Metrorower w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii

Przełomowy moment w transporcie miejskim w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Innowacyjny projekt integracji transportu publicznego z rowerami metropolitalnymi, ma na celu przeciwdziałanie zanieczyszczeniu powietrza oraz poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie.

Publikacja: 08.05.2024 14:34

Marcin Dworak, pełnomocnik metropolitalny GZM ds. Nowej Mobilności

Marcin Dworak, pełnomocnik metropolitalny GZM ds. Nowej Mobilności

Foto: rp.pl

- To jest ten moment, kiedy przeszliśmy z etapu rozmawiania o rowerze, do systemu roweru metropolitalnego. A już go mamy, co prawda w wersji niekompletnej, ale to jest tak zwana pierwsza faza – rozpoczął swoje wystąpienie podczas 4 Polskiego Szczytu Rowerowego Marcin Dworak, pełnomocnik metropolitalny GZM ds. Nowej Mobilności. Projekt - połączenie transportu publicznego z rowerem - ma na celu stworzenie kompleksowego systemu mobilności, który odpowiada na aktualne wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza oraz rosnącymi potrzebami transportowymi mieszkańców.

Dworak odniósł się do raportu Najwyższej Izby Kontroli, który alarmuje, że miasta borykają się z problemem zanieczyszczenia powietrza, wymagającym nowych podejść w walce z tym zjawiskiem. W raporcie wskazano na integrację transportu publicznego z komunikacją rowerową jako jeden ze skutecznych sposobów redukcji emisji związanych z transportem. W oparciu o te wnioski, Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska postanowiła działać, tworząc innowacyjne rozwiązania.

- Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia jest organizmem o unikalnym charakterze. Jesteśmy metropolią policentryczną, co oznacza, że posiadamy wiele centrów miejskich, tworząc jednocześnie dużą aglomerację z wieloma możliwościami komunikacyjnymi - wyjaśnił Dworak. Dodał również, że odległości pomiędzy miastami regionu są idealne do pokonywania rowerem, zwłaszcza jeśli się uwzględni  rosnącą popularność rowerów elektrycznych.

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ponad 50 procent mieszkańców pokonuje codzienne trasy nieprzekraczające 5 km

W kontekście projektu „Metrorower”, Dworak zaznaczył, że docelowo planuje się udostępnić 7 tysięcy rowerów, tworząc tym samym trzeci co do wielkości system rowerów publicznych w Europie oraz największy w Polsce. Obecnie na drogach metropolii funkcjonuje około 2 tysiące rowerów, z których każdy posiada charakterystyczny żółty kolor – to nawiązanie do barw autobusów komunikacji miejskiej. Integracja z transportem zbiorowym nie ogranicza się jedynie do kwestii wizualnych, ale obejmuje również integrację taryfową. Dworak podkreślił trudności, jakie towarzyszyły realizacji projektu oraz liczne spory z wykonawcami, jednak obecnie, dzięki wypracowanym rozwiązaniom, metropolia może cieszyć się pełnym funkcjonowaniem systemu. Warto podkreślić, że rowery w ramach tego projektu są w pełni analogowe, co oznacza, że nie posiadają wspomagania elektrycznego.

W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ponad 50 procent mieszkańców pokonuje codzienne trasy nieprzekraczające 5 km. W takiej sytuacji samochód staje się nieefektywnym środkiem transportu, szczególnie biorąc pod uwagę ryzyko uszkodzeń i wysokie koszty eksploatacji.

- Kiedy rozmawiamy o tym jak wygląda kwestia transportu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, to warto wspomnieć o tym, że odległości pokonywane w ramach tak zwanych podróży obligatoryjnych powyżej 50 procent mieszkańców GZM nie przekraczają 5 km - wskazywał Dworak. Zaznaczył również, że integracja transportu rowerowego z publicznym ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości życia mieszkańców oraz zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko. Podkreślił rolę rowerów jako środka transportu nie tylko ekologicznego, ale także zdrowotnego, w kontekście problemów z otyłością wśród polskiej młodzieży.

- Musimy zaczęli rozmawiać o jakości życia, o tym, żebyśmy zadbali o to, żeby nasze codzienne czynności spowodowały, że ten świat będzie wyglądał trochę inaczej, że będziemy czuli się lepiej, będziemy zdrowsi - podkreślił Dworak.

Mówiąc o funkcjonowaniu systemu rowerów metropolitalnych, Dworak zwrócił uwagę na różnice między generacjami rowerów oraz innowacyjne rozwiązania wprowadzone w ramach czwartej generacji. - Faktem jest, że dzisiaj te rowery widzimy w systemie w każdej sekundzie ich funkcjonowania -  mówił Dworak, podkreślając skuteczność nowego systemu.

Posiadacze biletów okresowych mogą korzystać z rowerów metropolitalnych bez dodatkowych opłat, dzięki integracji taryfowej między różnymi środkami transportu.

- Jedyne, co się pojawia, to kwestia pierwszego kliknięcia w aplikacji transport GZM „tak, chcę korzystać z Metroroweru”. To jedyne, co trzeba wykonać, a następnie te 60 minut można sobie cząstkować, tak jak się chce” - podsumował Dworak.

Metrorower ma uzupełnić ofertę transportową dla mieszkańców

W komunikacji miejskiej GZM występują autobusy, tramwaje oraz trolejbusy. - To jedno z trzech miejsc w Polsce, gdzie trolejbusy funkcjonują, co prawda tylko w jednym mieście, w Tychach” - wyjaśnił Dworak. - Wystarczy kupić bilet dzienny albo miesięczny, który jest połączony z koleją. To są Koleje Śląskie, a również Polregio – wówczas użytkownicy otrzymują też komponent rowerowy – dodał Dworak. Wskazał też na potrzebę rozwiązania problemu pierwszej i ostatniej mili podróży dla pasażerów korzystających z transportu publicznego.

- Staramy się rozpracować problematykę związaną z pierwszą i ostatnią milą. Co powoduje, że jeśli mamy do przejścia kilometr lub półtora, to ta odległość momentami wydaje się być trudna do zaakceptowania, w momencie, kiedy mamy do dyspozycji rower, który przejeżdżamy w ciągu kilku minut - zaznaczył Dworak.

Katowice mają też innowacyjne podejście do polityki parkingowej, dzięki której zmniejszyła się liczba pojazdów w mieście.

- Dzienny koszt utrzymania samochodu w Katowicach, jeśli chodzi o 8 godzin na przyjazd do pracy, oscyluje w okolicach 40-50 zł.  Badania pokazały, że dziennie do Katowic wjeżdżało 130 tysięcy pojazdów z miast ościennych. Teraz okazało się, że w mieście zrobiło się nagle dużo spokojniej, mniej samochodów” - wyjaśnił Dworak.

Metrorower jest jednym z tych elementów, który ma uzupełnić ofertę transportową dla mieszkańców.

- Przyświeca nam jedna podstawowa rzecz, która powoduje, że chcemy dać ludziom alternatywę w postaci możliwości poruszania się po mieście, aby poruszać się po mieście w bardziej efektywny sposób niż samochodem” – mówił Dworak. Porównał także bezpieczeństwo podróży rowerem do podróży samochodem, wskazując na znacznie mniejszą liczbę wypadków drogowych przy korzystaniu z transportu zbiorowego.

Rowery metropolitalne integrują się też z infrastrukturą miejską - znaczenie tu mają stacje rowerowe, wyposażone w stojaki i lokalizowane tak, by zapewnić widoczność na skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych, a jednocześnie umożliwić łatwy dostęp do rowerów dla mieszkańców.

- Na zmianę profilu transportu publicznego na pojazdy zeroemisyjne przeznaczamy 450 milionów złotych, to już są niebagatelne pieniądze, które mają wprowadzić nam także zmianę dotyczącą jakości powietrza, transport również jest generatorem tego rodzaju zanieczyszczeń” - zakończył Marcin Dworak. Jego wystąpienie stanowiło istotną refleksję nad koniecznością promowania zrównoważonych form mobilności miejskiej oraz dążeniem do poprawy jakości życia mieszkańców poprzez innowacyjne rozwiązania transportowe.

- To jest ten moment, kiedy przeszliśmy z etapu rozmawiania o rowerze, do systemu roweru metropolitalnego. A już go mamy, co prawda w wersji niekompletnej, ale to jest tak zwana pierwsza faza – rozpoczął swoje wystąpienie podczas 4 Polskiego Szczytu Rowerowego Marcin Dworak, pełnomocnik metropolitalny GZM ds. Nowej Mobilności. Projekt - połączenie transportu publicznego z rowerem - ma na celu stworzenie kompleksowego systemu mobilności, który odpowiada na aktualne wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza oraz rosnącymi potrzebami transportowymi mieszkańców.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Stowarzyszenie Rowerowy Poznań od 30 lat buduje lepszy, rowerowy świat
Rowerem przez Polskę
Innowacyjna promocja tras rowerowych w Świętokrzyskiem
Rowerem przez Polskę
Pomorze Zachodnie jako eldorado rowerowych pasjonatów
Rowerem przez Polskę
Rowery publiczne w zrównoważonym rozwoju miast
Rowerem przez Polskę
Rowerowa rewolucja we Francji