Podsumowanie w opinii
Dodatkowo w opinii konieczne będzie zawarcie przez biegłego dodatkowych stwierdzeń podsumowujących zakres wykonanej pracy w odniesieniu do sprawozdania z działalności i wynikających z tego wniosków. Biegły będzie musiał wskazać, czy informacje zawarte w sprawozdaniu z działalności uwzględniają postanowienia art. 49 ust. 2 uor i są zgodne z informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym. Oprócz tego konieczne będzie wskazanie, czy w świetle wiedzy o jednostce i jej otoczeniu, uzyskanej podczas badania, stwierdzono w sprawozdaniu z działalności istotne zniekształcenia, a w przypadku ich zidentyfikowania – wskazanie, na czym one polegają. Ponadto, w przypadku emitentów papierów wartościowych, zadaniem biegłego rewidenta będzie pokazanie, czy emitent obowiązany do złożenia oświadczenia o stosowaniu ładu korporacyjnego zawarł w tym oświadczeniu informacje wymagane zgodnie z zakresem określonym w odpowiednich przepisach (rozporządzenie ministra finansów z 19 lutego 2009 r. o informacjach bieżących i okresowych) lub w regulaminach (np. regulamin na rynku NewConnect), a w odniesieniu do określonych informacji wskazanych w tych przepisach lub regulaminach – stwierdzenie, czy są one zgodne z mającymi zastosowanie przepisami oraz z informacjami zawartymi w rocznym sprawozdaniu finansowym.
Wprowadzone zmiany nadają większą rangę pracy biegłego rewidenta w zakresie badania sprawozdania z działalności w stosunku do dotychczasowych wymogów, które skupiały się głównie na ocenie zgodności tego sprawozdania ze sprawozdaniem finansowym i zachowaniu kompletności zgodnie z wymogami ustawowymi. W nowych przepisach dojdzie element ocenny w ramach procedur badania, związany z wykorzystaniem znajomości jednostki przez biegłego i wykorzystaniem tej wiedzy przy zaopiniowaniu treści sprawozdania z działalności. W przypadku jednostek większych taka zmiana może się wiązać z koniecznością zwiększania ilości czasu potrzebnego na wykonanie niezbędnych procedur.
Od kiedy można zastosować
Zmiany wynikające ze znowelizowanej ustawy wejdą w życie od 2016 roku, tzn. będą dotyczyć sprawozdań finansowych sporządzonych za okresy rozpoczynające się nie wcześniej niż 1 stycznia 2016 r. Przepisy przejściowe pozwalają jednak zastosować nowe regulacje już wcześniej, tzn. w odniesieniu do sprawozdań, które zostaną sporządzone za okresy kończące się po wejściu w życie ustawy. Ustawa wejdzie życie po 14 dniach od jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, które powinno nastąpić nie później niż 8 września br. (do momentu oddania tego wydania EK do druku tekst ustawy nie został opublikowany). Sprawozdania za okresy kończące się 30 września br. lub później (np. sprawozdania za rok 2015) mogłyby już podlegać nowym rozwiązaniom. Jednostki spełniające kryteria uznania za „małe" powinny przeanalizować proponowane rozwiązania już teraz, bo może się okazać, że przyjęcie nowych rozwiązań będzie dla nich korzystne i efektywniejsze. W przypadku podjęcia takiej decyzji należy pamiętać, aby właściwy organ spółki podjął decyzję o zastosowaniu nowych rozwiązań, co będzie się wiązać ze zwołaniem walnych zgromadzeń wspólników lub akcjonariuszy. W przypadku małych spółek akcyjnych wiąże się to ze ściśle określonym harmonogramem, wymagającym blisko miesięcznego okresu na zwołanie zgromadzenia. Dlatego warto odpowiednio wcześnie pomyśleć o zaplanowaniu całego procesu, tym bardziej że przekształcenia będą wymagały dane porównawcze, a w przypadku uproszczeń w zakresie leasingu i podatku odroczonego konieczne będzie ustalenie skumulowanego skutku zastosowania nowej polityki rachunkowości.
Sprawozdania nadal muszą rzetelnie i jasno przedstawiać sytuację jednostki
Krzysztof Maksymik, partner w Departamencie Rewizji Finansowej BDO
Poza konkretnymi rozwiązaniami sprawozdawczymi nowelizacja wprowadza do uor zmiany o charakterze systemowym, odnoszące się do cech jakościowych sprawozdań. Rozwiązania te są wzorowane na „Założeniach koncepcyjnych sprawozdawczości finansowej", będących podstawą Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej. Nie zmienia się jedno – nadrzędną cechą sprawozdań podmiotów z krajów należących do UE nadal jest rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki, podczas gdy w MSSF chodzi przede wszystkim o użyteczność takiego sprawozdania w podejmowaniu decyzji przez jego użytkowników, a jednym z warunków bycia użytecznym jest właśnie rzetelna i jasna prezentacja.
Niemniej nowelizacja wprowadza do uor zasadę istotności jako kolejną nadrzędną zasadę przy stosowaniu przepisów ustawy. Za istotne informacje wykazywane w sprawozdaniu finansowym należy uznać takie, których pominięcie lub zniekształcenie może wpływać na decyzje podejmowane na ich podstawie przez użytkowników tych sprawozdań. Nie będzie można uznać poszczególnych pozycji za nieistotne, jeżeli wszystkie nieistotne pozycje o podobnym charakterze łącznie uzna się za istotne. Wprowadzenie zasady istotności może się zatem wiązać ze zwiększaniem subiektywizmu przy sporządzaniu sprawozdań – zarządy będą musiały w wielu