Zmiany w sprawozdawczości małych jednostek

Nowa grupa podmiotów, określona w ostatniej nowelizacji ustawy o rachunkowości, może ujmować leasing wyłącznie na zasadach podatkowych.

Publikacja: 02.09.2015 07:00

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

Jedną z pierwszych ustaw podpisanych przez nowego prezydenta jest nowelizacja ustawy o rachunkowości. To drugi etap wdrożenia do polskiego ustawodawstwa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE dotyczącej sprawozdań finansowych. Przewidziane w dyrektywie rozwiązania dla jednostek mikro przyjęto w ubiegłym roku. Teraz przyszła kolej na jednostki większe. Niektóre zmiany dotyczą jednak wszystkich podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Obroty, przychody i zatrudnienie...

Jednostka mała to jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy nie przekroczyła dwóch z trzech poniższych wielkości:

Suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego

17 mln zł

Przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy

34 mln zł

Średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty

50 osób

Przy ustalaniu tych progów przyjęto rozwiązania zaproponowane w dyrektywie, tzn. nie podnoszono ich ponad wymogi propozycji unijnej.

Co ważne, zawarta w kryteriach klasyfikacji zasada spełniania ich w dwóch kolejnych latach jest łagodzona w przypadku przekroczenia przynajmniej dwóch z trzech progów w kolejnych latach.

Przykład

Jednostka, która stosowała uproszczenia w sprawozdaniach finansowych w roku X-1, może też zastosować je również w roku X, nawet jeżeli w roku X nie spełniała już tych kryteriów. Teoretycznie zatem możliwe jest nieprzekraczanie dwóch z trzech progów co dwa lata i utrzymywanie dzięki temu statusu małej jednostki.

... i decyzja

Poza jednostkami, których klasyfikacja zależy od wielkości, do małych jednostek zaliczone będą osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, które dobrowolnie zdecydowały się stosować zasady rachunkowości na podstawie uor mimo skali działalności (roczne obroty poniżej 1,2 mln euro), która nie powoduje tego obowiązku. W obu przypadkach ważne jest, aby decyzję o sporządzaniu sprawozdań zgodnie z przewidzianymi uproszczeniami podjął organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe danej jednostki.

Przyjęte progi są dość wysokie i obejmą znaczną liczbę firm – w trakcie prac nad projektem ustawy ich potencjalną liczbę oszacowano na ponad 40 tys. Nie każda jednostka spełniająca te kryteria będzie jednostką małą. Ustawa zawiera katalog podmiotów, które przedmiotowo uproszczeń nie zastosują ze względu na ich ważną rolę i większą wrażliwość przekazywanych informacji finansowych (np. instytucje finansowe, emitenci papierów wartościowych).

Podmioty wyłączone z zakresu małych jednostek

- jednostki organizacyjne działające na podstawie prawa bankowego (banki), przepisów o obrocie papierami wartościowymi (domy maklerskie), przepisów o funduszach inwestycyjnych, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (zakłady ubezpieczeń), przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych lub przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych

- jednostki zamierzające ubiegać się albo ubiegające się o zezwolenie na wykonywanie działalności na podstawie powyższych przepisów

- emitenci papierów wartościowych dopuszczonych, emitenci zamierzający ubiegać się lub ubiegający się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego

- emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu w alternatywnym systemie obrotu (NewConnect, Catalyst)

- krajowe instytucje płatnicze

- instytucje pieniądza elektronicznego

- jednostki sektora finansów publicznych

Główną zmianą przepisów dotyczącą małych jednostek jest znaczące skrócenie ich sprawozdań finansowych przez ograniczenie ich elementów i zakresu oraz przekazywanych informacji.

Na czym polegają uproszczenia

Bilans takich jednostek będzie się ograniczał prawie wyłącznie do wykazania pozycji oznaczanych cyframi rzymskimi (np. rzeczowe aktywa trwałe), bez konieczności szczegółowego rozbijania ich na drobniejsze elementy (np. maszyny i urządzenia, środki transportu itd.). Podobne uproszczenia można zauważyć w układzie rachunku zysków i strat, gdzie nie będzie już konieczne prezentowanie wszystkich kategorii kosztów według rodzaju (znika obowiązkowa do tej pory pozycja „Podatki i opłaty"), skróceniu ulegają pozostałe przychody i koszty operacyjne. Niezależnie od źródła pochodzenia przychody ze sprzedaży zostaną zaprezentowane w jednym wierszu. Ostatnim obowiązkowym elementem sprawozdania finansowego dla małych jednostek jest informacja dodatkowa, której minimalny zakres jest znacznie krótszy niż w dotychczas obowiązującym wzorze.

Czy oszczędności będą odczuwalne

Uproszczenia polegające na ograniczeniu zawartości sprawozdań finansowych w niektórych przypadkach mogą skrócić czas przygotowywania sprawozdania finansowego, chociaż wydaje się, że nie będzie to znacząca oszczędność – raczej jednorazowa „inwestycja" w przygotowanie nowej formatki sprawozdania. Dużo poważniejszą zmianą jest rezygnacja z konieczności przygotowywania pozostałych dwóch elementów sprawozdań finansowych – zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Szczególnie przygotowywanie tego drugiego sprawozdania bywa uciążliwe i z całą pewnością wielu księgowych małych jednostek odetchnie z ulgą. Małe jednostki nie muszą też przygotowywać sprawozdań z działalności [pod niezbyt uciążliwym warunkiem zaprezentowania w informacji dodatkowej informacji o udziałach (akcjach) własnych], a jeżeli mimo wszystko na to się zdecydują – mogą nie prezentować wskaźników finansowych, informacji o środowisku naturalnym i zatrudnieniu.

Według regulacji CIT

Prawdziwą rewolucję przynoszą inne zmiany. Małe jednostki, a dodatkowo jednostki samorządu terytorialnego, będą mogły zastosować podatkowe kryteria przy ujmowaniu umów leasingowych. Obowiązujące do tej pory zasady nakazywały ocenę każdej umowy leasingu lub najmu pod kątem siedmiu kryteriów, która miała dać odpowiedź na pytanie, czy i w jakim stopniu przedmiot umowy leasingowej jest wykorzystywany przez firmę tak, jakby była jego właścicielem, ponosiła większość ryzyka i czerpała większość korzyści z użytkowania. Jednocześnie przepisy podatkowe koncentrowały się na dość twardym kryterium prawa do amortyzacji przedmiotu leasingu jako wyznaczniku rodzaju umowy. Jeżeli amortyzację rozliczała firma leasingowa, to leasing podatkowo miał charakter operacyjny, co pozwalało firmie korzystającej zaliczać do kosztó uzyskania przychodu kwotę raty leasingowej. W efekcie w wielu przypadkach istniał dualizm w rozliczaniu leasingu – leasing podatkowo operacyjny w księgach był ujmowany jako finansowy. Wymagało to wykazania przedmiotu leasingu w aktywach spółki oraz zobowiązania pozostającego do rozliczenia. Kosztem dla spółki stawały się nie raty leasingowe, ale odsetki ujęte w tych ratach oraz amortyzacja przedmiotu leasingu.

Takie ujęcie – poprawne dla oddania istoty leasingu jako jednej z form finansowania działalności – nastręczało sporo problemów przy rozliczaniu, wiązało się z koniecznością prowadzenia dodatkowej ewidencji pozaksięgowej i, co najgorsze, często było kompletnie niezrozumiałe dla księgowych przygotowujących sprawozdanie. Tworzyło więc kolejny czynnik ryzyka dla prawidłowości sprawozdania. Zmiany należy powitać więc z radością – wydaje się, że w tym przypadku faktycznie cel, jaki przyświecał autorom nowelizacji – ułatwienia w przygotowaniu sprawozdania i niższe koszty tego procesu – może być osiągnięty.

Kolejnym uproszczeniem, które może odciążyć małe jednostki, jest rezygnacja z konieczności ustalania przez nie aktywów i tworzenia rezerw z tytułu podatku odroczonego. Jest to kolejny obszar, który często sprawia problemy sporządzającym sprawozdania finansowe, więc zmiana przepisów wydaje się wyjściem naprzeciw oczekiwaniom.

Zastosowanie tych uproszczeń nie jest obowiązkowe. Co ważne, oba ułatwienia mogą zostać zastosowane pod warunkiem nieprzekroczenia dwóch z trzech warunków w roku poprzedzającym dany rok obrotowy, co jest dość logiczną zasadą ułatwiającą stosowanie uproszczonych reguł.

Wcześniej też były prostsze rozwiązania

Przed zmianami w ustawie także istniały pewne uproszczenia, których wykorzystanie było zależne od wielkości jednostki. Zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 4 uor obowiązkowemu badaniu podlegają sprawozdania finansowe innych niż banki czy spółki akcyjne jednostek o określonej wielkości, a brak obowiązku badania daje możliwość skorzystania z uproszczeń przy sporządzaniu sprawozdania finansowego (brak obowiązku sporządzania m.in. rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale własnym) oraz uproszczeń w rachunkowości (np. sposób ujmowania umów leasingowych i podatku odroczonego). Z kolei art. 50 ust. 2 uor od dawna pozwala na sporządzenie sprawozdania finansowego w formie uproszczonej, tzn. wykazanie informacji w zakresie ustalonym w załączniku nr 1 do ustawy literami i cyframi rzymskimi. Jednak progi pozwalające na te uproszczenia są ustanowione o ok. 50 procent niżej niż limity klasyfikacyjne dla małych jednostek (patrz tabela). To oznacza, że po zmianach ustawy pojawi się grupa jednostek objętych obowiązkowym badaniem, ale stosujących uproszczenia w sprawozdawczości. Pokazuje to faktyczny kierunek uproszczeń, ale jednocześnie może oznaczać inną strategię badania w odniesieniu do sprawozdań sporządzonych z ich zastosowaniem.

Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące sprawozdawczości małych jednostek to niejedyne nowe regulacje wprowadzone do prawa bilansowego. W kolejnym wydaniu „Eksperta księgowego" zostaną omówione pozostałe zagadnienia z nowelizacji, m.in. skutki zmiany sposobu prezentacji należnych wpłat na kapitał podstawowy i udziałów (akcji) własnych oraz likwidacji pozycji zysków i strat nadzwyczajnych.

Korzyści mogą się okazać tylko pozorne

Krzysztof Maksymik, partner w departamencie rewizji finansowej BDO

Przy tworzeniu dyrektywy i jej implementacji podkreślano konieczność uproszczenia obowiązków sprawozdawczych dla najmniejszych jednostek. Ten cel udało się zrealizować. Jednak można postawić tu pytanie, co z wartością informacyjną takich uproszczonych sprawozdań. Nie zmieni się nadrzędny cel sprawozdania finansowego – przedstawienie rzetelnego i wiernego obrazu przedsiębiorstwa w ramach określonej konwencji, tj. zasad (polityki) rachunkowości – ale zmianie ulegnie częściowo sama konwencja. Powoduje to określone skutki – pojawia się mianowicie pytanie o użyteczność i uniwersalność takich sprawozdań dla ich wszystkich potencjalnych użytkowników. O ile udziałowcy lub zarząd jednostki poradzą sobie z mniejszym zakresem informacji w sposób raczej naturalny, o tyle inni zewnętrzni użytkownicy sprawozdań, np. instytucje kredytowe finansujące działalność, mogą się domagać dodatkowych informacji, których nowe przepisy nie określają jako obowiązkowe. Mieszane uczucia może budzić zwłaszcza rezygnacja z obowiązku tworzenia rachunku przepływów pieniężnych. Należy pamiętać, że uproszczenia mogą dotyczyć wcale niemałych jak na polskie warunki podmiotów. Limit przychodów oznacza de facto codzienną sprzedaż w kwocie ok. 135 tys. zł. Rezygnacja z cash flow pozbawia odbiorcę sprawozdania finansowego informacji o płynności jednostki, źródłach tej płynności i elementach finansowania, a tym samym znacząco ogranicza możliwość oceny ewentualnych projekcji finansowych.

Uproszczenia w zakresie umów leasingowych i podatku odroczonego również mogą przynieść skutki częściowo odwrotne do zamierzonych. Z jednej strony będzie to oszczędność czasu przy przygotowaniu sprawozdania finansowego, a z drugiej ograniczenie wielkości przedsiębiorstwa. Instytucje finansowe do oceny zdolności kredytowej biorą pod uwagę różne wskaźniki i może się okazać, że zastosowanie nowych, prostszych zasad prowadzi do degradacji statusu kredytowego danej jednostki. Zaburzeniu ulegną też wskaźniki finansowe takich jednostek, a w szczególności ich porównywalność z innymi, niestosującymi uproszczeń, jednostkami z danej branży. Nie należy zapominać, że jedną z ważniejszych funkcji sprawozdań finansowych jest ich wykorzystanie w analizie finansowej i procedurze badań statystycznych prowadzonych przez GUS. Po zmianie ustawy o rachunkowości w pierwszym okresie stosowania nowych przepisów analizy sektorowe mogą być utrudnione.

Warto zwrócić uwagę, że wprowadzone uproszczenia mogą wpływać na świadome i celowe prezentowanie sytuacji majątkowej i sytuacji finansowej spółki w taki sposób, aby mogła ona podtrzymywać status jednostki małej. Usunięcie z bilansu aktywów i zobowiązań leasingowych oraz aktywów i rezerw z tytułu podatku odroczonego jest działaniem na rzecz obniżania sumy bilansowej. Można sobie wyobrazić sytuację, w której jednostka balansująca na granicy progu zdecyduje się na świadome zastosowanie uproszczeń, aby utrzymać status jednostki małej. Należy też pamiętać, że suma bilansowa jest jednym z kryteriów określających obowiązek badania sprawozdania finansowego, więc ww. uproszczenia dają jednostkom pewną możliwość manipulowania swoją wielkością w celu uniknięcia konieczności badania.

Oceniając zmiany, należy też zwrócić uwagę na dwie sprzeczne ze sobą koncepcje podejścia do sprawozdania z działalności. Nowelizacja uor przynosi możliwość rezygnacji z tego elementu corocznej sprawozdawczości, a stosunkowo młody krajowy standard rachunkowości nr 9 „Sprawozdanie z działalności" zawiera bardzo precyzyjne i szczegółowe wskazówki pokazujące, co takie sprawozdanie powinno zawierać. Sprawozdanie z działalności pełni ważną rolę informacyjną w systemie obowiązkowej sprawozdawczości i może być wartościowym uzupełnieniem samego sprawozdania, dlatego rezygnacja z obowiązku jego przygotowywania nie jest dobrym rozwiązaniem.

Jedną z pierwszych ustaw podpisanych przez nowego prezydenta jest nowelizacja ustawy o rachunkowości. To drugi etap wdrożenia do polskiego ustawodawstwa dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE dotyczącej sprawozdań finansowych. Przewidziane w dyrektywie rozwiązania dla jednostek mikro przyjęto w ubiegłym roku. Teraz przyszła kolej na jednostki większe. Niektóre zmiany dotyczą jednak wszystkich podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Obroty, przychody i zatrudnienie...

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Droga konieczna dla wygody sąsiada? Ważny wyrok SN ws. służebności
Sądy i trybunały
Emilia Szmydt: Czuję się trochę sparaliżowana i przerażona
Zawody prawnicze
Szef palestry pisze do Bodnara o poważnym problemie dla adwokatów i obywateli
Sądy i trybunały
Jest opinia Komisji Weneckiej ws. jednego z kluczowych projektów resortu Bodnara
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Sądy i trybunały
Sędzia Michał Laskowski: Tomasz Szmydt minął się z powołaniem