Katowice kończą z rowerami miejskimi. Będą rowery metropolitalne

To już koniec katowickiego roweru miejskiego. Po dziewięciu latach i przeszło 1,2 mln wypożyczeń dotychczasowy system publicznego jednośladu definitywnie żegna się z miastem.

Publikacja: 24.11.2023 11:13

Katowice kończą z rowerem miejskim

Katowice kończą z rowerem miejskim

Foto: PAP, Andrzej Grygiel

 Koniec roweru miejskiego w Katowicach nie oznacza jednak, że mieszkańcy stolicy Śląska od przyszłego sezonu będą skazani już tylko na prywatne rowery. Otóż pojawi się nowy system, ale już w ramach roweru metropolitalnego, który zacznie funkcjonować najpierw w części miast aglomeracji katowickiej, a później będzie systematycznie rozszerzany.

Katowicki rower miejski w liczbach

Katowicki rower miejski okazał się udaną i potrzebną inwestycją. - Zaczynaliśmy w roku 2015, kiedy testowo uruchomiliśmy trzy stacje. Po 9 latach doszliśmy do momentu, w którym dostępnych było 125 stacji i ponad 1000 rowerów. Rower miejski przyczynił się do wykorzystywania tego środka transportu nie tylko w formie rekreacji, ale także przy dojeździe do szkoły i pracy – podsumował Marcin Krupa, prezydent Katowic.

Najpopularniejszym miejscem do skorzystania z roweru miejskiego okazała się stacja przy katowickim rynku. Wypożyczano stąd jednoślady ponad 143 tys. razy.

Czytaj więcej

Znowu pożyczamy rowery, bo jazda autem jest za droga

W tym roku system katowickich wypożyczalni rowerowych wystartował 1 kwietnia, a sezon zakończył się w listopadzie. Pierwszego dnia działania systemu w tym roku rowery wypożyczono 199 razy. W ostatnim, pożegnalnym, skorzystało z nich 218 użytkowników.

Jak informuje katowicki Urząd Miasta, w 2023 roku rowery były wypożyczone łącznie prawie 171 tys. razy. Z tego w ponad 1 tys. przypadków wykorzystywano rowery cargo, mogące przewieźć 100 kg ładunku lub czworo dzieci. Najbardziej pracowitym okresem dla rowerów miejskich okazały się: czerwiec – z prawie 33,5 tys. wypożyczeń, maj, gdy z rowerów korzystano ponad 32 tys. razy oraz lipiec – 31 tys.

Najczęściej wybierana trasa rowerowa biegła od stacji Ligota–Wczasowa do stacji Śląska–Medyków, którą miejskie rowery pokonały w tym roku aż 705 razy. Tą samą trasą, tyle że w odwrotnym kierunku, przejechano 658 razy. Rekordową liczbę wypożyczeń – 2 tys. – odnotowano 23 kwietnia. Natomiast tegoroczny użytkownik-rekordzista wypożyczył katowicki rower miejski 814 razy. Operatorem systemu był Nextbike, ceny kształtowały się od 1 do 4 zł, przy czym pierwszy kwadrans był bezpłatny.

Nowy system wypożyczeń rowerów na Śląsku: Metrorower

Od 2024 roku organizacją systemu wypożyczania rowerów miejskich zajmie się Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Metrorower będzie największym w Polsce i trzecim największym w Europie systemem wypożyczalni.

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania. Pojawią się one w 31 gminach tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Będą to rowery IV generacji. Ich wypożyczenie i zostawienie na stacji nie będzie się wiązało z wpięciem i wypięciem ze stojaka. Każdy rower będzie wyposażony w nadajnik GPS.

W założeniu rower metropolitalny ma odegrać ważną rolę w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej. – Traktujemy rower jako pełnoprawny środek transportu. Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego – informuje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

W perspektywie rower metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane.

Rowerem przez Polskę
Między Hagą a Amsterdamem. Połączenie transportu rowerowego i transportu publicznego
Rowerem przez Polskę
Metrorower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii
Rowerem przez Polskę
Jak rower stał się zrównoważonym środkiem transportu w Holandii
Rowerem przez Polskę
Rowerowy Maj: Na dwóch kółkach do szkoły i przedszkola
Materiał partnera
Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim