatr
Krystyna Janda na Woronicza w Teatrze TV
Teatr
Siedmioro chętnych na fotel dyrektorski po Monice Strzępce
Teatr
Premiera spektaklu "Wypiór", czyli Mickiewicz-wampir grasuje po Warszawie
Teatr
„Równi i równiejsi” wracają. „Folwark zwierzęcy” Orwella reżyseruje Jan Klata
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił